recept frans brood larouse (polka)

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
everwijn
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 03:30

recept frans brood larouse (polka)

Bericht door everwijn »

Hoi,

Dit is 1 van de eerste recepten die ik heb gebruikt toen iik begon met broodbakken en het resultaat is werkelijk waar adembenemend.
Dit recept is 1 van de recepten die ik als basis gebruik voor andere broodrecepten en ik deel het omdat ik denk dat iedere bakker vrolijk wordt van dit brood.

Ingrendienten:
500 gr tarwebloem type 65
330 ml water 20 ° C ongeveer (bij vloeibare desem 220ml water)
100 gr vloeibare zuurdesem , of 25 gr gedroogde (oa te koop bij Bioplanet, bouwhuis of andere websites die bakkersproducten verkopen.)
3 gr verse bakkersgist opgelost in een beetje lauw water of 1 gr gedroogde gist
10 gr zout

Wat moet je doen?

Machinaal kneden

meng de bloem met het water met de deeghaak en meng alles in 4 minuten tot een emulgerend deeg.
Dek af en laat een uur rusten.

Doe de bloemmengsel, zuurdesem, gist (opgelost in beetje lauwwarm water en het zout in de mengkom. Meng alles 4 minuten op lage en dan 6 minuten op hoge snelheid.

Met de hand
Meng het bloem met het water tot een emulgerend deeg in een kom.

Stort de bloemmengsel op een werkblad zuurdesem, gist (opgelost in een beetje lauwwarm water, en het zout erin. Meng alles en voeg de rest van het water toe en meng tot alle bloem is opgenomen. Kneed het deeg tot het glad en soepel is.

Vorm een bal van het deeg en laat hem onder een vochtige theedoek 1,5 uur rijzen tot het in volume is toegenomen.

Bestuif het werkblad met bloem. Stort het deeg uit. Vouw de zijkanten naar het midden en druk ze lichtjes aan. Keer het deeg om. Leg je handen om het deeg en duw de zijkanten naar beneden terwijl je het deeg ronddraait. Je moet een mooie gladde bol bekomen. Bestuif een rijsmand met bloem en leg hier het deeg omgekeerd in. (dus met de naad naar boven).
Dek het deeg af met een vochtige theedoek en laat het 2 uur rijzen.

Schuif een bakplaat in de oven en verwarm de oven voor op 230°C. Bekleed een andere bakplaat met bakpapier en keer het deeg om op deze plaat (voorzichtig). Snij het deeg aan de bovenkant kruiselings in. Giet vlak voordat je het brood in de oven zet 50 ml water op de hete bakplaat.

Bak het brood 40 tot 45 minuten. (als je 2 kleine broden maakt kan 35 minuten al voldoende zijn)

Haal het brood uit de oven en laat het afkoelen op een rooster.

Tip:
Het kan zijn dat het brood niet krokant blijft na het afkoelen. In dit geval kun je als het brood is afgekoeld nogmaals 8 minuten het brood bakken op 210 graden. Hierna is het brood mooi krokant en zeker 3 dagen lekker voor consumptie.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: recept frans brood larouse (polka)

Bericht door Levinebaktbrood »

Even een vraagje ..... komt dit recept uit het boek van Larousse? En zo ja, is het de letterlijke tekst uit het boek of heb je e.e.a. aangepast?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
everwijn
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 03:30

Re: recept frans brood larouse (polka)

Bericht door everwijn »

de tekst is niet letterlijk overgenomen. als ik bij recepten op copyright moet letten, dan bedankt voor het doorgeven. ik had hier niet bij stilgestaan.
Plaats reactie