Voorstellen - vivelisa

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vivelisa
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 22:38

Voorstellen - vivelisa

Bericht door vivelisa »

Dag allemaal,

:oops: ik las pas net de forumregels en heb er dus meteen één overtreden - een topic geopend zonder me netjes voor te stellen. Mijn excuses! Ik ben Elisa, Hagenaar beland in Groningen, getrouwd met een Zeeuw, moeder van 3 smulpaapjes (5-7-10). Allemaal dol op brood, iets erfelijks, ofzo. Zij willen altijd wit, ik juist zo vezelig, pittig en zadig als 't maar kan.

Ik had al een tijdje niet meer gebakken toen ik dit jaar in februari weer 'ns een deegje in elkaar kneedde. Ik ben ernstig ziek geweest vanaf oktober vorig jaar, en nog steeds niet de oude - dus eerst maar eens een makkie van de Aldi (die mixen voor een speltbroodje zijn héél goed te eten ;) ). Wat ik bak gaat vaak diezelfde dag nog op, en al snel ging ik naar manieren op zoek om meer uit dat kleine oventje te krijgen - dus zo efficient mogelijk baksessies plannen. Zo ontdekte ik de no knead (Lahey) en heb ik daar een tijdje mee gespeeld, om te concluderen dat het nog best 'n kunst is om daar een goed rijzend (100%) volkorenbrood uit te halen. Zoekend naar manieren om volkorenbrood zowel luchtig als "sappig"/stevig te krijgen én met een lekkere korst, kwam ik op Levine's blog - zeker de posts over autolyse en het bakken met water in de braadslee onderin de oven hebben mij aan overheerlijke broodjes geholpen.

Ik belandde op dit forum toen mijn tweede desempoging leek te mislukken. Ondertussen staat het eerste broodje met deze desem af te koelen :mrgreen:


Mijn keuken is eenvoudig, ik heb (en wil) geen kneedmachine, ons fornuis met oven is irritant, krakkemikkig en klein maar hij werkt en is groot genoeg voor een pizzasteen en een 26cm Creusetpan waar ik de no kneads tweewekelijks in bak. Laten rijzen doe ik in een warmgedraaide (en schone natuurlijk) droger (ja echt, dat werkt prima :silent: ) of in onze warme berging op zolder, gaat tot nu toe altijd goed.

O ja. Ik ben veganist, dus ben vaak aan het experimenteren met bestaande recepten om ze in deze levensstijl te laten passen :mrgreen: Ei vervangen is de grootste uitdaging - vanwege de zeer diverse functies die ei kan hebben. Met 'n beetje geluk kan ik ooit zo'n heerlijke zachte, beetje kleffe krentenbol "veganizen".

Hoop hier nog veel te leren! :idea:
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Voorstellen - vivelisa

Bericht door WesleyNL »

Welkom en veel plezier op het forum!
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorstellen - vivelisa

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :)

Het recept voor lactosevrije/vegan rozijnen/krentenbollen heb ik voor je op mijn blog staan, klik hier.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
vivelisa
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 22:38

Re: Voorstellen - vivelisa

Bericht door vivelisa »

Ik zag dat nou precies gisteren! Super! Ik ga 't uitproberen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lekkermelig op do 14 mei 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van het vorige bericht is niet nodig!
Plaats reactie