Ben stelt zich voor...

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben Bakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 dec 2018, 01:51

Ben stelt zich voor...

Bericht door Ben Bakt »

Even netjes voorstellen, wel zo leuk inderdaad.
Aangezien ik hier al een naamgenoot heb is het nu 'Ben Bakt'; endatdoettiezeker!

Een tijdje geleden was ik op bezoek bij een vriendin die het boek 'my bread' van Jim Lahey had staan. 'k Mocht het wel ff lenen.
Naast lekker leesvoer fascineerde dit brood me. Ik was benieuwd naar de smaak en of ik écht een mooie structuur en korst zou kunnen krijgen met deze (niet kneden) methode.
Inmiddels plusminus 10 broden op deze manier gebakken; smakelijke broden geworden maar omdat ik nog (lang) niet ben waar ik wil zijn (en een meer complexe smaak zocht) heb ik ook een starter gemaakt (dank je Levine, voor de heldere uitleg op je site; ik ben fan! :2th: )
De volgende boeken inmiddels ook kunnen bemachtigen 'Tartine Bread' van Chad Robertson (stond al langer op mijn lijstje, sinds ik zijn verhaal las in een boek van Michael Pollan).
Leesvoer en enthousiasme genoeg dus!
Eén doel: de komende tijd het beste brood uit mijn oven te krijgen wat mogelijk is.
Tja...dan kom je op een forum als dit, heb me meteen maar geregistreerd. Hoop hier veel nieuws te leren.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door lekkermelig »

Welkom Ben,

Tartine van Chad Robertson is een mooi boek, ik heb het hier ook in de kast staan.
Veel mooie foto's, maar ik vind het niet erg praktisch. Als je met weinig kneden brood wil maken zou ik ook eens proberen Flour water salt yeast van Ken Forkish, waar je met eenvoudige middelen goede broden kan bakken.
Mijn ultieme boek is nog steeds Bread van Hamelman. Niet echt het eerste boek voor beginners, maar heel veel goede recepten, en als ik iets wil uitzoeken grijp ik dat boek vrijwel altijd.

Bak ze!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Ben :G.

Bread van Jeffrey Hamelman is ook een van mijn favoriete boeken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ben Bakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 dec 2018, 01:51

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door Ben Bakt »

Dank allebei, voor het welkom.
Toch ook maar eens naar dat boek kijken t.z.t.
Ik zal me voorlopig nog even beperken (niet mijn sterkste kant) tot de 4 inspirerende (brood)boeken die ik heb staan.

Inmiddels heb ik na een weekje op het forum meegelezen te hebben iets nieuws ontwikkeld wat je zou kunnen benoemen als 'broodschroom'; ik wist niet dat ik het in mij had; er is hier zoveel (technische) kennis aanwezig dat ik wat terughoudend ben in het plaatsen van plaatjes of beschrijvingen van mijn welliswaar enthousiaste maar nog zwaar onvolmaakte baksels. Met name in uiterlijk, de smaak is meer dan goed.
Voorts doe ik niet alles volgens het boekje (héb je weer zo'n eigenwijze .... :? )
Ik experimenteer veel (en schrijf dan wel alles zo nauwkeurig mogelijk op zodat ik van mijn fouten kan leren.) Dat dan weer wel!
Groet,
Ben
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door Merlijn »

Welkom Ben!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door Koos de bakker »

Laat rustig je (mis?)baksels hier zien. Wij hebben allemaal wel eens een broodje wat niet wil lukken. Profiteer van de aanwezige kennis want dan leer je steeds beter bakken.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Ben stelt zich voor...

Bericht door Rik59 »

Ben Bakt schreef: di 11 dec 2018, 02:25
De volgende boeken inmiddels ook kunnen bemachtigen 'Tartine Bread' van Chad Robertson (stond al langer op mijn lijstje, sinds ik zijn verhaal las in een boek van Michael Pollan).
Broodje van Chad is de moeite waard om te maken Ben.. haalde het vanmiddag uit de oven en binnen de kortste keren was een half brood weg :D, :D, Zooo lekker..

Direct ook maar 2 dutch-oventjes besteld.. (moest eerst weten of het proces wel werkte en dat ging prima)
Had de 2e rijs ('s nachts) in de mandjes in de schuur.. 4 graden vannacht ging prima (de muizen waren toch op vakantie :D, ) Nee.. in grote plastic boxen gezet met deksel erop.. paar euro bij de action.. en nooit geen natte doeken meer.. en / of hmm van die champoodouchemutsen..
Zit in het boek te lezen dus dan gaat het kriebelen hè,,
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie