Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Koen »

Hallo Bakkers,

Ik bak al jaren brood en pizza's. Broodbakken is begonnen met een broodbakmachine ergens rond de eeuwwisseling. Eerst standaard recepten en mixen van de plaatselijke molen. Daarna via het Broodmachine Bakboek van Shapter de BBM steeds meer als kneder gaan gebruiken en broden in de oven gaan afbakken. Favoriete recepten zijn o.a. het Vlechtbrood met Cajunkruiden, Venison Tordu en Gemarmerd Pesto Brood, hartige en mooi-gevormde broden waarmee je indruk maakt. Daarna een periode vaak het No-knead Bread uit de New York Times gemaakt, gevonden via de site van de Kampvuurkok.nl, die het weer van Levine's site had, en die laat zien hoe je dat brood met hete kolen en een gietijzeren pan ook zonder oven kan bakken.
De lock-downs triggerde het zoeken naar de micro-positive effects. Het aanleren van nieuwe vaardigheden in de beslotenheid van je eigen huis hoorde daar bij voor mij. In de eerste golf hadden we al weer veel brood gebakken, het gist tekort in de supermarkten omzeilend met een brok verse gist gekocht bij een warme bakker. Dat zette de gedachte op desem. De tweede lockdown was de trigger voor het starten van een desem met roggemeel. Erg ingewikkeld en verwarrend in het begin. Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk natuurlijk, maar in de eerste poging dachten we op dag 7 dat het niet was gelukt. Ik bouwde van de desem een flinke kom beslag voor pannenkoeken, die in de pan prima bleken te gisten. :-D Van de tweede poging bak ik nu sinds de jaarwisseling prima broden, hoewel de desem zelf nooit meer dan één maal in volume verdubbelt, vaak net iets minder. Het prettige van werken met desem in deze tijd is dat je gedwongen wordt vooruit te plannen, wat welkom is nu de dagen zich samenklonteren tot een grote eentonige brij, als je niet oppast.
Heel verhaal. Omdat ik het forum, en Levine's blog, als bron van informatie heb gebruikt in de afgelopen maanden, leek het me goed om me voor te stellen. Bij deze!

Groeten, Koen
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Victory »

Hallo Koen,

Welkom op het forum.

Mijn desem wil ook niet zo graag verdubbelen in de winter, omdat mijn woonkamer niet zo heel warm gestookt wordt. Oplossing... In een kleine klikbox voor de verwarming desnoods met handdoek erover... In mijn geval een temp verschil van 5 graden🙃 en ruime verdubbeling.

(Omgekeerde emmer werkt ook)
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Bantam »

Dag Koen,

Welkom op dit forum.

Het winterprobleem, en eigenlijk ook het tussenseizoen, omzeil ik met lauw/warm water in een thermosfles.
Zie : https://redzuurdesem.be/zuurdesem-op-te ... n-thermos/
Laatst gewijzigd door Bantam op ma 25 jan 2021, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum Koen :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Koen »

Bedankt voor het warme bakkerswelkom. :-)

En bedankt voor de tips. Zoals ik al schreef, ik bak prima broden met mijn desem, dus ik zie het niet echt als probleem, meer als observatie. Zie hieronder mijn laatste brood. Ik ga het in de gaten houden en wellicht later op zoek naar een iets warmere omgeving voor mijn desem.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Koen
Gebruikersavatar
Koen
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 12:07

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Koen »

Boven de verwarming heeft mijn desempje er geen moeite mee! (Maar dat is voor jullie geen nieuws, natuurlijk.)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door Levinebaktbrood »

Prachtig brood Koen, mooi kruim ook :thumbup:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: Voorstellen (redelijk lang verhaal ;)

Bericht door oudbakken »

welkom koen, en wat een mooi brood toon je ons. dank u. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Plaats reactie