Desem, desem, desem

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jay-R
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 20:11
Contacteer:

Desem, desem, desem

Bericht door Jay-R »

Goedemorgen, middag, avond, beste broodbakkers.

Als nieuw lid van dit forum wil ik mij ook even voorstellen.
Ik ben J-R
Als liefhebber van koken en bakken, hield ik mij altijd een beetje afzijdig van het bakken van brood. Er wordt immers altijd geroepen hoe moeilijk en lastig het is en ook de resultaten van een broodbakmachine vielen tegen, hoewel beter dan fabrieksbrood.
Met het begin van de COVID pandemie ben ik me er toch eens in gaan verdiepen, gist broden, hybride broden en desempoeder, gaven allemaal leuke resultaten, maar nog niet dat wat ik zocht. Toch maar een desem opgestart van rogge volgens de methode waarbij je eigenlijk niks weggooit, na een kleine 2 weken was hij eindelijk op kracht.
Momenteel bak ik dagelijks 1 of meerdere broden middels de methode met een voordeeg. Dit zodat het deel rogge in mijn brood eigenlijk minimaal is en ik niet meerdere starters hoef te onderhouden.
Mocht ik toch “waste” hebben, dan maak ik er pizzadeeg van.
Inmiddels begint het bakken een beetje uit de hand te lopen en bak ik regelmatig extra brood voor vrienden, kennissen en anderen. Zij komen voor brood wat ik bak met 70% Kamut and 30% T65 Label Rouge.
Ook ben ik al een paar keer gevraagd of ik kon helpen met het bakken van desembrood, zij hebben nu ook een deel van mijn desemcultuur.

Best bijzonder waar slechts 3 basale ingrediënten als meel water en zout toe kunnen leiden.

Inspiratie doe ik veelal op via instagram waar ik de meeste foto’s plaats en hoop ook via dit forum weer tot nieuwe inzichten te komen.

Zelf heb ik ook genoeg te vertellen over mijn “rijs” in het bakken van brood.

Een warme (bakkers) groet,

J-R
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem, desem, desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom J-R :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie