Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Even voorstellen

Bericht door TimH »

Goedendag allen,

Na vele bezoeken aan dit forum heb ik me uiteindelijk toch maar aangemeld. Ik ben een hobby bakker die tijden van luiheid kent en andere keren bak ik een paar keer per week. Het lastige is dat we thuis met zijn tweëen zijn en ik niet tonnetje rond wil worden, ha ha! (Halve of zelfs derde recepten bakken voelt ook weer zo armoedig, hè :D )
Op het moment sta ik op het punt een Ankarsrum te bestellen. Aangezien ik heel goed ben in twijfelen, bedacht ik me ook dat ik, aangezien ik eigenlijk (nog) nooit 3 broden tegelijk heb gebakken (of de wens daartoe) dit misschien wat overdreven is. Aan de andere kant; het schijnt een beest te zijn en de prijs is gelijk aan een Kitchenaid. Bij de Kookwinkel online (TIP!) krijg je tot 1 januari bij een Ankrarsrum het pasta opzetstuk er gratis bij. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk: de Ankarsrum is er ook in het paars. Ja ja, prioriteiten stellen hè.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom TimH!
Ik bak zelf drie keer per week met receptjes van 250 - 500 gram meel per keer, dus het is prima te doen. Daar heb je geen Ankarsrum voor nodig, wel een precisieweegschaaltje!
(Hoewel, een Ankarsrum staat ook op mijn verlanglijstje )

Veel succes met de bakkelarij (en post eens een foto van je resultaten! Vinden we leuk)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Hoi Tim
Als je niet rond wil worden moet je gewoon met de hand blijven kneden...
Maar ik hoor je al... luiheid en kneden.. past niet erg..
Dus als ik jou was.... gaan voor die banaan (uhhh machine)... tenminste als je ook van pasta houd...

Verder met een grote diepvries (hmm...familie) kom je vast wel verder dan 3 broodjes...dus wees niet bang.. ook met een deegkneder kun je nog redelijk afgetraind zijn...
SUC6!!!

ps. WELOVEPICS
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door lekkermelig »

Welkom Tim,

Ik weet niet of je al eens met een Ankarsrum gekneed heb, maar dat werkt echt compleet anders dan met andere machines.
Ze zijn oerdegelijk, maar juist bij het kneden moet je er wat meer aandacht bij houden, en mogelijk dat wat Ankarsrum gebruikers hier commentaar kunnen geven. Als ik naar je hoeveelheden kijk vraag ik me zelfs af of het wel een goede oplossing is.
Misschien even de vraag stellen in de juiste rubriek, dan krijg je vast wel meer reacties.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Eens met Wil.

Ik ben geen fan van de Ankarsrum en geef de voorkeur aan een spiraalkneder.

Op mijn blog staat enkele artikelen over deeg kneden. Helaas is de Ankarsrum toen niet mee getest maar wellicht kan je er nog informatie uit halen. Klik hier voor het eerste artikel.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Hoi Gerrit,

Ik dacht; wat blijft het stil, maar kennelijk had ik de notificaties niet aangezet... leuk dat je reageert! :D

Ik was inderdaad aan een precisieweegschaal toe, ik heb gister ontdekt dat mijn eeuwenoude analoge weegschaal zo krom weegt dat uiteindelijk een kilo bloem op 900 gram uitkwam (en dat terwijl ie maar tot 500 g woog...) :G

Ik heb gister en eergister Surinaamse broodjes en een no knead bread van Jenny Cooks geprobeerd. Beide zijn faliekant mislukt. Afgelopen nacht stond er deeg te rijzen volgens Steve (artisanbread) en die heb ik zojuist in een oven van 30 graden gezet; ik heb het idee dat ie ondanks de bubbels toch niet hoog genoeg is geworden. Aangezien de eerste 2 pogingen bakstenen werden... mocht deze lukken, dan zal ik een foto posten! (En heel trots zijn. Al die mensen die op youtube roepen 'makkelijker kan het niet', ik voel me wel een klungel langzamerhand, ha ha)
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Hoi Rik,

Oh jee... ik zag gister een filmpje waar Levine naar verwees, een sterke gozer die 20 minuten oftewel 600 x z'n deeg in de lucht gooide, fors neerwierp, een slag draaide met 2 handen en weer in de lucht gooide. Haha, dat zag er inderdaad uit als een stevige workout! Ik werd al moe vn 5 min kneden foccacciadeeg... :oops:

Oh en pasta, absoluut! Die grote diepvries is een dingetje. An sich een goed idee maar ik heb hamstergenen. Ooit een extra vrieskist gehad en weer weggedaan omdat-ie knettervol zat en ik wist niet meer ik wat er allemaal in had gepropt... moet ik nog een hndig systeem voor verzinnen ;K (heb ooit ovoortvarend een lijstje aan de binnenkast van een voorraadkast geplakt. Die bleef niet actueel)

Wat je zegt: een grote familie moet het worden dan, ha ha! Iedereen verplicht regelmatig eten hier heheheh. Ik zie geen andere oplossing..! :twisted:
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Hoi Wil,

Bedankt voor je tip! Zal ik zeker doen. Ik zag dat Levine er in ieder geval ook geen voorstander van is. Eigenlijk was ik ook richting de Ankarsrum gaan kijken omdat sommige mensen aangaven dat hun Kitchenaid het begaf bij superstevig (en veel?) deeg. Wat mij oa ook erg aanspreekt is dat hij automatisch stopt als het hem teveel wordt. Voorzover ik weet is het de enige machine die dat doet..? Maar ik overschat wel mijn bakneigingen, ik bedoel ik heb ze wel maar ja, ik bak voor slechts 2 personen... (misschien moet ik daar verandering in brengen, ha ha)
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Hoi Levine,

Ik had twee deegkneders reviews van je gelezen. Ik was erg verbaasd dat de KA heavy duty het minder deed dan de (4,8 geloof ik?) Ik moet me nog eens goed beraden... dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

TimH schreef: zo 09 dec 2018, 09:49 Hoi Rik,

Oh jee... ik zag gister een filmpje waar Levine naar verwees, een sterke gozer die 20 minuten oftewel 600 x z'n deeg in de lucht gooide, fors neerwierp, een slag draaide met 2 handen en weer in de lucht gooide. Haha, dat zag er inderdaad uit als een stevige workout! Ik werd al moe vn 5 min kneden foccacciadeeg... :oops:

Oh en pasta, absoluut! Die grote diepvries is een dingetje. An sich een goed idee maar ik heb hamstergenen. Ooit een extra vrieskist gehad en weer weggedaan omdat-ie knettervol zat en ik wist niet meer ik wat er allemaal in had gepropt... moet ik nog een hndig systeem voor verzinnen ;K (heb ooit ovoortvarend een lijstje aan de binnenkast van een voorraadkast geplakt. Die bleef niet actueel)

Wat je zegt: een grote familie moet het worden dan, ha ha! Iedereen verplicht regelmatig eten hier heheheh. Ik zie geen andere oplossing..! :twisted:
Tim... Stretch & Fold lijkt me meer jou ding....
Hiervoor hoef je niet naar de sportschool..
Beetje strijken en vouwen.... dan kun je nog even dromen over die Ankarsum or whatever..
Ik houd het 't liefst bij m'n FAMAG.. (wordt overigens ook netjes en inclusief thuisbezorgd).

Wat betreft die diepvries ligt ons DNA niet al te ver uit elkaar en ben ik dus goed voorzien mocht er ooit nog eens een hongerwinter ontstaan....
Veelal is ook het grootste probleem een diepvries leeg te eten en wonderbaarlijk niet om hem vol te stoppen..

Gezien bovenstaande... overmatige luiheid en angst voor overgewicht kan ik je dan ook alleen nog maar veel plezier wensen met de productie van een grote familie!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Op famag vind ik alleen wat gereedschap, maar dat bedoel je denk ik niet..? Nee sportschoolperikelen zijn inderdaad niet helemaal mijn ding zeg maar, ha ha!

Ik probeerde vanmorgen trouwens voor de derde keer een brood (no knead, vannacht staan rijzen) maar ook deze keer ging het niet helemaal naar behoren. Het werd wel de beste dusver (zie foto) maar ondanks de ‘luchtgaten’ is hij vrij taai en compact. Ik heb hem in een vrij (te?) kleine gietijzeren pan in de oven gehad (doorsnee 20 cm, bodem 12 cm) met een recept van Steve Artisanbread (3 cups bloem, 12 oz water). Ik weet niet of de pan de boosdoener is. Het deeg heeft het deksel wel geraakt (donkerder ook daar) maar op zich had het nog meer ruimte om te rijzen. Ik had ‘m 30 min in de zeer goed verwarmde pan (oven al geruime tijd op 235 graden en nog 5 min zonder deksel. Het blijft me nog even een raadsel.
7EC89DC3-56C3-4DB4-82D8-A1E0BC6CA36E.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Tim voor wat betreft de Famag heb ik je even een PB in de bus gedaan...

Aardig broodje met flink wat gaten.. met plakjes ham en kaas lijkt me dit wel af te dekken..

Zou je de ingrediënten in grammen kunnen geven en globaal wat je gedaan hebt dan kunnen we eens kijken of die taaiheid naar boven kunnen halen..
Ik frons alleen even mijn wenkbrauwen bij compact als je al zegt dat hij tegen de deksel zat..??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
TimH
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 10:46

Re: Even voorstellen

Bericht door TimH »

Ik had dus 3 cups bloem, dat moet zijn zo'n 408 gram (ik heb een cup vorm gebruikt en een tikje losjes ook, omdat Steve beweert dat dit deeg zeer 'forgiving' is...), 350 ml water, een kwart theelepel gist (zou 0,77 g moeten zijn?? Ook hier een maatlepeltje gebruikt, het kwart theelepeltje dus dit was wel precies) en 1,5 theelepel zout (hier heb ik een maatlepel theelepel genomen met een bergje). Ik heb het om 17.20 uur opzij gezet en ben rond 10 uur in de ochtend gaan bakken. Heb eerst met een schraper en iets bloem gevouwen (2, 3 keer) en in een pan gedaan die ik met warm water heb omgespoeld zodat de gist niet zou schrikken, ha ha. Ik heb trouwens het laatste uur, dus ca 9.00 tot 10.00 uur, de ontdooistand van de oven gebruikt (30 graden) omdat het deeg voor mijn gevoel niet voldoende gerezen was. Wel had het bubbels en was het 'drilpuddingachtig'. Na dat oven-uurtje dus gevouwen met schraper en in pan, afgedekt met theedoek nog bijna 2 uur. Oven voorverwarmd op 235 graden. Extra tijd gegund ook nadat doeltemperatuur bereikt was zodat gietijzeren (mini)pan(netje) ook voldoende heet werd. Een half uur gebakken en toen het deksel eraf gehaald. Waar het deeg het deksel geraakt had werd het heel snel donker dus de 5 minuten waren eigenlijk 4,5 minuten. Daarna durfde ik het niet meer aan. Oven uitgezet en iets later ( misschien 1, 2 minuten) het brood uit de oven en uit de pan gehaald en op een rooster ongeveer 1,5 uur laten afkoelen. Het was op kamertemperatuur toen ik het aansneed.
Plaats reactie