Beginnende Broodbakker

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jelle_
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 15:39

Beginnende Broodbakker

Bericht door jelle_ »

Hallo allen,

ik had al een topic aangemaakt, maar volgens mij blijf ik hier wel vaker voorbijkomen. Dus even voorstellen, wel zo netjes. Ik woon met vrouw en kind in Leverkusen, Duitsland. Ik ben vorig jaar begonnen met brood bakken en heb al enkele probeersel achter de rug. Vooral op de recepten van Levines blog grijp ik steeds terug.

De probeersel blijven probeersels en helemaal tevreden ben ik nog niet. Volgende stap is waarschijnlijk beter gereedschap aanschaffen (bakblik, rijsmandje, etc). En uiteraard een of de andere kneedmachine. Maar goed, welke? ;) Ik zoek verder.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Beginnende Broodbakker

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Jelle :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beginnende Broodbakker

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom!
Voor een goed brood heb je geen kneedmachine nodig Jelle!

Ooit wilde ik leren een groot schip (100m) te besturen. Het leek mij mooi, lekker lui op zo’n anatomische stoel een beetje met zo’n joystick de boel onder controle te houden. De kapitein sprak toen de woorden die me altijd zijn bijgebleven: Als je niet met de hand kunt sturen, lukt het ook niet elektrisch. Dus eerst maar eens aan het stuurwiel.

Zo is het volgens mij ook met deeg kneden. Eerst met de hand het gevoel krijgen. Daarna kun je het aan de apparaten overlaten. Dan weet je hoe het deeg moet aanvoelen en kun je het beter beoordelen.

(Dit was uit de categorie “vader vertelt......”)
Gebruikersavatar
jelle_
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 15:39

Re: Beginnende Broodbakker

Bericht door jelle_ »

BakkerGerrit schreef: di 08 jan 2019, 12:26 Welkom!
Voor een goed brood heb je geen kneedmachine nodig Jelle!
(...)
Zo is het volgens mij ook met deeg kneden. Eerst met de hand het gevoel krijgen. Daarna kun je het aan de apparaten overlaten. Dan weet je hoe het deeg moet aanvoelen en kun je het beter beoordelen.

(Dit was uit de categorie “vader vertelt......”)
Bedankt voor je reactie! Ja, je hebt gelijk een fijne analogie. Ik kneed nu de broden met de hand, wellicht 2-3 per week.

Ik heb echter niet het idee, dat ik met de hand tot een goed deeg kom, dat ik er een vliesje van kan trekken... :( Laatst stond ik bijna een half uur te zwoegen met een deeg, maar een vliesje kon ik er niet van af. En sommige degen zijn ook erg plakkerig, mijn handen zien er dan uit..! Maar wellicht komt dat omdat ik het duitse meel/bloem gebruik..?

Ik ben in ieder geval erg zoekende wat mijn volgende stap zal zijn. Misschien maar gewoon lekker doorkneden met de hand. ;)
Plaats reactie