Thermometer pizzaoven/ houtoven

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

We hebben al heel snel gemerkt dat de temperatuurmeter van de pizzaoven/ houtoven niet betrouwbaar is .
Hoe meten jullie de temperatuur ?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door lekkermelig »

Ik gooi een handje semolina op de ovenvloer. Als dat heel snel gaat roken is ie nog te heet. Het hoeft niet allemaal high tech....
Mijn infrarood thermometer uit china was destijds snel stuk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
HoekscheBakker112
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 02 jun 2021, 12:57

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door HoekscheBakker112 »

Ik werk met een infra-rood thermometer van Martellato. Behoorlijk accuraat.
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

De vloer op diverse plaatsen meten met infrarood. Zelf heb ik graag een gemiddelde van 250 graden voor brood en vlaai. Achterin is altijd heter.
De hemel moet volledig wit zijn. Voor pizza's minimaal 300 op de vloer.
Dan is er een truuk uit het verleden, om wat roggebloem op de oven vloer te gooien, en het aantal seconden te tellen vooraleer die bloem verbrand.
Eerste de beste keer maar eens tellen hoe lang het duurt bij 250 voordat de roggebloem gaat verbranden.
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

HoekscheBakker112 schreef: di 08 jun 2021, 09:01 Ik werk met een infra-rood thermometer van Martellato. Behoorlijk accuraat.
Thanks voor de info .
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

Kneedhaak 2.0 schreef: di 08 jun 2021, 22:22 De vloer op diverse plaatsen meten met infrarood. Zelf heb ik graag een gemiddelde van 250 graden voor brood en vlaai. Achterin is altijd heter.
De hemel moet volledig wit zijn. Voor pizza's minimaal 300 op de vloer.
Dan is er een truuk uit het verleden, om wat roggebloem op de oven vloer te gooien, en het aantal seconden te tellen vooraleer die bloem verbrand.
Eerste de beste keer maar eens tellen hoe lang het duurt bij 250 voordat de roggebloem gaat verbranden.
Nutige info thanks
Gebruikersavatar
klaas
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 00:03

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door klaas »

Wat is het verschil tussen een houtoven en een pizzaoven.
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

klaas schreef: di 31 aug 2021, 11:59 Wat is het verschil tussen een houtoven en een pizzaoven.
Volgens mij is het zelfde alleen verschil kwa afmetingen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door lekkermelig »

Het is niet hetzelfde, dwz in een houtoven kan je meestal ook prima pizza bakken. Lang niet elke houtgestookte pizza oven is ook geschikt voor brood.

In een pizza oven stook je vuur, en als ie lekker warm is temper je het vuur en schuift je pizza erin, met ernaast meestal nog een klein vuurtje. Dus zolang je de oven met vuur warm kan houden kan je prima pizza bakken. De oven blijft meestal open, vanwege het vuur.

Brood bakken in een houtoven werkt anders. Je maakt een flink heet vuur zodat je oven door en door heet wordt. De stenen van je oven slaan de hitte op. Zodra de oven lang genoeg opgestookt is haal je alle vuur eruit, veegt de vloer schoon met een natte dweil (ook wel sloerie genoemd) en sluit hem af met een deur. Je laat de oven wat afkoelen, en als de temperatuur iets gezakt is kan je gaan bakken. Brood erin schuiven, ovendeur weer dicht, en geen vuur meer te zien.
Omdat broodbakken vooral op opgeslagen warmte gaat, moet de oven voldoende capaciteit hebben om de hitte op te slaan (dikkere stenen) en ook voldoende isolatie zodat de temperatuur niet te hard omlaag gaat. Als je echt een goede houtoven hebt kan je zelfs meerdere keren achter elkaar iets bakken, dat lukt je met een simpele pizza oven zeker niet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

lekkermelig schreef: do 02 sep 2021, 14:08 Het is niet hetzelfde, dwz in een houtoven kan je meestal ook prima pizza bakken. Lang niet elke houtgestookte pizza oven is ook geschikt voor brood.

In een pizza oven stook je vuur, en als ie lekker warm is temper je het vuur en schuift je pizza erin, met ernaast meestal nog een klein vuurtje. Dus zolang je de oven met vuur warm kan houden kan je prima pizza bakken. De oven blijft meestal open, vanwege het vuur.

Brood bakken in een houtoven werkt anders. Je maakt een flink heet vuur zodat je oven door en door heet wordt. De stenen van je oven slaan de hitte op. Zodra de oven lang genoeg opgestookt is haal je alle vuur eruit, veegt de vloer schoon met een natte dweil (ook wel sloerie genoemd) en sluit hem af met een deur. Je laat de oven wat afkoelen, en als de temperatuur iets gezakt is kan je gaan bakken. Brood erin schuiven, ovendeur weer dicht, en geen vuur meer te zien.
Omdat broodbakken vooral op opgeslagen warmte gaat, moet de oven voldoende capaciteit hebben om de hitte op te slaan (dikkere stenen) en ook voldoende isolatie zodat de temperatuur niet te hard omlaag gaat. Als je echt een goede houtoven hebt kan je zelfs meerdere keren achter elkaar iets bakken, dat lukt je met een simpele pizza oven zeker niet.

Wil
Als wij overdag pizza bakken is die avonds nog warm.
We bakken pizza en tijdje daarna brood maar veel broodbaksels lukken niet in de pizzaoven / houtoven .
Veel broden zaken in als we ze op pakken na het rijzen.
Heb nu bakblikken voor de pizzaoven gekocht dan schuif ik die erin en laat het brood daarop rijzen.
Hoop dat het dan beter gaat.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door lekkermelig »

als je brod inzakt is je timing niet in orde. Oftewel, je brood staat te lang te rijzen. Bij een houtoven is het soms best lastig inschatten wanneer de oven op de juiste temperatuur is om te bakken. Als je met zuurdesem bakt is de timing vaak wat minder kritisch, een half uurtje langer rijzen doet meestal minder kwaad dan bijvoorbeeld voor een gistbrood.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door Koos de bakker »

Beter dan Wil het verwoord heeft kan ik het niet. Ik bak veel brood in een houtgestookte oven. Deze slaat zoveel warmte op dat drie doorgangen mogelijk zijn. Maar de uitdaging is altijd de timing. Zowel de oven als het deeg moeten op het zelfde moment klaar zijn voor het afbakken. Vergt wat ervaring en doorzettingsvermogen. Maar is vreselijk leuk om te doen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Thermometer pizzaoven/ houtoven

Bericht door jesse »

Hier nog een broodbakker in een pizza oven (Alfa Ciao) Belangrijk is idd dat je hem goed opstookt tot zo'n 300 graden, maar het brood er pas in doet als de vlammen weg zijn (wel gloeiend)

Bij een pizza moet je juist weer wel met actieve vlam bakken.

De temperatuur meter is slechts een indicatie, ik meet altijd met infrarood meter hoe warm de vloer is (zo rond de 250 graden goed om brood te bakken) en vlammen dus grotendeels weg.

Bij pizza mag hij wel stukje warmer zijn.

bak er ook weleens vlees in in een ovenschaal bijvoorbeeld.

Oven is van metaal, dus je moet wel heel kllein beetje bij blijven stoken tijdens het bakken

in dit topic wat baksels, https://www.broodbakforum.nl/viewtopic. ... 119#p75119
Plaats reactie