Even voorstellen en food processor vraag

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaartenVT
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 19:32

Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door MaartenVT »

Dag
Ik ben Maarten van Thiel en ik kook en bak graag. Ik maak deeg in een keukenmachine, maar dan kan je geen kleine hoeveelheden maken want dan slaat de haak boven over het mengsel. Ik heb wel eens kleine hoeveelheden korstdeeg gemaakt in de food processor, met het sikkelmes van kunststof. Dat gaat prima. Maar het is me nu twee keer niet gelukt met gistdeeg (rijst niet goed). Zou je het gist dan doodslaan of zo? Ik gebruikte voor alle duidelijkheid precies dezelfde mengsels die in grotere hoeveelheden prima werkten in de keukenmachine, of in kleinere hoeveelheden hand gekneed.
Dank,
Maarten
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door Rik59 »

Hoi Maarten deeg snijden en deeg kneden lijken me 2 verschillende dingen...

Lees nog wat en je zult merken dat een broodje bakken een echt "VAK" is!!


Een filmpje van een kneder...

The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
MaartenVT
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 19:32

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door MaartenVT »

Je bedoelt dat mijn conclusie correct is?
Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door StefanDijle »

Nee, de gist mask je niet dood, maar je ontwikkelt geen gluten. Dat is juist goed voor zanddeeg en spekoloos maar juist een probleem voor gistdeeg want ge wilt een deeg met lange gluten strengels die het CO2 kunnen opvangen als een bubblegum bubble. Vergelijke ook vliestrekken voor de test of deeg genoeg gekneed is. Maar nu in het echt, voor kleine hoeveelheiden gewoon met de hand met de rond de klok methode kneden is normaal voor de mesten doenbaar.
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
MaartenVT
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 19:32

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door MaartenVT »

Ja, een duidelijk en goed antwoord!
Ik maakte vandaag suikerbrood (met echte parelsuiker), lang draaien in de keukenmachine, en het rees de pan uit.
Inderdaad, het betekent zoals je noemt dat je deeg wat je niet of niet lang kneed in de food processor kan maken. Mijn korstdeeg dus.
Ik kocht ooit 40 jaar geleden of zo een huis in Frankrijk en beneden zat en zit een bakkerij / banketbakkerij, van de soort waar lange rijen buiten staan. Ik loop veel met ze mee, maar als ik over een food processor begin, dan gaan ze glazig kijken. Vandaar de vraag.
Zie mijn kneder.
http://vieslekker.nl/kneder.MPG
Dat is de kleinste. We hebben er ook een waarin we elke oudjaarsavond met zes man in het warme water zitten.
Tip trouwens, prachtige film over een bakker in Frankrijk:



Eigenlijk is het hier nog steeds zo.
Maarten
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door Anna »

Welkom Maarten! Maak even een topic aan over je baksel in de afdeling 'Wat hebben we ervan gebakken', leuk als je er ook een foto van je baksel bij doet ;) Film is leuk om in de koffiehoek te delen! Dat zoekt wat makkelijker terug dan in het voorsteltopic ;)
Gebruikersavatar
MaartenVT
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 19:32

Re: Even voorstellen en food processor vraag

Bericht door MaartenVT »

Dag Anna;
Ik heb er niks van gebakken (letterlijk), omdat ik gewoon met de deeghaak heb gewerkt. Suikerbrood. Dat was gewoon hier in Nederland want parelsuiker kan je in Frankrijk niet krijgen (voor zover ik weet). Ik neem wel een partij parelsuiker mee naar Frankrijk. Het was gewoon een vraag om informatie, zo van klopt mijn idee. Ja dus, blijkbaar.
Die film, dat zal ik nog doen!
Groet,
Maarten
Plaats reactie