Hallo allemaal

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonnetje 91
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 17:44

Hallo allemaal

Bericht door Zonnetje 91 »

Hallo allemaal,

Ik ben Eva a.k.a. Zonnetje 91 en ik ben 29 jaar. Ik heb al een aantal jaar een mooie broodbakmachine (Panasonic SD-2500), maar afgezien van een paar broden werd deze de afgelopen jaren vooral gebruikt voor het pizzadeegmenu! :lol:

Tot voor kort. Mijn man en ik hebben ons eens verdiept in ons eetpatroon (met dank aan het tv-programma Broodje Gezond...) en wilden eigenlijk meer grip krijgen op wat we zomaar in ons mond stoppen. Met name het zout wat ongemerkt naar binnen gaat. We voegen het zelf eigenlijk bijna niet toe, afgezien van kruidenmixen, maar door alle bewerkte producten krijg je toch al heel snel meer binnen dan de aanbevolen max van 6 gram per dag...

Brood vormt daarop natuurlijk meteen een uitdaging. Ik kwam er wél achter dat een standaard recept voor zelfgebakken brood doorgaans minder zout bevat dan al het brood van de AH ;) En dat is dan ook de reden dat de Panasonic weer brood mag bakken en ik mij heb geregistreerd op het broodbakforum! Ik ben inmiddels al een paar baksels verder, maar hét volkorenrecept heb ik nog niet gevonden. Ik bak het liefst met 100% volkorentarwemeel dat ik hier bij de molen haal, maar ik heb tot nu toe (vermoed ik) last van overrijs. Aan de restjes in het bakblik te zien heeft het deeg een stuk hoger gestaan dan dat het brood eruit komt. Op zich is het enkel cosmetisch, want de broodjes zijn tot nu toe super krokant en toch ook wel luchtig. Geen onhandelbare bakstenen in elk geval :mrgreen:

Ik zal nog wel een apart topic openen voor mijn zoektocht naar hét recept, maar vond het leuk om hier alvast wat te delen. Ik heb naar aanleiding van een review op Broodsmakelijk al een precisieweegschaal gekocht voor het gist en zout, die is vandaag binnengekomen!

Tot zover :wave:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Hallo allemaal

Bericht door papagena »

Welkom Eva!
Met een Panasonic gaat dat perfecte brood uiteindelijk lukken. Het is meestal wat uitproberen met gist/water. Maar dat dan in een ander topic.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Hallo allemaal

Bericht door WesleyNL »

Welkom en veel plezier op het forum.
Succes met de zoektoch naar meer zout vrije recepten. :-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Plaats reactie