Nieuwbakken thuisbakker

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Papaguinness
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 aug 2019, 23:14

Nieuwbakken thuisbakker

Bericht door Papaguinness »

Hallo allemaal,

Ik ben Gerard uit Oss e stel me hierbij even voor.

Wij hadden altijd de beste warme bakker uit de hele streek bij ons op de hoek; mensen komen van dorpen uit de verre omtrek om daar hun bestellingen op te halen en wij waren er al jaren vaste klant. Onlangs is die echter verhuisd naar een wat groter buurt-winkelcentrum in de buurt. Ik kan me best voorstellen dat ze hun omzet daarmee verhogen, maar voor mij als klant betekent het vooral: een grotere winkel, maar met nog maar de helft van de schapruimte en dus veel minder keuze, maar wel langere wachttijden. Een paar weken geleden was ik dat ineens zo zat dat ik er weggelopen ben en besloot toen ter plekke om zelf maar eens te proberen mijn brood te bakken.

Daar ben ik dus sinds kort mee bezig en ben intussen enthousiast geworden. Ik ben begonnen met een deeg van 50% patentbloem, 25% tarwe volkorenmeel en 25% volkoren speltmeel. Ik heb een Quigg keukenmachine (paar jaar geleden eens bij de Aldi gekocht) , best een zwaar ding met een lekker lompe kneedhaak waar ik het deeg mee kneed, en een enorm fornuis met twee ovens tot mijn beschikking. En verder ben ik flink aan het oefenen met kneden, beoordelen deeg (te droog/nat, voldoende/teveel gekneen/gerezen), vormen (waarbij ik experimenteer met het deeg oprollen en onder spanning zetten voor het de vorm ingaat, of juist niet rollen/spannen), etc. Telkens als ik denk dat het beter kan probeer ik maar één ding aan te passen en van het resultaat weer wat te leren. Het meeste heb ik hierbij tot nu toe gehad aan de website broodsmakelijk.nl.

En ondertussen eten we de gebakken broden natuurlijk met smaak op, ook al zijn ze de ene keer beter gelukt dan de andere, lekker worden ze eigenlijk toch altijd wel :D

Kortom, voorlopig zal ik hier vast geen veel-poster zijn maar struin ik gewoon op het forum rond om zoveel mogelijk op te steken. In het kort over mijzelf: ik ben vijftiger, in het dagelijks leven werkzaam als controller in het bedrijfsleven, getrouwd en vader van een volwassen dochter.

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Nieuwbakken thuisbakker

Bericht door Vitamine C »

Welkom op het forum. :thumbup:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuwbakken thuisbakker

Bericht door papagena »

Welkom Gerard. Al experimenterend zul je het bakken steeds beter onder de knie krijgen. Kom je er niet uit, zet dan even een foto samen met recept en werkwijze in een nieuw topic. Er zitten hier mensen genoeg om je verder te helpen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwbakken thuisbakker

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie