Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Houtbakker
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 20:27

Even voorstellen

Bericht door Houtbakker »

Hallo, ik volg dit forum al een tijdje, het wordt nu tijd om ook eens iets te plaasen. Ik ben plm 20 jaar werkzaam geweest als bakker en nu al weer 17 in het onderwijs als docent bakkerijtechnieken. Ik ben gewend om te gaan met professionele grondstoffen en apparatuur. Ik wil echter weer wat experimenteren met de basis van broodbereiding. Ik ben bezig thuis een bescheiden werkplaats(je) in te richten in mijn garage, want bakken in een keuken met huishoudapparatuur is mij toch weer iets te primitief. Ik heb een tijdje geleden een pizzaoven in de tuin gebouwd van klei die ik zelf opgegraven heb uit de tuin, ik woon in Friesland op een oude terp dus mooie oude zeeklei is genoeg voorhanden. Werk goed maat nadeel vind ik dat ik maar 1 keer 2 broden kan bakken per keer. Ik wil meer tegelijk en meerdere charges kunnen bakken.

Nu dus binnen in de garage, dit was vroeger een oude timmerwerkplaats, krachtstroom is dus voorhanden in een eigen meterkast. Er is ook een rvs dubbelwandig rookkanaal aanwezig, hier zat een houtkachel op. Ik ben nu bezig hier een indirect gestookte houtoven te bouwen. Ik hoop hem over een paar weken klaar te hebben zodat ik kan instoken.
Ik heb een hobart planeetmenger maar die vind ik voor brooddeeg te zwak dus binnenkort op zoek naar een spiraalkneder of een diosna of zoiets, daar ben ik nog niet uit. Plaats binnenkort wel wat foto's, ik moet nog even uitzoeken hoe dat werkt.
Ik hoop dat ik de temperatuur van de houtoven wat onder controle krijg. Ik zal mijn ervaringen de komende tijd met jullie delen.
Groeten Andre
Gebruikersavatar
Houtbakker
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 20:27

Re: Even voorstellen

Bericht door Houtbakker »

De pizzaoven toen hij net klaar was, en de nieuwe broodoven in aanbouw.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Koos de bakker »

Dag Houtbakker. Welkom op dit forum. Ik bak mijn broden ook in een houtoven. Kijk maar bij mijn item "broden uit een houtoven" . Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Houtbakker
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 20:27

Re: Even voorstellen

Bericht door Houtbakker »

Koos de bakker schreef:Dag Houtbakker. Welkom op dit forum. Ik bak mijn broden ook in een houtoven. Kijk maar bij mijn item "broden uit een houtoven" . Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.
Hallo koos, ik had je draad van je houtoven inderdaad al gezien. Ziet er goed uit met een mooi afdak erboven.


Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Anna »

Welkom Andre. Wat heerlijk om zoveel ruimte te hebben voor een echte broodoven!

In de 'Even voorstellen..rubriek' staat ook nog een uitleg hoe je foto's kan plaatsen met Flickr. Daar kun je ook dit bericht over tapatalk vinden, wil je dat nog even lezen?
Gebruikersavatar
Houtbakker
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 20:27

Re: Even voorstellen

Bericht door Houtbakker »

Anna schreef:Welkom Andre. Wat heerlijk om zoveel ruimte te hebben voor een echte broodoven!

In de 'Even voorstellen..rubriek' staat ook nog een uitleg hoe je foto's kan plaatsen met Flickr. Daar kun je ook dit bericht over tapatalk vinden, wil je dat nog even lezen?
Hallo Anna, ik heb de automatische handtekening uitgezet. Ik neem aan dat je daar op doelde. Heb ik de fotos zo wel goed geplaatst of moet is dat ook anders doen? Ik was al bezig om ze op mijn eigen webruimte te zetten en een link mee te sturen zoals in de handleiding beschreven maar ik ontdekte dat dit in tapatalk rechtstreeks gaat. Als je wilt dat ik het op die andere manier doe dan zeg je het maar.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Even voorstellen

Bericht door Anna »

Bedankt voor het uitzetten Andre, dat bedoelde ik inderdaad! Hoe je foto's wil plaatsen mag je zelf weten, we vinden het alleen wel leuk als we ze direct hier kunnen zien (en niet eerst op een link moeten klikken). Via tapatalk is ook prima, de foto's zijn alleen een beetje groot ;)
Plaats reactie