Even een Rofco lampje vervangen....

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Even een Rofco lampje vervangen....

Bericht door lekkermelig »

Onlangs ging de gloeilamp van mijn B40 stuk. Glazen kapje eraf geschroefd, nieuwe lamp gekocht, met veel moeite het glazen kapje er weer opgeschroefd en met nog veel meer moeite de lamp in een fitting gedraaid. Stroom erop en pats. Lamp kapot en zekeringen door

Dat krijg je als je bij de bouwmarkt om een ovenlampje vraagt. Ik kreeg namelijk een identiek uitziend koelkast lampje mee, maar dat werkt dus echt niet.
Bij de tweede poging wel een goede ovenlamp gehaald (bij onze speciaalzaak) en weer lopen klooien om het lampje erin te krijgen, en het glazen kapje was er vrijwel niet goed op te krijgen. Dit keer viel de hele gammele constructie op de steen eronder, dus nu was ook mijn glazen kapje stuk.

Na een jaar of 8 a 9 met deze Rofco toch maar eens met de firma gemaild en gebeld. Ik zag al dat mijn fitting niet meer goed was, dus ik wilde eigenlijk de hele fitting met kap vervangen door een nieuw exemplaar. Maar dat gaat niet zomaar, want die Rofco's zitten potdicht, zonder schroeven.
Maar daar wist Micha van Rofco wel raad mee. Men neme:
- een boormachine
- een 4 mm ijzerboortje
- een popnageltang
- vier nieuwe popnagels, en een compleet nieuwe lamp met kap en fitting, alles bij rofco te bestellen.
Volgens micha was dat niet zo moeilijk te vervangen, en sowieso een goed idee met oudere Rofco's. De nieuwe lampen zijn er in halogeen versie, dat is makkelijker in te fitting te steken en het geeft meer licht. Je moet alleen met een boormachine de popnagels van de bovenklep uitboren. Dan kan de deksel eraf en kan je bij de lamp.

Afbeeldingpopnageltang by Lekker Melig, on Flickr
AfbeeldingRofco geopend by Lekker Melig, on Flickr

Dat is leuk, even een Rofco open slopen met een boormachine. Je ziet aan het binnenste meteen wel dat het een relatief simpel apparaat is, en dat bedoel ik hier positief. Mijn buurman leende me even een popnagel tang uit de prehistorie dus niet van plastic (wie heeft er nou zo'n ding) en nadat de nieuwe lamp erin gemonteerd was kon de klep er weer op en het blauwe tangetje zijn werk doen. Eigenlijk een eitje, mijn broodjes worden beter verlicht, maar het waren vooral de goede instructies van Rofco zelf die me het vertrouwen gaven om het ding open te boren.

Wel een beetje veel gedoe om een lampje te vervangen, vooral omdat er eerst nog iets op stond, namelijk een ook best zware Manz oven.

AfbeeldingManz plus rofco by Lekker Melig, on Flickr

Groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Even een Rofco lampje vervangen....

Bericht door Lang delfje »

Ik heb een iets andere ervaring met mijn ROFCO. Ik heb een Berkel snijmachine en die past heel mooi op de ROFCO zo gezegd zo gedaan. Alleen toen ik mijn oven aanzette sloegen de stoppen eruit. Kan gebeuren denk je dan maar dit bleef gebeuren. Uiteindelijk de snijmachine eraf gehaald . De bovenkant gedemonteerd en wat bleek de pennetjes van de schakelaars zaten een halve millimeter van de bovenkant en door het gewicht van de snijmachine maakten deze contact wat kortsluiting veroorzaakte. Oplossing was simpel de pennetjes weg gebogen en toen was het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even een Rofco lampje vervangen....

Bericht door lekkermelig »

Tja, het is wel een heel simpele constructie met hele dunne platen rvs (inox) dus dat kan best doorbuigen.
Ik heb eerlijk gezegd niet op de schakelaars gelet dus maar hopen dat het goed gaat. Heb je nog mazzel dat het spul goed geaard is anders staat het hele apparaat onder stroom.
De manz die erop staat is qua bouw veel degelijker. Maar daar heb ik nou kortsluiting problemen mee gehad. Had een tijdje stil gestaan en was daarna onder een matig zeiltje 200 km op een aanhanger vervoerd met vochtig weer. Ook die heb ik toen open gemaakt (zonder boren) en met kunst en vliegwerk op volledig onverantwoorde manier droog gestookt.
Daarna nooit meer trammelant gehad maar je ziet soms wel condens op plekken waar je dat liever niet wil. Omdat een Manz wel absurd duur is (nieuw dan) verwacht je dat niet.
Beide firma’s geven wel prima advies ook voor oudere apparaten. De rofco bakt beter, maar de Manz is handiger en energie zuiniger.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Even een Rofco lampje vervangen....

Bericht door Victory »

Hihi geniaal toch. Ff een stervensduur apparaat slopen en weer keurig dicht popnagelen en probleem verholpen.

Je kunt trouwens bij de AH ook gewoon oven lampjes kopen hoor. Je moet alleen wel extreem goed opletten dat je niet per ongeluk een koelkast lampje mee neemt... Mijn fornuis oven heeft iets vaker dan gemiddeld een nieuw lampje nodig geen idee waarom🤣 ik denk dat het lampje ook net niet genoeg beschermd is voor vaak en lang heet aanstaan 🤣
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even een Rofco lampje vervangen....

Bericht door lekkermelig »

Haha, ik denk dat de gamma ook wel ovenlampjes verkoopt. Je moet er alleen niet om vragen want dan krijg je iets anders :D
Wat betreft dat openslopen; dat had ik niet zo snel gedaan zonder aanmoediging van de firma Rofco zelf. Wel heel leerzaam en je krijgt minder ontzag voor die dingen. De onderliggende techniek is echt heel simpel, dan heb je ook wat minder ontzag. En zowel Rofco als manz zijn niet te beroerd om je te helpen met instructies. Ik heb ook wel eens de hele voorkant van een wasmachine afgehaald, daar zijn de leveranciers minder happig. Maar daar helpt de lokale onderdelen winkel dan weer heel goed!
Overigens vertelde Rofco me ook waarom ze geen schroeven gebruiken. Dat pakt niet goed in die dunne metalen platen.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie