Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

Ik wil me na twee decennia eigen brood te bakken in broodbakmachine toeleggen op het maken van vloerbroden. We mikken op twee baksels per week met telkens 4 broden en op zondag 16 pistolets. We starten van nul en zoeken nu een (al dan niet tweedehands) startersset van kneder en oven. Ik wil me in deze post even focussen op de oven en doe graag beroep op jullie advies en ervaring.

We hebben een conventionele inbouwoven in de keuken maar willen die broodvrij houden omwille van een glutenintolerantie van onze dochter. Daarom voorzagen we een kleine bakruimte in de bijkeuken waar we op een aanrecht (liefst) vrijstaande toestellen kunnen plaatsen. Ik ploos dit forum al nauwgezet uit en kom daarbij op volgende opties:
  • Plan A, een Rofco B10: ideale bakcapaciteit, afmetingen zijn perfect voor onze kleine bakruimte en met een kneder van 3,5 à 5kg komen we toe. Belangrijkste nadeel: nieuwprijs van 1140 euro (en zes maanden levertermijn). Ik had daarnet een uiterst sympathieke Mischa van Rofco aan de lijn die me adviseerde om niet zomaar tweedehands te gaan: hij vindt dat er woekerprijzen gevraagd worden voor overjaarse rofco's die vervolgens bij hem in het atelier belanden om al snel aan enkele honderden euro's terug opgelapt te worden. Ik neem zijn advies in overweging om selectief te zijn en enkel voor een jonger exemplaar te gaan ( zie zoekertje elders in het forum).
    => conclusie over de Rofco: dit is wat we idealiter willen, maar omdat we nog steeds een verbouwing moeten bekostigen ligt dit budgettair boven ons kunnen.
  • Plan B, de BW Oven Home Edition van Bakkerijwereld: qua specificaties niet geheel gelijk aan de Rofco B10 (met name één enkele baklaag die weliswaar groter is dan die van de B10), maar met 700 euro budgetvriendelijker.
    => Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik er zo weinig ervaringen over vind op dit forum. Wordt die dan zo zelden gekocht? Kan iemand me helpen om hem af te wegen tegen mijn plan A en plan C? Zowel qua gebruiksgemak als qua capaciteit (wat bak je namelijk op een plaat van 40x40?).
  • Plan C, starten met broodgeschikte conventionele oven en later opstappen naar plan A: dit is de moeilijkste piste vind ik, want je ziet in conventionele ovens de bomen door het bos niet meer. Er staan tal van tweedehands ovens op het net, naar wat ik lees zou elke oven met min. temp van 250gr en voldoende hoogte moeten geschikt zijn. Maar wat zijn de pitfalls? En komen we in een conventionele oven met pizzasteen toe aan 2 bakbeurten per week om samen 8 broden te bakken? Als we er telkens maar één brood mee kunnen bakken valt deze piste eigenlijk weg, het wordt te arbeidsintensief dan. Daarnaast niet evident om een vrijstaand model te vinden, tenzij je naar professionele modellen à la SMEG ALFA bv gaat. Ik kom ze tweedehands ook wel tegen.
    => Ook over conventionele ovens vind ik weinig merk-gerelateerde adviezen terug op dit forum. Zijn er dan weinig bakkers met zulke oven actief op dit forum of doet het er niet zo toe?
Tot zover deze eerste boterham. Zou handig zijn om de drie opties wat verder af te wegen met jullie feedback.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf een B40, en daar ben ik best tevreden over, voornamelijk vanwege de enorme capaciteit en het feit dat je ermee kan doorbakken ipv met afvallende warmte bakken.

De BW Oven Home Edition wordt hier niet zo vaak besproken omdat ie niet zo lang op de markt is. Ik denk dat er wel forumleden zijn die er een hebben, maar je hoort er niet zo vaak wat over.

Je schetsts een B10 als je ideaal, maar ik zou serieus naar die BW kijken en proberen ervaringen te vinden van mensen die ermee bakken. Misschien kan je bij BakkerijWereld zelf referenties vragen als je er vragen over hebt.

Als je wilt vergelijken: bakvloer vorm en formaat is anders, denk dat de BW veel handiger is. Bij B10 kan je alleen met afvallende warmte bakken oftewel, minimaal anderhalf uur opwarmen en dan na max tien minuten de thermostaat terug naar 50 omdat je broden anders aanbranden.
Ze zijn zeker niet energiezuinig, ik denk dat de BW sneller opwarmt omdat de stenen iets dunner zijn en ik vermoed dat die ook iets beter geïsoleerd is. Ik heb dan wel een Rofco, maar ik vind de techniek wel behoorlijk primitief en misschien niet helemaal in verhouding tot de prijs. Het is gewoon een lelijk groot rvs apparaat wat aan de buitenkant te heet wordt. Geen kinderen in de buurt van je oven als ie aanstaat...
Neemt niet weg dat je er prachtige broden mee kan bakken, maar staar je vooral niet blind op de naam. En al zeker niet met een levertijd van een half jaar. Er zijn wel meer goede ovens, en voor veel mensen zou een huishoudoven met pizzasteen ook al goed kunnen presteren. Ik weet dat jullie dat niet willen, maar meer in het algemeen. Je bakt geen goede broden door het merk oven, maar door de omstandigheden die je creëert. Dus wel stoom kunnen genereren, en hij moet de warmte goed vast kunnen houden, dus een stenen vloer of pizzasteen is handig. En natuurlijk een beetje ruimte zodat je voldoende tegelijk kan bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

lekkermelig schreef: di 15 dec 2020, 13:24 Je schetsts een B10 als je ideaal, maar ik zou serieus naar die BW kijken en proberen ervaringen te vinden van mensen die ermee bakken
Da's een wijs advies. Dank daarvoor. Ik vroeg de maker van de Rofco's vanmorgen hoe het komt dat er zo weinig alternatieven zijn voor zijn steenbakovens en hij vertelde me dat er wel eens kopieën zijn gemaakt maar het commercieel nooit echt gemaakt hebben. Ik blijf dat straf vinden voor toch wel een eenvoudig technisch concept.

De BW Home edition uitpluizen dus, niet voor niets in mijn draadje het plan B genoemd. Ik zal wat actiever naar feedback op zoek moeten gaan, sinds er op dit forum eigenlijk amper gebruikservaringen staan.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

Wat ik alvast heb kunnen uitpluizen over de BW Home edition:
- Jan van Bakkerijwereld is een vriendelijke man die me ruim info gaf over telefoon
- de oven is van Italiaanse makelij en is eigenlijk een pizzaoven met hoge binnenruimte van 22cm - vandaar ook temp tot 450graden
- binnenruimte is gelijkaardig aan de B5 van Rofco (ietsje groter en vierkante vorm, 40x40cm) en dus stuk kleiner dan de B10
- steen is stuk dunner dan Rofco (net geen 1,5cm) en warmt sneller op
- oven is beter geïsoleerd (mag ook wel als je die zo hoog kan opwarmen)
- geen ventiel voor damp in te spuiten, er is dus apart dampbakje (dash?) nodig
- nog niet zo lang verdeeld in Nl dus relatief weinig gebruikers.

Op internet vind je vooral pizza-gebruikers, die de oven overigens vaak iets te hoog vinden voor echt traditionele pizza's.

Ik blijf eerlijk gezegd wat in dubio over deze oven. Blijft namelijk 700 euro zonder accessoires (dampsleutel en bakplaat) en je kan op de 40x40 binnenruimte (minus dampbakje) toch ook maar 2 lange of 1 groot rond vloerbrood bakken. Geen idee hoeveel pistolets je op die ruimte bakt, alleszins te weinig voor 4 personen bedacht ik. Eigenlijk moet je hem vergelijken met de Rofco B5 (775 euro) en dan zijn ze prijsgewijs best aan elkaar gewaagd.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door baszdoove »

Op de facebook-pagina “vrienden van bakkerij-wereld” staat er wel meer info over de ovens, en kun je zien wie ze gebruiken. Wellicht kun je daar meer vinden over de bw-oven.
De eigenaar, Jan van Snippenberg, is daar ook te vinden!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door lekkermelig »

Een desh stoombakje voor de BW kost bijna 50 euro denk ik, en twee stoombakken voor de Rofco 90 euro. Die dampsleutel is niet meer dan een gat in de deur wat je open kan zetten. Bij de BW zet je dan waarschijnlijk je deur eerder op een kier of zo, weet ik eigenlijk niet.

ik bak in een B40 van 47x47 cm meestal 3 broden van 800g of 4 van 600 op een bakvlak. Waarbij het echt bakvlak kleiner is omdat nog een 5 cm rand afgaat voor een stoombak over de hele breedte. Denk niet dat het heel veel uit maakt vergeleken met de 40x40 van de BW.
Wat betreft die bakplaten, zijn bij Rofco idd inclusief. Geen flauw idee of je die ook hebt voor BW

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

Dankjewel Wil voor die bakruimte van B40 ter vergelijking even te schetsen. Ik kreeg van andere gebruiker van BW-oven melding dat je er 2 grote broden in bakblik in kan maken (met er tussen gietijzer bakje voor stoom) of 12 pistolets. Voor vloerbroden zal het krapper worden, zeker de ronde.

Bakblik is niet in prijs inbegrepen bij BW.

Dank ook Baszdoove voor linkje naar BW-facebook. Ga er zeker eens kijk nemen.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door Levinebaktbrood »

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor optie B gaan. De oven van Bakkerijwereld is een fijne oven om in te bakken, met iets meer mogelijkheden voor temperatuurinstelling. Op Facebook zijn meer mensen te vinden die deze oven hebben en die zijn voor zover ik weet allemaal enthousiast. Ik heb de oven ook mogen uitproberen en hij bakt uitstekend. Geen gedoe met op dalende temperatuur bakken zoals in de Rofco B10. Ik vind de oven van Bakkerijwereld niet te vergelijken met de B5, want de B5 is echt heel klein.
Je schrijft "geen ventiel voor damp in te spuiten, er is dus apart dampbakje (dash?) nodig". De Rofco oven heeft dat ook niet. Bij de Rofco gebruik je ook een aparte bak om stoom mee te maken. Stoom kan je vervolgens laten ontsnappen door een 'dampsleutel' in de deur open te zetten.
Als je vloerbroden bakt dan heb je geen bakplaat nodig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

Dankjewel Levine, optie B krijgt daarmee wat meer diepgang ;-)

Het is dan vooral ook hopen dat die apparaten oerdegelijk zijn en ook een 20-tal jaar mee kunnen gaan. De BW Home edition is eigenlijk een gelabelde Italiaanse pizza/broodoven waar er meerdere varianten van bestaan. Op Franse fora vind je wisselende reviews over kwaliteit van uitvoering en dienst na verkoop. Maar ik neem aan dat BW in deze wel de dienst na verkoop op zich neemt.

I.v.m. vergelijking Rofco B10 waar op dalende temp bakken een gedoe kan zijn (heeft Jan ook nuttig geschetst aan telefoon), heb je dat ook met de B20 eigenlijk? Voor wat damp betreft, daar was ik inderdaad fout. Ik vraag me nu wel af hoe dampdicht de BW Home Edition is, dat lijkt bij vele pizza-ovens wel eens een probleem te zijn.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door lekkermelig »

Een B20 bakt ook alleen met dalende warmte., en heeft dezelfde ruimte op elke etage, alleen een etage meer.

Wat betreft die dampdichtheid: daar zou ik me niet zo druk om maken. Stoom heb je vooral nodig in de eerste 10 minuten, het zorgt ervoor dat de korst wat zachter blijft tijdens de ovenrijs in het begin, zodat de ovenrijs langer door kan gaan. Als het brood op temperatuur begint te komen en de gist dood gaat heb je minder aan de stoom en mag die wel weer uit de oven. Dus als het langzaam verdwijnt maakt het niet uit, als je na twee minuten al je stoom al kwijt bent is het wel vervelend.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door RedYssel »

Ik bak eigenlijk niet anders dan met dalende lijn. Zowel op het werk als thuis.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
robtollenaar
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 dec 2018, 22:21

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door robtollenaar »

Ik heb de BW oven nu bijna een jaar, en ik ben er heel tevreden over.
Vooral afzonderlijke regeling voor onder en bovenwarmte is heel fijn.
Ik bak 4 broden van 500 gr (deeg) per keer; of 10 a 12 pistoletjes.
Stoombakje gebruik ik niet. Daar is niet veel ruimte voor.
Tegen alle regels in sproei ik de deegstukken nat, en bij plaatsen in de oven sproei ik water tegen de ovenwand.
Voor mij geeft dat een heel goed resultaat.
Verder gebruik ik de oven voor appeltaart, busbrood en ovenschotels.

Rob
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Aankoopadvies Rofco B10 of budgetvriendelijk alternatief

Bericht door freekv »

Dank allen voor nuttig advies. Door een speling van het lot - zo gaat dat vaak - staat er momenteel een relatief jonge en weinig gebruikte Rofco B30 warm te draaien in mijn kelder. Heeft me ietsje meer gekost dan een nieuwe BW Home Edition maar een heel stuk wendbaarder in gebruik. Heb er ook een fraaie KN4 kneder bij dus ik kan beginnen.

Over mijn initiele afweging, denk dat ik zonder die Rofco buitenkans misschien wel bezweken was voor die BW Home Edition. Ervaringen zijn immers best wel positief.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Plaats reactie