B10 versus B40

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dannyvg
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 jan 2021, 19:15

B10 versus B40

Bericht door dannyvg »

Ik bak reeds sedert het jaar 2000 brood in een AGA 4 oven. In de Aga zijn 4 ovens aanwezig : 230 graden,190 graden, 90 graden en 50 graden. Totaal gewicht van dit fornuis 540 kg. Door verkoop van het huis is de AGA achtergebleven en ben ik op zoek naar een broodoventje.
In de Aga kon ik 4 broden tegelijkertijd bakken iets wat ik nooit heb gedaan gezien mijn mengertje (kenwood, kitchenaid) niet zoveel deeg aankon en daardoor bepekt was tot 2 broden. Wel bakte ik soms 4 tot 5 maal direct na elkaar (verschillenden deegsamenstellingen)en dit lukte zeer goed met de Aga.
Nu las ik dat de B40 continue kon bakken terwijl er in een B10 gebakken wordt met afnemende temperatuur. Maar hoeveel tijd is nog om die B10 terug op temperatuur te krijgen vooraleer er een 2de keer kan gebakken worden ? Is er iemand die me hier kan mee helpen ? (Een B40 lijkt me wel heel groot en eigenlijk is een B10 qua grootte wel ideaal voor mij)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B10 versus B40

Bericht door lekkermelig »

Ik vermoed dat je die B10 20 minuten a een half uur moet opstoken om hem weer op temperatuur te krijgen.

Als je een B10 wil kopen zou ik me ook eens in andere ovens verdiepen, bijvoorbeeld de BW Oven Home edition van bakkerijwereld. Kost minder en schijnt ook prima te bakken, heeft alleen geen twee bakvlakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B10 versus B40

Bericht door Levinebaktbrood »

Duurt ongeveer een half uur voordat de B10 weer terug op temperatuur is.

De B40 is inderdaad groot en als je toch niet zoveel broden in een keer wilt bakken dan lijkt het me niet logisch een B40 te kopen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie