Rofco Oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Theolux
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 13:32

Rofco Oven

Bericht door Theolux »

Hoi rofco bezitters , ik heb wel interessen
In een rofco b 20 of 40 .
Is er iemand inde buurt van Nuenen die er een heeft , en waar ik m n keer kan zien 😳
Ik vind naar Kortrijk rijden te ver .
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rofco Oven

Bericht door Vitamine C »

Ik heb er geen maar.

Laatst wel geïnformeerd, levertijd is 4 maanden voor de b40.

De b40 kan je in continue bakken, handig als je veel wil bakken achter elkaar.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco Oven

Bericht door lekkermelig »

Ik wil in deze corona tijden liever geen onbekenden in ons huis, maar ik heb wel een B40 staan.

De vraag is: waar ben je benieuwd naar wat je perse fysiek wil zien:
Het is gewoon een lelijk RVS ding, met een kijkvenster van voren en twee ventielen om de stoom te laten ontsnappen.
Als ik naar de techniek van het geheel kijk is het behoorlijk simpel. Verwarming spiralen, thermostaat en een ventilator en een paar lampjes, en wat isolatie, eigenlijk best veel geld voor zo'n simpel ding. Maar andere speciale broodovens zoals Manz zijn nog veel duurder.
Afmetingen staan online, foto's ook. Het geval is behoorlijk zwaar, met drie stenen bakvloeren erin, en het bakt geweldig.
Ik merk zelf wel dat ik hooguit een op de 10 keer alle drie de bakvloeren aanzet. Erg handig voor veel stokbroden, broodjes, pizza's en ander ruimte innemend spul. Maar voor de rest bak ik meestal drie keer achter elkaar 2,5 kilo brood, en dan verschillende soorten.
Als mijn mixer 8 kilo aan zou kunnen zou ik misschien vaker op drie vloeren tegelijk bakken.
Als je niet perse enorme hoeveelheden wil bakken zijn er ook wel minder prijzige alternatieven, bv van bakkerswereld of gewoon een goede huis- tuin- en keuken oven met pizzasteen en stoombakje. Maar als je veel wil bakken en je niet heel druk maakt om het energieverbruik is het wel een hele fijne oven om mee te bakken. Ondanks al mijn kritische aantekeningen nooit spijt gehad dat ik het ding aangeschaft heb. Maar ik heb verder dan ook alleen een brakke combi magnetron oven die niet warmer kan dan 200 °C.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rofco Oven

Bericht door Vitamine C »

Kan je ook 1 bakvloer aanzetten? Of minimaal 2?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco Oven

Bericht door Melinda »

Je kan bij de B40 ervoor kiezen om 1 bakvloer (de bovenste) aan te zetten of alle 3.
Knop links is voor de bovenste, de rechterknop is voor de middelste en onderste steen.
Je kunt niet apart 2 en 3 aanzetten, altijd in combinatie met 1.
Ik bak wel vaker op de eerste en soms ook alle drie.
Fijne oven.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie