Voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inekemoos
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 okt 2018, 11:18

Voorstellen

Bericht door Inekemoos »

Beste Broodbakkers..
Mijn naam is Ineke, mijn Oma noemde mij altijd Inekemoos en dat is achteraf een prima gebruikersnaam gebleken omdat niemand die heeft:)
Dit terzijde..Ik hou van broodbakken. Heb een poos een bakmachientje gehad maar mijn echtgenoot vond dat brood niet lekker.
Nu bak ik in de oven en heb een Kitchenaid artisan om te kneden. Deze broodjes vindt hij wel lekker, gelukkig maar!!
Het is wel zo dat ik met de broodmachien meer variatie-broden maakte. Aardappelbrood was heerlijk, krenten/rozijnen etc. Met de hand vind ik dat toch wel een dingetje. Krenten en rozijnen door het deeg mengen met de hand vond ik een lastig klusje en met de Kitchenaid ben ik bang dat de rozijnen tot moes gaan.
Verder heb ik wat rijs-problemen ??mm tja echt. De badkamer, de oven, op de kachel, gewoon in de kom onder mijn vriend Kitchenaid...Ohh in mijn bed heb ik nog niet geprobeerd!! Ik vind het allemaal maar zozo. Nou ja vandaar dat ik bij jullie kom buurten en hoop hier verlossende tips en trics te vinden.
Tot bakhorens en groetjes
Ineke(moos)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Voorstellen

Bericht door Rik59 »

Welkom Ineke,

Die oven kan een nog grotere variatie bieden.. je moet het denk ik alleen nog even ontdekken..
Rijsproblemen is niet onbekend.. de eerste meest voorkomende is vergeet de rijstijd in die zin dat je die als leidraad gebruikt en je deeg laat spreken of het genoeg is.. 1e rijs verdubbelen en 2e rijs tot je het deeg indrukt en het iets terugkomt zodat in de oven je ook nog wat rijs kunt hebben.. dus die tijd is alleen een indicatie..
Bij mij op kamertemperatuur moet ik 's winters verlengen en 's zomers inkrimpen qua rijstijd.. en dat is soms best veel tijd 20 minuten tot een uur is voor mij niet vreemd..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum Ineke :G.

Vulling met de Kitchenaid door het deeg mengen gaat inderdaad niet zo goed (tenzij je de KA met mengkom van 6,9 L hebt, die kan het wel). Je kan de vulling kort in de machine door het deeg mengen en dan verder met de hand erdoor werken.

Rijzen: deeg rijst overal, zelfs in de koelkast. Je hoeft dus geen rare capriolen uit te halen. Als het deeg kouder en/of de omgevingstemperatuur lager is duur het langer en andersom.

Vragen kan je stellen in de daarvoor bestemde rubrieken. Dit is alleen de voorstelrubriek.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Voorstellen

Bericht door Demian »

Hallo Ineke, hartelijk welkom. Voor de rijsperikelen kan ik je dit aanraden: www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=193&t=5826 Je hebt het niet per se nodig, maar het is wel erg handig!
Hier moet ik het bij houden. Zo niet, dan krijg ik strafwerk. Want, zoals Levine al aangeeft, eigenlijk is dit alleen het ‘voorstellen forum’.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Plaats reactie