Fourneau broodoven.

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zangloper
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 okt 2019, 21:46

Fourneau broodoven.

Bericht door zangloper »

Heeft iemand ervaring met de Fourneau broodoven? Ziet er interessant uit maar ook duur.

https://www.fourneauoven.com
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Fourneau broodoven.

Bericht door TigerManZ »

Inderdaad geen goedkope investering. Maar een redelijke oven heeft dit volgens mij niet nodig. Ik merk in ieder geval niet aan m'n broden dat de ene kant harder gebakken is dan de andere. Maar als dat wel het probleem is zou zoiets kunnen helpen als de theorie klopt...

Je kunt natuurlijk ook een zware gietijzeren pan ondersteboven over het deeg zetten, dan creëer je hetzelfde effect toch?
Bovendien is de pan ook gewoon als pan te gebruiken...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
zangloper
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 okt 2019, 21:46

Re: Fourneau broodoven.

Bericht door zangloper »

Mijn brood wordt inderdaad ongelijk bruin. Ik heb geen onderwarmte, dus zoek ik een andere oven, maar tot nu toe niets gevonden, behalve heel dure ovens.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Fourneau broodoven.

Bericht door Victory »

Hallo zangloper,

Ik denk dat alle verslaafde bakkers dromen van mooie dure ovens. Realiteit is dat dat voor genoeg mensen niet haalbaar is. Ik bak ook gewoon in mijn gasfornuis oven. Zonder pizzasteel/steen of andere dure trucjes en werkt prima. Mijn nieuwe moet ik nog brood in gaan bakken 😁.

Nu begrijp ik wel dat je op zoek bent naar een andere oven die in elk geval boven/onder warmte en vermoedelijk ook hete lucht heeft. Ik zou zeggen gewoon halen wat je kan betalen en let op het energie verbruik en de hoogte en inhoud van de oven😉. Desnoods koop je er een pizzasteel of steen bij. En ja hot spots horen en bij 😅. Desnoods draai je halverwege je brood om 😉, dat werkt ook ☺️

Succes met zoeken en bedenken wat voor jou de beste oplossing is.

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie