Voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Homers
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 16:55

Voorstellen

Bericht door Homers »

Hallo,

Vorige week toch maar eens serieus gaan verdiepen in het maken van zuurdesem wat eigenlijk al lang op de planning stond. Wekelijks haal ik mijn desembrood bij de natuurwinkel of bij Bokkermole in Olst maar dat moet maar eens afgelopen zijn want zelf maken is veel leuker. Vaak is tijd en plannen nog wel een dingetje.
Voor mij is gefermenteerde voeding een rode draad want het biedt gezondheidsvoordelen en de vertering is beter dan gistbrood. Dus naast Kefir, Yoghurt, Kombucha etc. hoop ik nu ook goede desembroden te bakken.

Ik heb er 2 gemaakt waarvan één rogge met een klein beetje bloem die uiteindelijk ondanks te hoge hydratie ( niet te kneden) goed te eten was en de laatste is ook al bijna op een mix van bloem en roggemeel. Gelukkig vinden mijn gezinsleden het ook te eten want dat is soms nog wel een dingetje.

Ik heb nu inmiddels naast een roggestarter ook een bloem starter gemaakt om witte bolletjes mee te gaan maken. Wat zou dat mooi zijn een verantwoord broodje hamburger :grin:
Kneden doe ik met de hand , bakken met een stoomoven waar 1 brood in past. Beide broden had ik zonder voordeeg (maar met een starter van 125 gr) met een rijstijd van 20 uur in een koele 14 graden omgeving. Daar is vast wat over te zeggen en leer graag van kritieken. Mijn volgende desembrood zal met een voordeeg worden gemaakt en hopelijk is het dan minder compact als mijn eerste 2 broden en wil daarvoor exact volgens een rogge/bloem recept gaan werken, basisrecept is welkom.
Elke keer zal mijn vouw en kneed techniek gaan verbeteren, komt goed.

Hoe bewaren jullie je meel want een zak van 5 kg bloem moet je denk ik in een bus of zo doen :?: Dat is ook nog even iets, biologische molensteen gemalen meel te vinden en het liefst lokaal. Er zijn wel molenaars hier die met de molensteen malen maar geen biologische meelsoorten hebben en de natuurwinkel heeft wel bio meel maar niet v d molensteen..wel 5 kg zakken van de Nieuwe Band maar is dat geopend lang te bewaren.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Voorstellen

Bericht door papagena »

Welkom Homers,

Wat leuk dat bij jou thuis ook van alles aan het fermenteren is!
Welkom hier.

Wat je vraag betreft over het bewaren van meel: ik bewaar het in goed afsluitbare plastic bakken. Laat de zakken niet meer ergens zomaar staan omdat er soms gezellige beestjes in je meel zitten die van zak naar zak kruipen. Vandaar dan ook die afgesloten bakken.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Voorstellen

Bericht door Rik59 »

Welkom Homers..

Al eens kimchi of zuurkool (vat) gemaakt.. ??
Zuurkool maak ik standaard een kilo of 20 voor de winter...


Dat IJslands gefermenteerde spul (Håkarl ) maar laten liggen niet?? :D,


Rogge blijft zwaar dus niet eenvoudig luchtig te maken... 50 / 50 geef ik je kans..

Probeer Sue's van de blog van Levine eens... https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... desem.html
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Homers
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 16:55

Re: Voorstellen

Bericht door Homers »

Prima recept Rik bedankt daarvoor. Echter het is voor doordeweeks me iets te bewerkelijk met het stretchen om de zoveel minuten. Ik zou het dan echt in het weekend moeten maken.

Je maakt een flink vat zuurkool zeg, ik heb nooit meer dan 1 witte kool per x versneden. Ik eet het dan trouwens rauw 1 EL bij een maaltijd.

hákarl, gefermenteerde haai. Ik ken(de) het niet maar volgens Wikipedia een delicatesse.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Voorstellen

Bericht door Rik59 »

Homers schreef: zo 27 jan 2019, 21:48 hákarl, gefermenteerde haai. Ik ken(de) het niet maar volgens Wikipedia een delicatesse.
Je kunt em hier bestellen https://nammi.is/ :D, :D,

Voor 1 kooltje ga ik niet staan.. teveel werk voor een beetje..
Ik stoof hem ongespoeld... pureetje maak ik en dan mengen.. met evt. wat spekkies.. (nee Gerrit.. niet dat zachte snoep.. :D, :D, )
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom Homers!
(Ben benieuwd naar je eerst broodje hotdog, met extra zuurkool :D, )
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :G.

Je schrijft "Beide broden had ik zonder voordeeg (maar met een starter van 125 gr)...... " Het maakt niet uit of je nou een desem ververst en daar na een x aantal uren 125 gram uithaalt of je een voordeeg/levain maakt die 125 gram weegt. In beide gevallen doe je exact hetzelfde namelijk de desem verversen. Of brood wel of niet compact wordt ligt aan andere zaken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie