Amandelmeel/amandel poeder

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sylly

Amandelmeel/amandel poeder

Bericht door sylly »

Amandelmeel, amandelpoeder, zelf maken
Geschreven door onbekend | | Ingrediënten
amandelen
Amandelmeel, veel gebruikt in taarten en cakes met kweeperen, handperen, appels of ananas.
Je kunt het ook gebruiken om amandelkoekjes te maken.
Amandelmeel wordt ook gebruikt in recepten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Bereiding
In sommige toko's of winkels met Turkse waren kan je amandelmeel of amandelpoeder kopen.
Je kunt het ook zelf maken, van bijvoorbeeld ongepelde amandelen (goedkoper dan gepelde).
Weeg de hoeveelheid amandelen af die je nodig hebt voor je recept, of meer om een voorraad aan te leggen.
Kook ze 3 minuten in een pan of in een glas in de magnetron, de amandelen moeten helemaal onder water staan.
Koel ze in een zeef met koud water af, of giet ze af en laat ze gewoon afkoelen.
De amandelen kan je nu gemakkelijk uit hun velletjes knijpen (ze vliegen alle kanten op).
Als ze helemaal droog zijn, rooster je ze in een droge pan (met antiaanbaklaag), dit verhoogt de smaak van de amandelen.
Maal ze nu in een foodprocessor of iets dergelijks goed fijn.
Je hebt dan je eigengemaakte amandelmeel, met nog wat grotere korreltjes.
Dat is alleen maar lekker in je taart of cake.
Je kunt de grotere korreltjes er ook vanaf scheppen en over ijs strooien, of opnieuw fijn malen.

Bron: http://www.lekkeretenmaken.nl/noten/188 ... aken-.html
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Amandelmeel/amandel poeder

Bericht door mayken »

Een speciaal amandelmolentje maalt gelijkmatiger dan een foodprocessor.

Ik heb er zelf een van microplane, daar rasp ik ook chocolade mee fijn. Ik rasp er ook de schil van een citroen of sinaasappel mee, daartoe haal ik het cilindervormige raspje dan even uit de behuizing. Werkt perfekt! :2th:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Amandelmeel/amandel poeder

Bericht door bakplaat »

Met fijngemalen amandelen (amandelmeel) kun je alle kanten op,je kunt het bijv.verwerken in progresbeslag voor koekjes zoals bokkepootjes en eikeltjes en een progrestaart,maar er ook de spijs van maken voor Bitterkoekjes,(Engelse)Wellingtons en Vanillenootjes.
Ook is het geschikt voor het maken van Marsepein.
Maar,let op,het is niet echt geschikt om er amandelspijs van te maken,daarvoor moeten de amandelen juist net iets grover voor gemalen worden,in amandelspijs,moeten nog (kleine) stukjes amandel waar te nemen zijn.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie