WIEGER

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WiegerBakt
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 mar 2021, 20:43

WIEGER

Bericht door WiegerBakt »

Hallo!

Hoewel ik al een tijdje af en toe langs kom op dit forum, heb ik nog nooit iets geplaatst. Hierbij stel ik mezelf even voor, zodat ik in elk geval een bericht kan plaatsen, wanneer ik dat leuk vind.

Mijn naam is Wieger, 28 jaar. Ik woon ergens tussen Friesland en Groningen, Ik werk als docent en als muzikant (drummer)
Naast muziek, vind ik het leuk om te klussen, maar mijn grootste passie is toch wel eten.

Een aantal jaren geleden begon ik met bakken. Ik was altijd ontzettend fan van de aardbeien slof van de AH en wilde dat zelf ook kunnen.
Hoewel mijn slof nog steeds niet hetzelfde is als de AH slof, heb ik inmiddels al heel wat leuke dingen gebakken.

Inmiddels heb ik ook redelijk wat brood gebakken (heel veel in de corona periode) maar door werkdrukte kwam het er de laatste tijd wat minder van. Ik hoop het de komende tijd weer wat op te pakken.

Sinds een tijdje bak ik brood in de Rofco B10, maar daar moet ik nog veel mee experimenteren (baktijden, temperatuur, temperatuur verlagen) en ik hoop eigenlijk dat er misschien een paar medebakkers zijn die mij wat kunnen helpen met concrete werkwijzen vanuit hun eigen ervaring met een soortgelijke oven. (bijvoorbeeld: witte bolletjes - 220 graden - baktijd 8 min - oven naar 50 graden na 4 minuten). Ik verwacht namelijk dat de temperaturen voor suikerbrood bijvoorbeeld weer net anders zullen zijn dan voor kleine witte bolletjes en ook dat de B5/10/10 wel iets anders bakt dan de B40, aangezien de ruimte kleiner is en de afstand tot de gloeispiralen iets kleiner is.

Hoewel ik deze informatie nog niet echt heb gevonden, weet ik niet of het de bedoeling is om daar een onderwerpje voor aan te maken, aangezien het vrij specifiek over 1 soort oven gaat, maar dat hoor ik graag van jullie.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: WIEGER

Bericht door De Broodvirtuoos »

Ik bak met een Rofco-B40. ik bak hier alles in, zoals, brood (desem), broodjes, Fries suikerbrood, maar ook verschillende koeksoorten. En dat moet toch wel aanspreken bij iemand uit het noorden van het land. Mocht vragen hebben ......
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: WIEGER

Bericht door Anna »

Welkom Wieger! Er staat al wel een en ander over de B10 hier op het forum (zie onderdeel Ovens of gebruik de zoekfunctie linksboven). Je kunt altijd aanhaken bij een van de topics over de B10, deze bijvoorbeeld.
Ik zou zeggen dat de baktijd wel in het recept voor suikerbrood staat? Je kunt de temperatuur altijd wat lager zetten t.o.v. de aangegeven temperatuur als de gloeispiraal wat dichterbij je brood zit. Het is ook een kwestie van uitproberen en het proces goed bekijken om te weten of je de volgende keer iets anders moet doen of om in te grijpen als je brood te donker wordt ;)
Plaats reactie