Mediterraans brood

Hier kun je je recepten aanbieden om opgenomen te worden.
Dit subforum wordt regelmatig opgeschoond.
Gasten en net-geregistreerden kunnen alleen lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kunstschilder87

Mediterraans brood

Bericht door Kunstschilder87 »

Ik maak vaker een recept dat een beetje lijkt op het kant en klare Italiaanse kruidenbrood van een welbekend merk met de kant en klare bakmixen voor de BBM. Echter wilde ik wat andere verhoudingen en ben ik het zelf gaan maken, daar waar ik niet zo houd van de kant en klare mixen. Natuurlijk kun je naar hartenlust zelf de verhoudingen aanpassen om je eigen voorkeuren toe te passen. Dit brooddeeg kan zowel in een grotere broodvorm als in kleinere broodjes toegepast worden. Ik beschrijf het even in de vorm van een 'normaal brood' (500 gr bloem) en alsof het voor een absolute leek is. Ik ga ervan uit dat het merendeel van jullie meer bak-ervaring heeft als ik dus stoort u zich daar vooral niet aan.

Ingrediënten:
- 500 gram tarwebloem
- 300 ml lauwwarm water
- 10 gram zout
- 30 gram verse gist (kan natuurlijk ook met 15 gr droge gist)
- 10 gram gedroogde tomatenvlokken (verkrijgbaar via verschillende kruidenwinkels, pb me gerust als je ze niet kunt vinden)
- 8 gram paprikapoeder
- 4 gram knoflookpoeder
- 8 gram frans uipoeder
- 30 ml olijfolie

Hulpmiddelen:
- vork
- mengkom
- huishoudfolie
- kwastje met wat extra olijfolie voor in te vetten
(- broodvorm)
- maatbeker en weegschaal

Stap 1:
Doe de gist bij het lauwwarme water zodat het er in ongeveer 10 min in kan oplossen. Even roeren met een vork is aangeraden.
Stap 2:
Terwijl de gist oplost kunnen de andere ingrediënten behalve de olijfolie in een mengkom. Vermeng ze goed, dit kan met de hand of met een vork. Als alles goed vermengd is kan de olijfolie erbij.
Stap 3:
Doe het water met de opgeloste gist (het is goed opgelost als er een 'schuimlaag' op het water zit) erbij in de mengkom en begin goed te kneden met de hand. Ga door tot alles goed heeft gepakt tot een niet al te plakkend deeg.
Stap 4:
Vet de mengkom in met wat olijfolie en leg het deeg in een bolvorm in de mengkom. wat huishoudfolie over de kom voor de eerste rijs. Ik houd meestal 60 tot 90 minuten hiervoor aan op een wat warmere en tochtvrije plaats.
Stap 5:
kneed het brood nogmaals goed door. Dit mag enkele minuten duren tot het ergste plakken weer verdwijnt. Kneed het in de juiste vorm hier. Ik kies vaker voor een vlechtbrood maar je kunt het ook in een broodvorm doen of voor een ciabatta achtige vorm op een bakplaat Welke vorm je ook kiest, dit is het moment om dat te doen! Nu hier in dit voorbeeld even voor de broodbakvorm. Leg je brooddeeg hierin, en wrijf/smeer de bovenkant nog even in met wat olijfolie. Dit kan met een kwastje maar ook met de hand.
Stap 6:
Doe een theedoek over de broodbakvorm (ik doe ook nog weleens het pas gebruikte huishoudfolie stuk nog over de theedoek leggen, al is dit niet noodzakelijk). Nog even op een warmere tochtvrije plaats laten rijzen, ongeveer een uur is voldoende. Doe na een minuut of 50 de oven voorverwarmen op 200 graden.
Stap 7:
Bak het brood af in de oven, ongeveer 25 minuten tot een half uur op 200 graden tot het de gewenste kleur heeft. Daarna uit de oven in de bakvorm even laten zitten, en na een paar minuten op een rooster laten afkoelen.

Bij mij thuis vaak voorgeschoteld ook voor de gasten en al vele malen het recept gedeeld op verzoek. Natuurlijk sta ik open voor alle suggesties, ideeën en wellicht jouw eigen ervaringen met dit recept. Ik hoor het graag! Hopelijk genieten jullie ook van dit recept voor een Mediterraans Brood. All the Best!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mediterraans brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Daan, je gebruikt wel erg veel gist. Heb je daar een speciale reden voor? 30 gram verse gist is overigens gelijk aan 10 gram droge.

Het vocht kun je ook beter afwegen in plaats van in een maatbeker afmeten. Maatbekers wijken vaak af.

Ik zie dat je in stap 5 na de 1e rijs het deeg nogmaals gaat doorkneden. Dat is niet nodig en niet gebruikelijk. Alleen de lucht eruit drukken is voldoende.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Kunstschilder87

Re: Mediterraans brood

Bericht door Kunstschilder87 »

Hoihoi,

Dank voor de tip. Ik heb weinig ervaring met droge gist, las weleens in de kookboeken van sospiet dat je de helft nodig had t o v verse gist. De reden dat ik hier meer gist gebruik dan in normaal witbrood is omdat er veel kruiden en met name de zwaardere tomatenvlokken inzitten. Natuurlijk kan het dan eens met wat minder geprobeerd worden.

Van de lucht eruit duwen wist ik niet, ik kneedde het altijd (ook bij gewoon brood) opnieuw helemaal door. Bedankt voor de reactie, ik ga het recept gelijk even aanpassen aan de hand van de tips. Al bij het eerste recept het e e a geleerd. Top, merci!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mediterraans brood

Bericht door bakplaat »

Daan

Ook ik wil er hier wel enkele opmerkingen/suggesties bij plaatsen. ;B

Zoals je in het recept aangeeft de hoeveelheid gist ,die ik net als Levine idd. teveel vindt, de helft zou zeker voldoende moeten zijn.

Bij stap 1 (gist oplossen) Droge gist hoef je niet op te lossen, maar als je verse oplost,doe dat dan in een gedeelte van het water.
Ben zelf altijd gewend als ik met het deeg begin wat vocht achter te houden,wat er indien nodig later nog toegevoegd kan worden, omdat de bloem altijd wel kan verschillen wat de vochtabsorptie betreft.
Zou je het dus ineens (incl. de opgeloste gist) toevoegen, kan het deeg iets te slap worden en moet je weer extra bloem gebruiken waardoor je recept afwijkt.En hoef je niet al het water te gebruiken,dan gooi je dus ook een gedeelte van de gist weg. ;B

Ook bij stap 5 Moet het idd. niet nodig zijn om het deeg nogmaals te kneden en zeker niet enkele minuten.

Dan bij stap 6 Hier kun je beter voor je de theedoek over de vorm/broodbus legt, het velletje folie er eerst over leggen (vet het eerst wel even in, dan zal het niet vast gaan plakken) Zou je eerst de theedoek er over leggen,heb je meer kans dat het deeg tijdens de narijs uitdroogt.

Bij stap 7 vind ik een baktijd van 25-30 minuten op 200°C. nogal aan de korte kant (en zeker niet enkel op kleur afbakken) Het brood moet wel kunnen garen.
Het brood is gaar als het hol kinkt als je er op klopt of als je er een (kern)thermometer in steekt,die een temperatuur tussen 95-100°C. aangeeft. Let op een exacte baktijd is moeilijk aan te geven (elke oven is verschillend en zeker huishoudovens) Zelf bak ik mijn broden af op 220-230°C. minimaal in 30-35 minuten.
Ook is het beter het brood direkt uit de oven te lossen...Wat is de meerwaarde om het nog enige tijd in de vorm/bus te laten zitten?
Het zou er alleen maar vochtig in worden en de korst een deel van zijn krokantheid kunnen verliezen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Kunstschilder87

Re: Mediterraans brood

Bericht door Kunstschilder87 »

helemaal top bedankt voor de tips ook! van het uitdrogen met de theedoek heb ik ook nog nooit gehoord. ga ik mezelf dus zeker aanwennen dat anders te doen!

de meerwaarde van het nog even in de bus laten zitten is dat ik een siliconen broodvorm gebruik en met de warmte ik dat verstandiger achtte, maar ga dat dus voortaan ook veranderen.
Dankjullie wel allebei. Erg bruikbare tips waar ik zeker iets mee ga doen. Ik leer snel van jullie en dat komt alleen omdat jullie de moeite nemen me niet alleen te zeggen wat er beter kan, maar ook nog eens de moeite nemen me uit te leggen waarom iets is. Dat helpt enorm ook voor andere bakmomenten met andere recepten.

Merci bakplaat en levine baktbrood, mijn waardering is erg groot voor jullie tijd en moeite! All the Best!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mediterraans brood

Bericht door bakplaat »

Bedankt voor je compliment en...graag gedaan Daan. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie