Vanillesuiker

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Vanillesuiker

Bericht door Ballie »

Wanneer ik suiker in mijn deeg verwerk, dan gebruik ik graag vanillesuiker, maar die zakjes van de supermarkt mag je eigenlijk geen vanillesuiker noemen, (want synthetische vanille), en zijn ook nog eens niet echt goedkoop. Daarom maak ik mijn eigen vanillesuiker. Das eigenlijk heel makkelijk en helemaal niet duur.
  • "Ingrediënten:"

    1 Weckpot van 1 liter
    1 pond witte basterdsuiker
    2 Vlezige vanillestokjes

    Neem een paar eetlepels basterdsuiker en doe deze in een soepkom en doe de rest in de (schone) weckpot.
    Snijdt de vanillestokjes open en schraap de inhoud eruit met de punt van een botermes of een ontbijtmes.
    Doe de inhoud van de stokjes bij de suiker in de soepkom en meng dit goed door elkaar. Zorg dat er geen,
    of in elk geval zo weinig mogelijk klontjes van de vanille overblijven.
    Voeg dit mengsel nu bij de basterdsuiker in de weckpot.
    Snijd de restanten van de vanillestokjes in kortere stukken. 1 Maal halveren is meer dan genoeg.
    Steek deze stukken ook in de basterdsuiker.
    Sluit het deksel van de weckpot, en schud alles goed door elkaar.
    Herhaal dit schudden een paar keer per week.
Na een week kun je er al van gaan gebruiken, maar het is beter wanneer je dit pas na een week op zes doet. Uiteraard word de kwaliteit na langere tijd alleen maar beter. De stukjes van de vanillestokjes kun je gewoon in de suiker laten zitten. Daarom ook niet te klein snijden. Anders ben je elke keer stukjes uit de suiker aan 't vissen...

TIP: Zorg voor een extra weckpot, wanneer je halverwege bent, maak je alvast een nieuwe voorraad. Of, wanneer je het heel veel gebruikt maak je er meteen 2. Als er dan 1 op is, maak je weer meteen een nieuwe.

Vanillestokjes van de supermarkt zijn hiervoor eigenlijk niet geschikt. Die zijn vaak helemaal verdroogt. Wanneer je toegang hebt tot de Sligro, Hanos of de Makro, dan kun je daar over het algemeen een goede kwaliteit vanillestokjes halen, voor een redelijke prijs. Anders kun je het eens bij een kruidenwinkel of een toko proberen. Dan heb je nog kans dat je een stuk goedkoper uit bent ook...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Vanillesuiker

Bericht door Riet »

Ik gebruik er fijne kristalsuiker voor Ballie dat gaat ook goed.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Vanillesuiker

Bericht door mayken »

Ik "blitz" de peulen met fijne tafelsuiker in de magimix.

Alle vanillepeulen die ik voor andere doeleinden koop, duw ik in de (vanille)suikerpot en vis ik er pas uit als ik ze ga gebruiken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vanillesuiker

Bericht door Ballie »

Dan verliezen ze wel een deel van hun aroma aan de suiker, en hoe langer ze in de suiker zitten, hoe meer ze aan kracht verliezen.

Ik heb zelf denk ik een jaar of 2 terug wat vanillestokjes gekocht bij de sligro. Deze zaten per twee verpakt in een soort van reageerbuisje (goed afgesloten). Deze zijn nu nog steeds in topconditie. Dat was een doosje met 5 buisjes. Die zijn nu bijna op...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Vanillesuiker

Bericht door papagena »

Leuk! Ik heb hier vanillestokjes in wodka staan. Heel stoer. Dan heb je dus vanille-extract.
Ik haal trouwens de stokjes van de kruidenboer van de markt. Beter krijg je ze niet.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vanillesuiker

Bericht door Ballie »

Dat moet ik inderdaad ook nog eens doen. Lijkt me beter dan die chemische prut die ze bij de supermarkt verkopen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Vanillesuiker

Bericht door mayken »

Ballie schreef:Dan verliezen ze wel een deel van hun aroma aan de suiker, en hoe langer ze in de suiker zitten, hoe meer ze aan kracht verliezen.

Ik heb zelf denk ik een jaar of 2 terug wat vanillestokjes gekocht bij de sligro. Deze zaten per twee verpakt in een soort van reageerbuisje (goed afgesloten).
Dat valt reuze mee, hoor. Het is ons toch voornamelijk om het merg te doen en dat blijft in optima forma in de peul!

Bij de Lidl heb je momenteel ook 2 vanillepeulen in buisjes te koop, voor 1 euro 49, niet duur dus en van prima kwaliteit.
Gebruikersavatar
Renee

Re: Vanillesuiker

Bericht door Renee »

Je kan dit ook doen met vanille stokjes waarvan je het merg gebruikt heb. Zijn nog prima bruikbaar.
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Vanillesuiker

Bericht door Riet »

Ja ik heb ze laatst ook bij de lidl gekocht en ze zijn zeker van goede kwaliteit heb er dus maar wat van ingeslagen.
Voor in de suiker en voor in de wodka.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Vanillesuiker

Bericht door Levensplezier »

Nu ik dit lees denk ik ineens weer aan mijn flesje vanille extract dat ik wekelijks om moest schudden. Dat had ik in december gevuld. Maar het gaat goed. Het ruikt fantastisch. Ik maak mijn eigen vanillesuiker door een peul met gewone suiker in de Magimix te malen. Dat gaat heel goed.

Overigens kun je in Duitsland zogenaamde Bourbon Vanille Zucker kopen. Dat is wel écht vanillesuiker. De andere (chemische) heet 'vanillin" Zucker
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Vanillesuiker

Bericht door TigerManZ »

Renee schreef:Je kan dit ook doen met vanille stokjes waarvan je het merg gebruikt heb. Zijn nog prima bruikbaar.
Yep, ook ik heb de uitgeschraapte vanille stokjes in een pot suiker staan...

Wel droog ik de stokjes eerst. Afgelopen zomer heb ik dat wel eens gedaan door ze op een bordje een poosje in de warme zon te leggen.
Maar even een paar minuten in de oven als je een brood hebt gebakken werkt ook prima :2th:
Kurkdroge stokjes geven nog een heleboel aroma af.
En als de suikerpot weer tot de helft leeg is vul ik hem weer aan, even goed schudden en klaar is Han ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Annemie

Re: Vanillesuiker

Bericht door Annemie »

Ik heb zelf een weckpot met kristalsuiker en steek daar gewoon mijn vanillestokjes in. Heeft dat eigenlijk zin of is dit zinloos voor de suiker en slecht voor de vanillestokjes ?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Vanillesuiker

Bericht door TigerManZ »

Wat is slecht?

Het lijkt me logisch dat er wat van het aroma uit de peul naar de suiker gaat maar of dat veel is....
Dat verwacht ik niet.

Maar waarom gebruik je de leeg geschraapte peulen niet?
Werkt echt prima :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Annemie

Re: Vanillesuiker

Bericht door Annemie »

Wel die gooide ik altijd weg ;S Tot de dame van het kruidenkraam me zei "als je ze gebruikt hebt, gewoon in de suiker steken en je kan ze ook gerust een tweede keer gebruiken hoor'. Dus dat ga ik zeker doen als ik nog eens stokjes nodig heb. Als ik enkel de zaadjes nodig heb gebruik ik tegenwoordig gewoon vanillepoeder (bourbon uit Madagascar) wat ik via een website gekocht heb.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Vanillesuiker

Bericht door TigerManZ »

Fijn dat we mekaar hier kunnen helpen en tips kunnen geven.
Hoef je minder vaak dat poeder uit Madagascar te bestellen :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Annemie

Re: Vanillesuiker

Bericht door Annemie »

Dat weet ik niet, vind het wel handig. Het zijn eigenlijk de zaadjes uit zo'n stokje. Als je 't stokje niet moet meekoken vind ik het best handig op die manier :G
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: Vanillesuiker

Bericht door Edwin de Boer »

papagena schreef:Leuk! Ik heb hier vanillestokjes in wodka staan. Heel stoer. Dan heb je dus vanille-extract.
Ik haal trouwens de stokjes van de kruidenboer van de markt. Beter krijg je ze niet.
Leuk om uit te proberen! Nadat ik Bourbon vanille had besteld, las ik dat de Oegandese vanille die uit Madagascar naar de kroon steekt. En dat de Papantla uit Mexico weer andere smaakaccenten heeft. Als m'n fles leeg is komen de andere twee aan de beurt :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vanillesuiker

Bericht door Ballie »

Vanillestokjes (bonen/peulen) kun je o.a. HIER redelijk betaalbaar aanschaffen. Let wel op dat je voor de "GRADE A" of "GRADE A+" kiest. Dat is de hoogste kwaliteit vanille.

HIER vind je nog wat meer informatie over vanille en het gebruik ervan.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
MouneBolebakker
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:38

Re: Vanillesuiker

Bericht door MouneBolebakker »

Ik heb ook die Vodka staan (tenminste wat er nog van over is). Wij gebruiken het altijd in de cake; heerlijk.
Als ik vanillestokjes ergens voor gebruik, dan doe ik de uitgeschraapte stokjes in een grote jampot met fijn kristalsuiker. Na verloop van (hele lange) tijd heb je prima vanillesuiker.
Gebruikersavatar
JanDeHertogh
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 18:32

Re: Vanillesuiker

Bericht door JanDeHertogh »

MouneBolebakker schreef:Ik heb ook die Vodka staan (tenminste wat er nog van over is). Wij gebruiken het altijd in de cake; heerlijk.
Is die vanille-vodka ook ok in een banketbakkersroom? Of krijg je dan al-dan-niet gewenst een vodka smaak in de room?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vanillesuiker

Bericht door bakplaat »

Als je in je Banketbakkersroom geen bijsmaak van welke drank ook wil hebben Jan, gebruik dan liever een vers vanillestokje.
Na gebruik kun je het dan alsnog tot vanillesuiker verwerken of in je Vodka bewaren.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
JanDeHertogh
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 18:32

Re: Vanillesuiker

Bericht door JanDeHertogh »

Ik ga mijn vanillestokjes maar gewoon "puur" blijven gebruiken. De wodka drink ik dan zo wel op. :lol:
https://www.facebook.com/Ikmaakmijnetenzelf/
Kneder Rofco N15, "gepimpte" Kenwood - Miele en AEG warme lucht ovens
Plaats reactie