Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kantklossen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 00:07

Even voorstellen

Bericht door Kantklossen »

Beste leden van het forum,

Mijn naam is Marga (Kantklosser). Met veel plezier lees ik regelmatig alle reacties op het forum. Ik ben sinds enige tijd ook bezig met het bakken van brood. Ongelofelijk hoeveel recepten er zijn en op hoeveel manieren je brood kan bakken. Op dit moment stoei ik enorm met het deegmandje haha. Het zuurdesem deeg erin krijgen gaat prima, maar er weer uit is een heel ander verhaal. Ik strooi driftig met bloem, maar dat mag niet baten. Ik geef de moed niet op, maar als iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Even voorstellen

Bericht door Rik59 »

Welkom Marga...

Dat mandje... ja dat probleem hebben wij ook hoor...
1. kan een te klein mandje zijn
2. iets eerder lossen uit het mandje...

Ik los iets eerder bijv. op 2/3 van de rijstijd voor de 2e rijs... en dan laat hem op de plaat nog ietsje verder rijzen

Heb je het mandje voor het eerste gebruik bespoten met water (plantenspuit) en erna bestoven met bloem??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Kantklossen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 00:07

Re: Even voorstellen

Bericht door Kantklossen »

Dank je wel Rik!
Aan de maat van het mandje ligt het niet, want dat is groot genoeg. Ook heb ik het bespoten en bestoven. Ik ga dus voor de optie van het eerder lossen. Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door lekkermelig »

er zijn ook van die linnen doeken voor in een rijsmandje
zoiets als dit bijvoorbeeld
http://brotformen24.de/angebot.php?filter=accessories

Vast ook wel ergens in NL verkrijgbaar, maar het ging ff om het idee.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Kantklossen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 00:07

Re: Even voorstellen

Bericht door Kantklossen »

Dank je wel Wil. Dat zou ik ook nog kunnen proberen.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Even voorstellen

Bericht door StefanDijle »

Wat voor bloem gebruik je om je mandje uittestrooien? Tarwe is zo bijna de slechtste keuze, enkel spelt plakt nog meer. Rogge of Rijstbloem gaat veel beter. Ook mag je zon mandje nooit nat maken om proper te maken. Een droge harde borstel, desnoods tandborstel is al u need. Als het blijft plakken, kun je wel een antiplaklaag aanbrengen: rijstbloem met water mengen dat je zo wat lopend verf hebt. Het mandje darme schilderen en dan bij 50°C in de oven drogen. Pas na 2 dagen op een droge plek gebruiken.

Ten slote nog, waar bewaar je je mandje. Dat moet goed droog zijn, dus niet in de kast maar ergens op een droge plek ophangen. Afhankelijk hoe je wont, kan het zijn dat de keuken daar niet goed voor is, omdat er te veel damp is tijdens het koken.

Nu het kan wel ook, dat je niet goed opbold. Deeg die goed gevormd is, plakt veel minder.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Kantklossen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 00:07

Re: Even voorstellen

Bericht door Kantklossen »

Ik heb inderdaad tarwebloem gebruikt Stefan. De mogelijkheid van het ‘schilderen’ van een mandje heb ik nog niet eerder gehoord. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie