Hallo allemaal

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

Mijn naam is Grace, ben 50 jaar en woon in Almere. Sinds een maand of 3 waag ik pogingen om een goed brood op tafel te te krijgen. Mijn gezin en ik zijn verzot op franse broden. Zo’n harde knapperige opengebroken korst, een kruim met gaten en een iets steverige structuur doet ons in de hemel belanden. Is dit al gelukt? Nuh... niet echt. In het begin veel no knead bread geprobeerd daar het aan ervaring ontbreekt. Ook geprobeerd zelf te kneden maar ondanks de zweetdruppels op mijn voorhoofd en pijn in de armen mocht dit niet baten. Frustraties alom. Vorige week een broodbakcursus gedaan en ik was om. Een keukenmachine moest aangeschaft worden. En tada... ik heb een 2e handse bloedmooie Bear Teddy aangeschaft. Loopt als een zonnetje. Ik lees mij vooral veel in om zoveel mogelijk kennis op te doen om uiteindelijk het voor ons zo geliefde brood op de plank te krijgen. Ik weet dat ik hier op het forum heel veel kan leren dus bij voorbaat mijn dank. Enne..... Levine ik ben een fan van je :grin:
Gebruikersavatar
Motormuis
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:40

Re: Hallo allemaal

Bericht door Motormuis »

Welkom hierop het forum.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Re: Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

Dank je wel
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Hallo allemaal

Bericht door StefanDijle »

Welcom. Wel voor goed frans brood heb je niet onbedingt een machine noodig, maar ik zou de mijne niet willen missen dus zeker al een gode stap. Wat Frans brood betreft. Dat is niet aleen werkwijse maar ook het juiste bloem. Kijk eens voor t65 en t85 uit frankrijk. Door hun hoge eiwitgehalte kun je meer water gebruiken. Bovendien kan goed bloem ook tegen lange fermentatie tijden en dat is het andere geheim van perfekt frans brood. Nu ik ben op dit moment an het recepten testen. Vandag al een desemspelt baguette getest, binnen de volgende weken zul je van mij redelijk iets van franse recepten zien, beetje gedult ik moet nog verder testen ;)

Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Re: Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

Hi Stefan, vandaag hebben wij een bezoek afgelegt bij de Zuidmolen. En wat denk je... ik heb op de gok franse T50/65 en 80 meegenomen. Dus dat komt goed uit. T85 heb ik niet zien liggen. Ik kijk uit naar je recepten.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Hallo allemaal

Bericht door StefanDijle »

... of was het T80 maakt nix uit, ho hoger de nummer hoe dichter is het aan volle koren. T50 is voor patisserie, t65 voor baguette en wit brood. Hogere nummers dan voor verschillende brood soorten. Maar ik heb altijd t65 en vollle koren in huis maar nix daartussen want hoewel dat niet helemaal het zelfde is, kun je met die twee bijna alles min of meer doen, door de twee soorten te mengen. Zelfs patisserie doe ik vaak met t65. Ik anders al zoveel bloem daar vind ik 2 soorten tarwe al genoeg.
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Hallo allemaal

Bericht door Bakker Henk »

Ja, inderdaad Gracie. Wat een gevoel om dan weer in Frankrijk te zijn. Ik ben al weer aan het aftellen. Over ongeveer 8 weken... Laatste jaren staan we nogal op dezelfde camping. En op 150 meter afstand zit onze boulanger. Een goed bakkertje waar ik al enkele keren broodbaklessen heb gehad. En als we 's morgens een Festive willen, en deze is niet echt krokant, dan roept Sandra (het winkelmeisje) naar beneden, naar de bakkerij: Daniel, Enk veux sa baguette très croustillante! Mooi toch?
Morgen ga ik beginnen met broodjes voor overmorgen: www.weekendbakery.com/posts/zuurdesem-mini-boules/
maar dan met 5% roggebloem i.p.v. volkorenmeel. Ik gebruik dan zuurdesem in het voordeeg, maar ook een klein beetje gist in het deeg. Vorige keer had ik het trouwens met 5% gerstemeel gedaan. Dat was erg lekker.

Trouwens de beste baguettes zijn van T65, au levain (meestal combinatie van zuurdesem met een beetje gist, maar soms ook puur zuurdesem) en met een voordeeg (bijv. een poolish).

T45 is voor patisserie
T55 is voor patisserie en brood (flutbaguette)
T65 is voor een goede baguette
Daarboven wordt het steeds meer richting volkoren (T150)
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Hallo allemaal

Bericht door StefanDijle »

Om hier wat licht in het verhaal te brengen, de Franse en Duitse types zijn gewoon de mineraal gehalte. Als je 10g t65 verbrand dan blijft er 65mg as over (de Duitse nummers zijn gewoon op 100g getekend, dus als je 10g type 550 verbrand blijft er 55mg over) volle koren tarwe liegt boven ongeveer t160-170 en minder dan 40 heb ik nog nooit gezien. Die mineralen zitten grotstendeels in de schil dus meer mineralen = bruiner brood.

Daar naast is ook de eiwitgehalte van belang, vooral gluten. Die is niet 100% onafhankelijk van de type maar is nog veel sterker afhankelijk van waar het graan komt (grond, weer, meststoffen). Klassiek Frans brood vraagt bloem met veel eiwit dus letten Franse molens daar op bij de samenstelling van bloem en de eiwitgehalte van Frans bloem is vaak hoger dan van Duits bloem.

Trowens, voor echt Frans brood heb je ook nog iets rogggenbloem nodig. Hoewel de deeg meestal geen bevat, word bijna altijd met roggen gevormd.

Een puur desembaguette komt er volgende zaterdag op mijn blog. Wel met grijs Belgisch speltbloem en redelijk veel water. Dat is wat dificiel ik zou dit niet voor beginnelingen aanraden. Mijn tarwebaguette staat er wel ook op het programma, maar daar heb ik nog geen foto’s voor de blog, dus geduld . Daar gebruik ik wel enkel heel weinig gist een een lange rijping in de koelkast.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Grace :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Maciek
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 15:29

Re: Hallo allemaal

Bericht door Maciek »

Welcome Gracie.

Ik wilde aangeven dat dat je op het goede adres bent als je je broodkunsten wilt ontwikkelen of verbeteren, maar ik zie dat ik te laat ben met deze opmerking. Veel plezier met bakken.
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Re: Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

Dank je wel
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Re: Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

StefanDijle schreef: zo 01 apr 2018, 07:53 Om hier wat licht in het verhaal te brengen, de Franse en Duitse types zijn gewoon de mineraal gehalte. Als je 10g t65 verbrand dan blijft er 65mg as over (de Duitse nummers zijn gewoon op 100g getekend, dus als je 10g type 550 verbrand blijft er 55mg over) volle koren tarwe liegt boven ongeveer t160-170 en minder dan 40 heb ik nog nooit gezien. Die mineralen zitten grotstendeels in de schil dus meer mineralen = bruiner brood.

Daar naast is ook de eiwitgehalte van belang, vooral gluten. Die is niet 100% onafhankelijk van de type maar is nog veel sterker afhankelijk van waar het graan komt (grond, weer, meststoffen). Klassiek Frans brood vraagt bloem met veel eiwit dus letten Franse molens daar op bij de samenstelling van bloem en de eiwitgehalte van Frans bloem is vaak hoger dan van Duits bloem.

Trowens, voor echt Frans brood heb je ook nog iets rogggenbloem nodig. Hoewel de deeg meestal geen bevat, word bijna altijd met roggen gevormd.

Een puur desembaguette komt er volgende zaterdag op mijn blog. Wel met grijs Belgisch speltbloem en redelijk veel water. Dat is wat dificiel ik zou dit niet voor beginnelingen aanraden. Mijn tarwebaguette staat er wel ook op het programma, maar daar heb ik nog geen foto’s voor de blog, dus geduld . Daar gebruik ik wel enkel heel weinig gist een een lange rijping in de koelkast.

Groetjes
Stefan
Phoe klinkt ingewikkeld. Zal het nog een paar keer doorlezen om het te begrijpen. Maar heel erg bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Hallo allemaal

Bericht door StefanDijle »

Gracie ik had er een reeks frans brood beloft. Hier is al nummer 1, en die is ook heel goed voor beginnelingen:
Laatst gewijzigd door lekkermelig op za 07 apr 2018, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd. Teveel reclame voor je eigen blog, en te weinig info hier op het forum
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Gracie
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 06:46

Re: Hallo allemaal

Bericht door Gracie »

Stefan, wat fijn. Ik ga dit zeker uitproberen!!
Plaats reactie