Fries op de rand van België

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ExportFries
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 21:56

Fries op de rand van België

Bericht door ExportFries »

Omdat ik hier een heleboel informatie over het bakken van volkorenbrood met een BBM heb gehaald, wil ik me graag even voorstellen. Naar verwachting blijf ik hierna nog wel even stof happen.
Mijn belangrijkste doel met het broodbakken is een smakelijk compact volkorenbrood met minder zout te bakken voor mezelf. Daarvoor gebruik ik de BBM van mijn moeder die in onbruik was geraakt. Het is er eentje uit de vorige eeuw, zeg maar ouderwets degelijk. Alleen het asje moet af en toe wat olijfolie op en voorzichtig behandeld worden met de afwas. Voor 1kWh kan ik 3x bakken, wat me ontzettend meevalt.
Ik gebruik het recept uit de handleiding, wat door mijn moeder een klein beetje gecorrigeerd was qua hoeveelheden. Ze vertelde dat het niet kan mislukken, wat ook mijn ervaring is, ondanks dat ik heel naief meteen de hoeveelheid zout ruimschoots gehalveerd heb. Omdat Levine schreef, dat dan ook de hoeveelheid gist verminderd kan worden heb ik dat van 7g verminderd naar ongeveer 5.5g en dan is er inderdaad geen verschil. Nog minder gist gaat ten koste van het volume, het zal wel aan de BBM liggen dat het wat royaler moet zijn.
Omdat ik meel bij molens hier in de buurt haal, blijft het natuurlijk vrij compact en is er nauwelijks sprake van ovenrijs. Het resultaat is goed genoeg voor mij, onderin heel compact, maar nog wel kruimig en meer naar boven luchtiger met gaatjes tot een 5mm. Van de 11 broden die ik gemaakt heb is er maar eentje geweest waar ik de onderste helft wat te compact vond. Dat was een experiment met iets droger deeg. Nu ik weet hoe het deeg moet aanvoelen, begin ik met iets te weinig water en giet nog wat bij tijdens het begin van het kneden, zodat het altijd precies goed is.
Misschien ga ik nog eens proberen het brood in een laag bakblik in de combimagnetron op hete lucht (met draaiplateau) te bakken. Daar heb ik er toch 2 van. Naar ik begrepen heb zou dat een behoud voor de BBM zijn, maar ook niet ideaal. Met 3 broden per week weet ik niet of de BBM zo nog veel jaren meegaat. Het moet niet te omslachtig worden, dus ik twijfel nog over deze stap.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Fries op de rand van België

Bericht door hjeverts »

Welkom op het forum Export Fries! :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Fries op de rand van België

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :). Voor vragen graag een apart 'draadje' aanmaken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sylvana
Jongste bediende
Berichten: 38
Lid geworden op: do 31 mar 2022, 12:35

Re: Fries op de rand van België

Bericht door Sylvana »

Welkom hier
Plaats reactie