Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coco
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 18:08

Even voorstellen

Bericht door Coco »

Hallo allemaal,

ik ben Conny, 60 jaar. Sinds een aantal jaren bak ik ons eigen brood, al jaren niet bij de bakker geweest. Maar dat deed ik altijd in de broodbakmachine. Nu ik meer tijd heb (gestopt met werken) wil ik ook goed brood in de oven kunnen bakken. De eerste resultaten met zuurdesem waren veelbelovend maar het gaat nog niet zoals ik wil. Het kneden vind ik erg lastig, het deeg zit bij wijze van spreken tot aan mijn ellebogen. Droger deeg geeft een te compact brood, hogere hydratatie geeft geknoei tijdens het kneden. Maar die smaak, heerlijk!

Toen de kinderen nog thuis woonden bakte ik ook al. Ze hebben daar goed naar gekeken en alle drie bakken ze ook regelmatig hun eigen brood. Hebben ze toch nog iets meegenomen van hun opvoeding ^)^

Ik heb al vaak meegelezen op dit forum en hoop ook mijn steentje te kunnen bijdragen. Maar voorlopig moet ik eerst nog veel leren.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Welkom Connie..

Haha... een doorzetter!! Eerst zwemmen en dan bakken :)

Is No Knead deeg geen optie voor je?
Of dit recept al eens geprobeerd: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... desem.html
Je kunt ook overwegen een klein beetje gist toe te voegen op je deeg om dan te werken met een lagere hydratatie.. of
% meer desem?

SUC6
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Coco
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 18:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Coco »

Rik59, ik ga no knead zeker proberen. En kneden in de BBM is misschien ook een optie. Maar misschien kan ik ook gewoon leren om goed te kneden met de hand. Dank voor de reactie.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Conny :G.

Deeg met een hoge hydratatie is heel makkelijk te "kneden" door middel van de stretch&fold techniek of de slap&fold techniek. Dat krijg je nauwelijks vieze handen.

Slap&fold


En dit is nog een andere techniek
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Coco
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 18:08

Re: Even voorstellen

Bericht door Coco »

dank je, Levine, ik ga het proberen1 :2th:
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Anna »

Welkom Conny!
Plaats reactie