Hoe anders is een hete luchtoven dan een gewone oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvldj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 16:28

Hoe anders is een hete luchtoven dan een gewone oven

Bericht door rvldj »

Geachte forumleden,

Wij hebben zowel een hetelucht oven als een gewone oven. Ik bak veel uit de bakbijbel en daarin worden oven instellngen genoemd die gelden voor een gewone oven. Meestal opwarmen op 240 graden en als het brood erin zit nog eens ongeveer 30 min op 210 graden. Uiteraard wijkt het zo nu en dan even af. Als ik dezelfde instellingen gebruik in de heteluchtoven dan verbrandt het brood. Graag advies over hoe je de instellingen kunt aanpassen (temperatuur, tijdsduur etc). Dank voor de moeite, Rob
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Hoe anders is een hete luchtoven dan een gewone oven

Bericht door Victory »

Hallo Rob,

De algemeen geldende regel voor hete lucht is dat je dan je oven 20 graden lager zet. Overigens is voor brood (en cake) toch wel het algemeen advies om juist geen heteluchtoven te gebruiken.

Bij cake zie je dan vaak bijvoorbeeld een ongelijk gerezen cake. Laag aan de kant van de ventilatoren hoger aan de andere kant/middenstuk. Zet je hem op boven onder warmte krijg je een veel gelijkmatiger gerezen cake mits je je oven niet te warm zet.

Bij brooddeeg zou datzelfde effect kunnen optreden bij de hete lucht functie... In de broodbijbel wordt ook over boven en onder warmte gesproken voor zover ik weet..

Tja per oven kan de baktijd verschillen... Mijn oude fornuis oven had meer tijd nodig (ook omdat de deur niet helemaal dicht kon) en mijn nieuwe fornuis oven die een slag groter is zorgt ervoor dat het brood 5-10 minuten minder tijd nodig heeft. Kwestie van temperatuur checken..
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
rvldj
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 aug 2020, 16:28

Re: Hoe anders is een hete luchtoven dan een gewone oven

Bericht door rvldj »

Dank je wel.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoe anders is een hete luchtoven dan een gewone oven

Bericht door lekkermelig »

Als je de keuze hebt tussen hete lucht of 'gewoon' zou ik voor de meeste broden geen hete lucht gebruiken.
Je korst wordt lang niet zo mooi, en als je met stoom werkt verdwijnt het veel sneller. Daarom werken sommige mensen met een hetelucht oven ook met een gesloten pan voor hun broden, je krijgt een veel mooiere ovenrijs.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie