Brood bakken voor onszelf en voor de B&B

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juliette
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 09 okt 2022, 11:41

Brood bakken voor onszelf en voor de B&B

Bericht door Juliette »

Hallo allemaal,

Broodbakken doe ik al een paar jaar. Eerst met een broodbakmachine maar toen is de boel bijna een keer in brand gevlogen omdat het deeg over de spiraal was gekomen. Daarna ben ik met de hand gaan kneden en vrij snel een Kitchenaid artisan aangeschaft omdat ik toch wel veel spierballen kreeg. Jaren plezier van gehad. Nu met de B&B wilde ik wat meer tegelijk gaan bakken en uiteindelijk gekozen voor een grotere Kitchenaid, nl de 5KSM7580X. Goede recensies over gelezen. Maar helaas, hij is nu voor de tweede maal kapot (zie ook mijn andere bericht bij kneedmachines). Hopelijk wordt het goed en snel opgelost.
Ik bak in een AGA fornuis maar vanwege de hoge gaskosten sinds kort een Bartscher oven aangeschaft en dat bevalt prima.
Door de zoektocht naar een kneder en oven kwam ik op dit forum terecht. Leuk en leerzaam, dus ik blijf hangen. Tot snel!
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brood bakken voor onszelf en voor de B&B

Bericht door Victory »

Als je grotere degen wil kneden kun je beter een spiraalkneder aanschaffen. Keukenmachines zijn toch meestal niet opgewassen tegen zwaar brooddeeg. Prima hoor beslag, cake enz, maar met brooddeeg sloop je ze vaak toch veel sneller.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Brood bakken voor onszelf en voor de B&B

Bericht door Jos bakt »

Welkom op het forum Juliette!

Ik ben het helemaal eens met Victory. Ik heb een Famag Grilletta spiraalkneder.

Welke Bartscher oven heb je? Wat voor soort broden bak je daar in?
Gebruikersavatar
Juliette
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 09 okt 2022, 11:41

Re: Brood bakken voor onszelf en voor de B&B

Bericht door Juliette »

Dankjewel Jos,

Een AT120 oven, die bevalt goed. Kan ik beter de temperatuur in regelen dan met de AGA.
Ben een simpele bakker hoor, bak meestal hetzelfde; grof volkoren brood (woudmeel), witte bolletjes, krentenbollen en af en toe Zeeuwse bolussen. Stokbrood en focaccia moet ik nog wat meer oefenen, die lukken niet altijd.

Groetjes Juliette
Plaats reactie