Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker-thieu
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 apr 2018, 21:21

Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Bericht door Bakker-thieu »

Bourgondisch verantwoord brood
Sinds ik met prepensioen gegaan ben heb ik mijn oude passie weer opgepakt n.l. het bakken van brood. Lekker brood, maar wel sterk aansluitend bij een gezond leven.

Hoe zit dat dan. Steeds meer wordt bekend hoezeer gezonde darmen een belangrijke rol spelen in een algemene gezondheid. Om je darmen in goede conditie te houden hebben we 35-40 gram vezels per dag nodig. De meeste mensen komen daar helemaal niet aan.

Ik wil dus brood bakken met zoveel mogelijk vezels, maar het brood moet nog wel smakelijk blijven.

Daarnaast zien we dat mensen steeds vaker moeite hebben met allerlei stoffen welke aan brood toegevoegd worden. Denk daarbij aan geroosterde mouten of gebrande suikers om het brood donkerder te kleuren, emulgatoren, enzymen, of e-nummers om bepaalde broodkenmerken te verbeteren. Denk aan zachtheid of kauw-eigenschappen. Of allerlei smaak- en geurstoffen, denk aan boter aroma, citrusoliën enz.

Al met al wil ik een eerlijk ouderwets brood maken. Veel smaak, eerlijke grondstoffen en goed te eten
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Bericht door KeesR »

Ik ben ook al een tijd bezig om "oerbrood" te maken zonder toevoegingen en met echt steengemalen volkoren meel dat je bij de ambachtelijke molenaar haalt.
Valt niet mee om dat brood goed te laten rijzen gezien hoge zemelgehalte.
Ik heb heel wat geëxperimenteerd en krijg de beste resultaten met dit recept:
https://www.theperfectloaf.com/100-whol ... sourdough/

Succes!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Bakker Thieu :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Bericht door StefanDijle »

HinThieu,

Spelt, rogge en havermout met desem en pâte fermentée of poolish? Je moet bij volle koren op lange fermentatietijden en hoge hydrattie letten. Het erste omdat het brood anders te compact word en het tweede omdat je anders misschien last kunt hebben, dat je het brood niet goed verdraagt.

Mein speltbrood is niet puur volle koren https://echtbrood.wordpress.com/2018/03/10/speltbrood/ maar dat kan mits een 0deeg en iets meer water. Verder kun je ook door staatjes (vlas bv) de gehalte van vezel en gezonde eiwitten en olies verhogen. Unbedingt ook op letten hoeveel water deze saatjes nodig hebben en apart laten weken.

Groetjes stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Bakker Thieu Bourgondich Verantwoord

Bericht door Anna »

Welkom Thieu! Wat is smakelijk of beter wat vind jij smakelijk? Ik vind 100% volkoren met redelijk veel vocht in het deeg prima te eten.
Plaats reactie