Manz oven type 30/2

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dari
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:51

Manz oven type 30/2

Bericht door Dari »

Heb op 2dehands gelezen dat er een Manz oven type 30/2 te koop staat
Na contact werd verteld dat oven 10 jaar oud was en volledig ok
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Manz oven type 30/2

Bericht door lekkermelig »

Ik heb hier precies hetzelfde model staan (niet te koop overigens). Ziet er exact hetzelfde uit, alleen is die van mij denk ik wel een jaar of 25 oud. Je ziet ze eigenlijk zelden, in ieder geval in NL.
Mocht iemand interesse in de oven op 2dehands.be hebben zou ik zeker even zoeken of ie echt maar 10 jaar oud is. Manz zelf is meestal wel behulpzaam, die kunnen vast het serienummer nog wel nazoeken. Ben ook wel benieuwd wat ze er nu voor willen hebben. Nieuw zijn ze gruwelijk duur, bijna 4000 euro.
Ik heb ook een Rofco staan, en als je die vergelijkt:
Rofco bakt veel feller, veel knapperigere korst en absoluut betere mogelijkheden tot stomen, maar duurt een eeuwigheid om op te warmen. En de bakvlakken zijn iets groter, en een B40 heeft drie vlakken.
De Manz is veel sneller warm en enorm veel zuiniger, niet alleen vanwege de kortere opwarming, maar hij is ook beter geïsoleerd. Geen geklooi met stoombakken, daardoor wat veiliger en hij wordt van buiten niet zo idioot heet als een Rofco.
Ik bak eigenlijk in allebei wel regelmatig. Snel even een broodje bakken gaat altijd in de Manz, en omdat we een hele brakke gewone oven hebben gaan er ook regelmatig ovenschotels en dergelijke in, of andere zaken op bakplaten die echt heet moeten. In de Rofco doen we dat nooit, duurt te lang voor ie warm is. De Manz bakt ook prima voor onze incidentele busbroden, soms een vruchtenbroodje, of krentenbrood of brioche.
De Rofco is weer beter in onze knisperende franse landbroden, stoere duitse broden of een hele krokante pizza.

Als ik maar plek voor 1 oven zou hebben mag bij mij de Rofco blijven, maar de Manz is toch ook een mooie oven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Dari
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:51

Re: Manz oven type 30/2

Bericht door Dari »

Oven is aangekocht in 2012.
Dit is controleerbaar (zie foto met id kaart op 2dehands)
De 2 laatste cijfers van het serienummer geven het jaar van fabricage aan, in dit geval is dit 12 van 2012
Mvg
DVG
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Manz oven type 30/2

Bericht door dirkjanl »

Ik vind het een prachtig merk oven en het merk Manz lijkt me byzonder goed en betrouwbar. Professioneel zou ik zeggen. Om jaloers op te worden. Zou het zo wel willenkopen.
Maar ik ken het ype en deze oven niet. Zou het eerst willen zien werken en ik zou een proefbaksel er mee willen maken voor ik zo'n uitgave voor zo'n mooi appartaat zou doen.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Manz oven type 30/2

Bericht door lekkermelig »

Heb je het nou op 2ehands gelezen of is het je eigen oven?
Als je wilt mag je hem hier ook aanbieden, maar dan wel in de goede rubriek.
[edit] ik zie dat je dat intussen al gedaan hebt.

En voordat iemand me verkeerd begrijpt: Manz bouwt zeker mooie ovens, je ziet ze ook wel in winkels staan.
Groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie