Brood met spinazie, ui, parmezaanse kaas en pijnboompitten

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijndagelijksbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 14:03

Brood met spinazie, ui, parmezaanse kaas en pijnboompitten

Bericht door Mijndagelijksbrood »

Onderstaand recept vond ik in Het broodmachineboek van Jennie Shapter.
Oorspronkelijk uitgegeven in het Engels, in 2002 vertaald en uitgegeven bij Veltman Uitgevers, Utrecht.

Ingrediënten:
15 ml olijfolie
1 ui, gesnipperd
115 gram verse spinazie
120 gram water
50 gram ei
450 gram bloem
2,5 gram versgeraspte nootmuskaat
50 gram versgeraspte Parmezaanse kaas
7,5 gram zout
5 gram kristalsuiker
7,5 gram instant gist
30 gram pijnboompitten

Werkwijze:
1) Olijfolie verhitten in braadpan en uien lichtbruin fruiten. Spinazie toevoegen, door de uien scheppen en de pan afsluiten. Pan van het vuur halen en vijf minuten laten rusten. Daarna alles nog eens goed door elkaar scheppen en in open pan af laten koelen.
2) Het spinaziemengsel in de broodmachinevorm (of keukenmachine) doen, water en ei toevoegen.
3) Bloem er overheen strooien, dan de nootmuskaat en Parmezaanse kaas. De gist, suiker en zout toevoegen en BBM aanzetten op deegstand of het deeg met de KM kneden, zo'n 15 minuten (ik weet het niet precies meer, is weer even geleden).
4) De pijnboompitten 5 min voor het einde van de kneedcyclus/ het kneden toevoegen.
5a) In het originele recept wordt een stol gevormd met de naad naar boven, na het vormen 15 minuten laten rusten, omkeren en vervolgens 30 minuten laten rijzen. Inkerven en 30-35 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 220 graden.
5b) Zelf heb ik het als volgt gedaan: na de eerste rijs (ong. 60 minuten) lucht eruit drukken, bol vormen en 20 minuten laten rusten. Dan vormen en in broodblik doen voor 2e rijs (weet niet precies hoe lang daarvoor nodig is, heb het deeg in de koelkast laten overnachten). Afbakken zoals hierboven.
Gebruikersavatar
Mijndagelijksbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 14:03

Re: Brood met spinazie, ui, parmezaanse kaas en pijnboompitten

Bericht door Mijndagelijksbrood »

Sorry: het is "Het broodmachine Bakboek".
Plaats reactie