Nieuw lid

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janet212
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 nov 2020, 14:53

Nieuw lid

Bericht door Janet212 »

Hallo,

Al een aantal jaren hebben we een bbm aangeschaft. Een goedkoop apparaat en hiermee aardig wat broden gebakken. De laatste broden die we hier mee gebakken hebben waren niet erg lekker meer. Waarschijnlijk niet gaar. Afgelopen september nu maar eens een goede aangeschaft na weken uitverkocht te zijn.
Nu al een aantal broden gebakken met en zonder noten en rozijnen. Verschillende kant en klare mixen eigenlijk. Binnenkort ook maart eens met gist en meel aan de gang.
Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een recept voor de Drentse Bol of Zuidlaarderbol zoals vroeger werd gebakken. De bollen die je tegenwoordig koopt zijn niet meer zo stevig zoals die vroeger gemaakt werden. Ze zijn gemaakt van roggemeel maar denk nu iets teveel tarwebloem erin verwerkt.
Zodoende ben ik hier ook terechtgekomen. Dus als iemand het recept weet?
Gebruikersavatar
Henk Oosterhuis
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 10:30

Re: Nieuw lid

Bericht door Henk Oosterhuis »

Misschien komt dit in de buurt

Zuidlaarderbol

Ingrediënten
350 gram Tarwebloem broodmeel
150 gram Roggebloem
290-330 gram water
10 gram Droge Gist
7 gram Bakkerszout
50 gram Krenten
25 gram Rozijnen

Bereidingswijze
Meng het meel en gist en meet de temperatuur van de omgeving en de ingrediënten. Maak de som: 66 – omgevings- en ingrediëntentemperatuur = de temperatuur van het toe te voegen water. Voeg het water bij het meel en kneed tot het deeg een temperatuur heeft van 27°C. Maak een gladde bol en laat deze ±25 minuten op kamertemperatuur onder vochtige doek laten rijzen. Deeg uitrollen op een met bloem bestoven werkplek. Losjes opbollen en 25 minuten laten rijzen op kamertemperatuur onder een vochtige doek. Bakplaat invetten met boter of bekleden met bakpapier. Deeg uitrollen en vouw eerst de rechterkant tot over het midden en daarna de linkerkant. Deeg opbollen en met naad naar beneden op de bakplaat. Afdekken met vochtige doek en 60 minuten laten rijzen op kamertemperatuur. Conventionele oven voorverwarmen op ± 230°C. Bak de Zuidlaarderbol in 30-35 minuten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Nieuw lid

Bericht door Victory »

Hallo,

Er staat ook een recept in de broodbijbel. Die kun je online in zijn geheel gratis vinden heb ik eens gezien. Nu ben ik persoonlijk een voorstander van een echt boek. Vaak heeft de bieb, mocht je lid zijn, dat soort boeken ook voor de uitleen.

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Nieuw lid

Bericht door Vitamine C »

Victory schreef: wo 18 nov 2020, 12:12 Hallo,

Er staat ook een recept in de broodbijbel. Die kun je online in zijn geheel gratis vinden heb ik eens gezien. Nu ben ik persoonlijk een voorstander van een echt boek. Vaak heeft de bieb, mocht je lid zijn, dat soort boeken ook voor de uitleen.

Groetjes Victory
Lijkt me dat je een boek koopt of leent. Maar ergens downloaden ...
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Nieuw lid

Bericht door Victory »

Vitamine C schreef: wo 18 nov 2020, 20:29 Lijkt me dat je een boek koopt of leent. Maar ergens downloaden ...
Vind ik ook hoor! Ik heb hem ergens helemaal online zien staan toen ik onderzocht of de recept fout ook door anderen was opgevallen. Ik was mega verbaasd! Ik vind zo'n boek koop je of leen je van de bieb of iemand die je kent.
Daarbij zijn ze momenteel maar €25 IPV €32 dus ja... Kopen zeg ik 😜
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Nieuw lid

Bericht door Rik59 »

Vitamine C schreef: wo 18 nov 2020, 20:29
Victory schreef: wo 18 nov 2020, 12:12 Hallo,

Er staat ook een recept in de broodbijbel. Die kun je online in zijn geheel gratis vinden heb ik eens gezien. Nu ben ik persoonlijk een voorstander van een echt boek. Vaak heeft de bieb, mocht je lid zijn, dat soort boeken ook voor de uitleen.

Groetjes Victory
Lijkt me dat je een boek koopt of leent. Maar ergens downloaden ...
Met een zoekterm via Google krijg je sites te zien waar je pagina's of delen van boeken kunt inzien niets illegaals aan.... anders zou je het op andere sites moeten zoeken..
En iets van internet op je pc zetten heet nog altijd downloaden legaal en/of illegaal
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Nieuw lid

Bericht door Vitamine C »

Ik bedoelde uiteraard ergens illegaal downloaden. Maar als je ergens een volledig boek kan downloaden weet je dat het illegaal is.
Plaats reactie