Zwarte onderkant.....

Over ovens in alle soorten en maten
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi!

Afgelopen week ben ik een trotse eigenaar van de kleinste Rofco oven geworden. Aanvankelijk leverde deze B5 zijn diensten aan een belgische familie maar wij zijn erg blij met zijn overstap naar ons....

Gelijk enthousiast aan de slag en een aantal zaken vallen me direct op: Als ik de temperatuur op 230 graden instel en een oventermometer op de steen plaats loopt de warmte op naar ruim 270 graden. Daar de termostaat zelf hoog in de oven zit lijkt me dit ook logisch; de steen wordt simpelweg veel warmer.

Maar als ik de 'recepten volg' en keurig na 8 tot 9 minuten de temperatuur van 230 naar 50 graden zet verbrand de onderkant van onze broden.... Komend weekend ga ik naar 6 tot 7 minuten voordat de temperatuur naar beneden ga maar ik moet bekennen wat onzeker te zijn geworden.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen...

Groet, vincent
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

Denk dat je te snel gaat bakken in de oven .
Als ik de b20 ,deze heeft 3 baklagen , op 230 instelt zal het tijdens de opwarmfase beduidend boven de 230 graden komen .
Als de oven aangeeft dat ie op temperatuur is wacht ik nog een halfuurtje dan is de gehele oven tot rust gekomen en prachtig op 230 .
Dit houd in dat de oven zo'n 2 uur aanstaat voor dat ik het deeg er in schiet .
Denk dat de meesten die een B20 ,B30, B40 het zo doen .

Dus ik denk de oven een halfuurtje tot rust laten komen.
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door stillekracht »

Ik ben bang dat Steenbakkertje gelijk heeft :2th:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Het ligt er ook maar aan wat voor brood je erin hebt gebakken. Broden met bijvoorbeeld (veel) suiker bak ik op een lagere temperatuur.

Voor recht toe recht aan vloerbroden draai ik de temperatuur meestal na zo'n 7 minuten terug naar 50 C. Zodra de bovenkant gaat kleuren dus.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi!

Dank je wel voor de antwoorden.... We gaan het proberen.

Ondertussen hebben we ook eens gekeken naar de ruimte tussen het onderste verwarmingselement en de steen; mogelijk dat die te dicht op elkaar zitten? Morgen gaan we weer verder met testen....

Groet, vincent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Vincent, het bakken in een Rofco is anders dan in een gewone oven, maar het went snel. Soms is het even uitvogelen op welke temperatuur je moet voorverwarmen. Is niet voor ieder brood hetzelfde.

Succes ^)^.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi,

Via een ander forum werd een opmerking gemaakt op de steen wat verder weg van de onderste verwarmingen-spiraal te brengen; op dit moment ligt hij er simpelweg bovenop. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat dit de bedoeling is.... Dus een hele simpele vraag: hebben jullie een soort 'spanners' tussen de verwarming en de steen of ligt de steen bij jullie er ook 'gewoon' bovenop?

Mogelijk zie ik spoken maar op dit moment zie ik de thermostaat weer opnieuw aanspringen bij het laden van de oven terwijl een oven thermometer 280 graden aangeeft op de steen; initieel wordt deze dan nog eens extra verwarmt waardoor ik me kan voorstellen dat de steen simpelweg te warm wordt waardoor de onderkant van het brood verbrandt.....

Groet, vincent
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

Hoe lang staat de oven aan voordat je het deeg in de oven schiet ?
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

Verwarmings elementen van Roffie ( =Rofco) broodoven B20 ,heb het even voor je gefilmd

http://youtu.be/JMEQd1R7bRA
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Wow!

Super bedankt! Bij mij is het dus niet anders; steen rust nagenoeg op het element; net zoals in jouw filmpje de laagste steen.

Oven staat zeker zo'n 2 uur op te warmen maar komende dagen ga ik heel gestructureerd wat testen uitvoeren en steeds de temperatuur erbij noteren.

Echt ontzettend bedankt voor het nemen van zoveel moeite om m'n hersenspinsel te killen, super!

Groet, vincent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Vincent, ga je nu de constructie van de Rofco in twijfel trekken?

Ik zou als ik jou was Rofco een mail sturen, misschien is er iets mis met jouw Rofco, bijv thermostaat niet goed.

Je hoeft de oven niet op 230 graden te zetten, lager mag ook. Het ligt er maar aan wat voor brood je bakt welke temp je moet instellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

Ik zat zelf eigenlijk al hetzelfde te denken. Hoewel ik geen Rofco bezit, lijkt me dit een gevalletje defect. Ofwel het warmtekoppel, ofwel de thermostaat. Ik zet mijn geld in op de laatste. Over het algemeen zal, wanneer het warmtekoppel defect is, het apparaat niet opwarmen.

Overigens geeft Vincent in het eerste bericht aan dat 'ie 'm van een Belgische familie heeft overgenomen. Is er ook bekend waarom deze mensen hem wegdeden?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi,

Ik trek de constructie van de oven zeker niet in twijfel; wil enkel wel nagaan of er bij de oven van mij mogelijk wat zaken anders zijn 'ingericht'. De verkopers vertrouw ik zeker en ik denk dat ik het initieel ook echt in de instellingen moet gaan zoeken maar... ik ga morgen rofco wel bellen om na te gaan wat we mogelijk kunnen controleren. Ik hou jullie op de hoogte!

Groet, vincent
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi!

Net een klein half uurtje met Rofco aan de lijn gezeten. Wat een aardige gasten, wow!

Ik ben een heleboel wijzer geworden over de B5 en de manier waarop ik het zou moeten aanvliegen nu. Zo spoedig mogelijk ga ik het opnieuw proberen en zoals Levine ook al voorstelde gaat de temperatuur naar 210 of zelf 200 graden. Dat zou voor deze B5 nog wel eens meer in de richting van 230 graden kunnen zijn... Dus, gevoel is absoluut weer verbeterd; nu de resultaten nog.

Groet, vincent
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

Ik veronderstel dat je Micha Laperre aan de lijn hebt gehad !

Ben wel erg nieuwsgierig wat hij vertelde , in hoeverre de B5 "anders" is als de B20,B30,B40 dus vertel is.....
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi,

We hebben het gehad over het volume t.o.v. een B10 of B20 en dat de B5 wat 'overpowered' zou zijn qua verwarmingselementen; opwarmtijd zou rond het uur en een kwartiertje hoeven te zijn ipv genoemde 2 uur. We hebben het over de thermostaat gehad en ook over de'voeler' in de oven; hoe ik de verschillende temperaturen zou kunnen testen etc etc.

Ik heb net een eerste test gedaan en de oventermomoter gaf werkelijk keurig de ingestelde temperatuur aan; max 10 graden hoger maar dat is voor mij de afwijking van de knop. Echter toen ik de temperatuur naar beneden ging brengen leek de temperatuur juist weer naar boven te schieten. Dt lijkt me toch echt een thermostaat uitdaging of.... Ik ga deze test straks nog eens herhalen.

Groet, vincent
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi,

Ik ben even heel blij.... In het gesprek met Rofco maakte ze een opmerking over de 'voeler' van de thermostaat (lange pen in de oven) en de positie waarin deze dient te staan (niet tegen de wand). Gelukkig heeft steenbakkertje me geholpen met video en foto's van de binnenkant van zijn oven zodat ik wat referentie materiaal had. Ik heb de 'voeler' nadat de oven was afgekoeld anders in de klem gezet waardoor de tip van de wand afwijst en deze zeker niet meer raakt... Eerste nieuwe test is echt super: oven ingesteld op 210 en de thermometer geeft 230 graden aan. Deur open tot thermostaat weer aanspringt en de thermometer ondertussen 210 graden aangeeft. Deur dicht en tep gaat niet meer boven de 230 graden. Ik heb dit nu enkele malen herhaalt en steeds hetzelfde resultaat waar de temperatuur in het verleden naar 270 graden doorschoot. Ik ga deze test straks nog eens herhalen maar ga ook direct met een simpel broodje aan de slag voor vanavond.

Steenbakkertje, super bedankt voor je hulp tot nu toe!

Groet, vincent
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

eeuuh Wat zei je winkje ben een beetje doof (bedoel ik hoor het zo graag )
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

1 van de deelnemers vandaag aan de workshop heeft een B5. Zij vertelde dat je de temperatuur niet hoger moet instellen dan 210 C. De warmteverdeling is idd anders dan bij de grotere modellen zoals de B 20, 30 en 40. Als zij de temperatuur op 230 C instelt wordt de onderkant van de broden ook te donker.

Ze heeft zich onlangs aangemeld op het forum, dus wie weet leest ze dit en kan ze nog een aanvulling geven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

Dit is weer top !!! met zijn allen komen wij er wel uit !!! :2th:
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi,

Echt helemaal top! Vanavond even een 'snel recept' van mijn collega gekregen en geprobeerd. Klein half uurtje geleden kwamen er 4 ietwat bleke (bruin maar zonder de diepere kleuren) maar natriumarme baguetjes uit de Rofco. Super krokante dunne korst, mooie kruim en ook nog steeds een goede smaak. Temperatuur op 210 en na 8 minuten naar 50 graden, totaal 30 minuten waarvan laatste 4 met de dampsleutel open. Ik ga het morgen toch ook nog eens proberen met 220 graden en wat korter. Ik realiseer me dat de kleur ook door het minder zout wordt beïnvloed; deze zien er overigens al beter uit dan de gemiddelde zoutarme variant van een Franse supermarkt dus yup, succes!

'Goed' te horen dat er meer mensen zijn met soortgelijke B5 ervaringen... ik ben 'm steeds meer aan het waarderen :G

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

En zo komt toch alles nog helemaal goed...

Succes ermee...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door steenbakkertje »

En winkje alles nog in kannen en kruiken ? :G
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door winkje »

Hi!

Vooralsnog wel! Maar dat kan ook komen omdat ik nog niets gebakken heb... ben ook 'druk' met sous vide gerechten en daar ben ik gisteravond mee bezig geweest.... Eerdaags komt het allemaal bij elkaar: een super stoofpotje met een mooi stuk brood....

Maar dit weekend wordt er zeker weer gebakken en zal ik mijn resultaten weer melden.

groet, vincent
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Dit is wel een beetje slapend draadje , maar het lijkt me wel een aardige plek om mijn ervaringen 'so far' met de Rofco B40 even op te schrijven. Hij staat er nu ongeveer een maandje.
Mijn werkwijze oorspronkelijk: Voorverwarmen op 250 graden ( 2 uur lang), broden inovenen ( mooi woord!), temperatuur terug naar 220, na 15 minuten naar 200. Met die dikke hete steen van de Rofco kan ik hem net zo goed meteen naar 200 zetten, schat ik in, maar dat terzijde. Als het brood 30 minuten in de oven staat ben ik net op tijd om hem er nog eetbaar uit te halen, de binnentemperatuur van het brood gaat dan richting 100 graden met mijn vleesthermo, de bodem is her en der te zwart, scherpe randjes bovenop het brood zijn ook zwart. Ik houd van een beetje karamelliseren, maar dit gaat/ging wel erg hard.
Mijn werkwijze vervolgens ( hier ingelezen op het forum) Temperatuur 10 minuten voor het inovenen al terug naar 220, zodat de ergste hitte eraf is. Dat gaat beter, maar je kan nog steeds verrast worden door de snelle kleuring van het brood
Ergens in een 'draadje' zei iemand, Merlijn geloof ik, dat het interessant kan zijn de oventemperatuur op diverse plekken te meten met een aparte thermometer. Ik heb daar nooit aan gedacht , want mijn oven in de keuken geeft een heel regelmatige temperatuur, baktijden in recepten kloppen meestal, links kleurt niet meer dan rechts. Met mijn Rofco ervaring toch maar eens zo'n ding gekocht. Nu blijkt het in mijn Rofco volgens die thermometer 280 graden te zijn als ik hem op 250 heb voorverwarmd. Dat vind ik wel een erg groot verschil. Ik zal nog wat meer meten en het eens een tijdje aanzien, maar inderdaad, het loont de moeite om eens een 'onpartijdige' thermometer in je oven te houden, want de thermostaat in de oven kan blijkbaar de weg flink kwijt zijn. Méér dan de 'kleine bandbreedte' die je zou kunnen verwachten, vind ik.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Rofco op 250 graden voorverwarmen is veel te hoog :shock: Met mijn B30 ga ik nooit boven de 230. Voor de B40 is dat ook hoog zat, maar als je continu wilt bakken is op een nog iets lagere temperatuur nog beter.
Je kunt met de B40 ook met dalende temperatuur bakken, net zoals bij de B30. Je verwarmt voor op 230 en draait zodra de broden gaan kleuren de temperatuur terug naar 50 graden en laat de broden verder gaar en bruin bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Dank voor je snelle reactie , Levine. Als jij van die 250 graden al grote ogen opzet :shock: dan begrijp je dat die 280 graden op mijn oventhermometertje mij ook wel even verbaasde. Voorverwarmen op 250 in mijn keukenoven met (dunnere) pizzasteen geeft prima resultaten, ik zal daar de oventhermometer ook nog eens in zetten. Zoals ik het zie houdt de thermostaat in de Rofco ( mijn Rofco?) er geen of onvoldoende rekening mee dat die dikke stenen warmte blijven afgeven als de thermostaat de gloeispiraal al het zwijgen heeft opgelegd. Ik ga eens op 230 graden voorverwarmen en kijken wat dan de werkelijke temperatuur is. Dat zal nog wel even duren, want de vriezer ligt vol!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

Als ik mij niet vergis, dan kan een oven met ovenstenen, behoorlijk wat heter worden, dan wanneer deze geen stenen zou hebben. Dit zou komen door de warmte accumulatie in de stenen. Dus wanneer de thermostaat bij het verwarmingselement 250 graden meet, dan kan het daarboven, in de steen, al een stuk heter zijn.

Levine heeft volgens mij ook al vaker aangegeven dat wanneer zij de broden in de oven plaatst, de oven terug op 50 graden zet.

Da's niet geheel onlogisch, wanneer je bedenkt dat de stenen de opgenomen warmte nog heel lang blijven afgeven. Neem maar eens een houtgestookte oven als voorbeeld. De stenen worden met een houtvuur behoorlijk heet opgestookt. Wanneer het vuur dan uit is, gaan de broden er pas in. Er is dan geen toevoeging van warmte meer, maar omdat de stenen nog zo lang hun warmte af blijven geven, krijg je toch een goed brood uit die oven.

Ik denk dat wanneer je je (gewone) oven (met pizzasteen) op 250 graden 1 of 2 uur voorverwarmd, dat je dan ook een veel hogere temperatuur zult meten in je oven.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Iedereen heeft gelijk in dit draadje.Ik ben ook wel bekend met het feit dat stenen warmte opnemen en vertraagd afgeven. Ik heb ook een houtgestookte pizzaoven die ik tot 400 graden opstook waarna ik rond de 300 graden de pizza's bak. Dan zijn er allerlei manieren om een broodje te garen, al dan niet aflopend of zelfs op lage temperatuur broeiend in een berg gebluste houtskool voor sommige soorten roggebrood.
Allemaal bekend. Maar als ik een gloednieuwe oven, met een naar ik aanneem gloednieuwe thermostaat, die naar ik mag hopen gekalibreerd/ingekocht is op de specifieke eigenschappen van deze oven,inclusief alle stenen die erin liggen, op 250 graden opstook ( beetje pittig, ik weet het, maar ik houd van het karameliseren van de korst, en op een aanvangstemperatuur van 250 graden kan je echt prima een brood bakken ), dan ben ik toch verbaasd dat bij controle blijkt dat het ding me 280 graden levert, want op een aanvangstemperatuur van 280 graden wordt het een beetje lastig om het proces onder controle te houden. Ik ga er eerst maar eens vanuit dat dit een 'vaste' standaardafwijking is, dan is er mee te leven ( 250 graden heet eigenlijk 230 graden ;K ). Maar ik heb me er wel door laten verrassen dat de thermostaat zo'n grote afwijking heeft.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

De afwijking kan ook procentueel zijn. In dit geval zou de afwijking 12% zijn, wat betekent dat de oven bij een ingestelde temperatuur van 200 graden, in werkelijkheid 224 graden wordt.

Wanneer het een vaste afwijking van 30 graden zou zijn, zou dit kunnen betekenen dat de knop gewoon verkeerd op de as is gemonteerd.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Dick,
Ik heb een houtoven in de tuin staan en als ik een serieus vuurtje gestookt heb moet ik tussen een half uur en een uur wachten voor de temperatuur voldoende gezakt is om brood te bakken. Ik heb al aardig wat verkoolde randjes aan mijn broden gehad :( alhoewel het de laatste tijd wel weer beter gaat. Buitentemperatuur en kwaliteit van het hout zijn nogal belangrijk, het valt niet mee om reproduceerbare broden te bakken.
Dat is ook een van de redenen waarom ik nu een B40 besteld heb, kost minder tijd en je kan 's avonds beter bakken, en vooral: controleerbare temperatuurt. Alhoewel ik zeker wel buiten blijf bakken denk ik toch dat ik vaker de Rofco ga gebruiken.
Heb je met Rofco al contact gehad over de temperatuurverschillen? Ben wel benieuwd naar hun reactie. Ik hoor van anderen dat ze bij 230 graden en dan na x minuten de oven terug naar 50 graden prima resultaten krijgen, maar ik vraag me waf of anderen de werkelijke temperatuur ook wel eens gemeten hebben.

Groet,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Dick: niet eigenwijs zijn ^)^, je kunt bakken in een Rofco niet vergelijken met een gewone oven. De Rofco moet je 2 uur voorverwarmen voordat je er in kunt bakken. De stenen zijn dan gloeiend heet en blijven lang hun warmte afgeven. Als je de Rofco twee uur op 250 graden voorverwarmd dan vraag je om zwart geblakerd brood. Hoger dan 230 graden voorverwarmen is niet nodig/wenselijk. In een gewone oven daalt de temperatuur sneller als je de temperatuur naar beneden draait dan in een Rofco. In de B30 moet je bakken met dalende temperatuur, in de B40 kun dat ook doen, maar je kunt ook continu bakken. Dat ga ik binnenkort zelf ontdekken, maar voorverwarmen op 250 graden is vragen om moeilijkheden.

Als je twijfelt over de juiste temperatuur om de oven op voor te verwarmen mail Micha dan. Staat er trouwens niets over in de gebruiksaanwijzing?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

@Levine: Zo eigenwijs ben ik niet hoor. Maar ik leer graag van wat ik meemaak, en wordt graag met argumenten overtuigd, in plaats van aan te nemen wat er zoal gezegd/geschreven wordt. Zo ben ik ermee bekend dat er verschillende manieren zijn om de temperatuur aan te duiden. ik ken Kelvin, Celsius en Fahrenheit, en er zijn formules om van de ene naar de andere meeteenheid om te rekenen. Ik kende nog niet de aparte schaal van Rofco, waarbij ik een eerste waarneming heb dat 250 graden Rofco 280 graden Celsius is, zoals Ballie mij even voorrekent zou dat een omrekenfactor Rofco/Celsius van 1,12 zijn.
Ik had me nog niet zo in het meegeleverde receptenboekje van Rofco verdiept, maar dat nu naar aanleiding van jouw vraag even opengeslagen. Het eerste recept geeft aan dat een 'groot' brood in 45 minuten moet worden afgebakken op 230 graden ( schaal van Rofco) . Dat zou bij een omrekenfactor van 1,12 op 257 graden Celsius neerkomen ;K Te heet dus volgens jou, als je tenminste in graden celsius redeneert. Ik vind 230 graden overigens een vrij hoge temperatuur om tot het einde van de baktijd vol te houden, maar dat terzijde.
In mijn houtgestookte pizzaoven met dikke chamottestenen heb ik prima broden´aflopend´ gebakken bij een aanvangstemperatuur van 250 graden celsius, dus dat is uitstekend te doen.

Ik heb hier niet de ramp aan de hand waar Melinda uit Soest mee te maken kreeg, maar ik stel gewoon objectief vast dat de thermostaat in mijn Rofco niet doet wat ie zegt bij een ingestelde temperatuur van 250 graden. Zoals ik in mijn openingsmailtje al aangaf ga ik bij volgende bakbeurten eens uitzoeken of er een vaste lijn in te ontdekken is, en als die er is kan ik daar prima mee leven en werken. Dan pak ik gewoon een correctiefactor (bv insteltemperatuur = gewenste temperatuur :1,12 of insteltemperatuur =gewenste temperatuur - 30 graden) Als er geen lijn in te ontdekken is leg ik de vraag natuurlijk wel bij Rofco neer.

@ Wil, zie boven. De Rofco koelt volgens mij wel iets sneller af dan mijn houtoven, hoewel het lastig vergelijken is, de ene staat buiten, de andere binnen, en de weersomstandigheden zijn ook verschillend. Ik heb ze nog niet allebei tegelijk in actie gehad. Met de beperkte tijd die ik erin steek ben ik er ook van overtuigd dat je met een Rofco-achtige oven een constanter bakklimaat zal kunnen creëren dan met een houtoventje en het partijtje hout dat je toevallig voorhanden hebt. Jouw observatie dat anderen bij 230 (Rofco) graden aanvangstemperatuur en na een korte tijd terugdraaien van de temperatuur prima resultaten krijgen kan evengoed kloppen met de stelling van Levine als met die van mij, want ik ben er ook wel van overtuigd dat een aanvangstemperatuur van 280 (Celsius) graden te veel van het goede is. Conclusie vooralsnog: Ik blijf een beetje temperaturen meten en bakresultaten daarbij beoordelen, mocht daar iets interessants of amusants uitkomen dan meld ik het hier.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

Ho! Stop!

Ik heb niet gezegd dat dit zo is, maar dat dit zo kan zijn, en ook waardoor dit eventueel kan worden veroorzaakt. Ik heb ook nog aangegeven dat eventueel de knop verkeerd op de as gemonteerd kan zijn, hoewel dit, afhankelijk van het type as, wel of niet mogelijk kan zijn.

Let wel: Dit zijn slechts mogelijkheden waardoor de temperatuur kan afwijken. Dat wil niet zeggen dat dit ook werkelijk de oorzaak is. Dat is so-wie-so op afstand niet te beoordelen. Dan is en blijft het speculeren...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb geen verstand van Rofco ovens ofzo. Maar laatst tijdens een gesprek met een keukenverkoopster vertelde zij dat A-merk ovens voor particulier gebruik (o.a. Miele) een afwijking van max. 40 graden mogen hebben.
Als ik mijn gewone oven met dikke chamottesteen 1 ½ uur voorverwarm op 250 graden, geeft de losse oven-thermometer 280 graden aan.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Hi Petra,

Ik vind dat een flinke afwijking, 40 graden. Ik zie in gedachten al een gesprek voor me van de verkoopdirecteur van Miele (A) met zijn CV Monteur(B):

A: 'Ik vind het de laatste tijd zo warm in huis'
B: 'Hoe hoog zet u de kamerthermostaat?'
A: 'Op 20 graden'
B:'' Ja, dan kan het wel 50 graden worden, u heeft immers een stenen vloer en spouwmuurisolatie'.
A: 'Dat vind ik wel een groot verschil''
B: 'Maar een afwijking van 30 graden is ruim binnen de toleranties!'
A: ;B ;K :( :!: :evil: :arrow: :Z:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Nou Dick, dan ben ik blij dat de CV niet van Rofco komt :rofl2:

Maar even zonder flauwekul. Ik vind dertig graden verschil ook best veel. Maar in alle broodbak boeken roept men dat je je eigen oven moet leren kennen en de temperatuur ook moet meten. Zolang het verschil altijd hetzelfde blijft lijkt het me geen probleem. Mijn houtoven buiten is voor thuisgebruik best een redelijk groot bakbeest , maar daar heb ik de temperatuur in de oven zelf nog nooit gemeten, gaat puur op gevoel en hoe snel een handje meel op de ovenvloer bruin kleurt. Dat was ik met de Rofco die vrijdag komt niet van plan trouwens. Maar als de temperatuur heel erg afwijkt zo ik het gewoon eens bij Rofco vragen, al is het maar om te begrijpen hoe dat ding werkt.

Groet,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Zo zit ik er ook in, Wil. Nu ik de 'specifieke eigenschappen ;B ' van mijn Rofco een beetje leer kennen kan ik er prima mee omgaan. Daarom ga ik eerst maar eens een beetje meten en kijken. Dan krijg ik tenminste een compleet beeld. Als ik dan een aanleiding zou zien om met Rofco te gaan babbelen kan ik ze ook echt wat vertellen over het gedrag van mijn oven. Bij een houtoven weet je dat je zelf moet opletten wat de temperatuur doet, die is normaal gesproken wat onberekenbaarder dan een ding met thermostaat. Dat is ook een deel van de charme. Hier heb ik me laten verrassen door het grote verschil tussen thermostaattemperatuur en werkelijke temperatuur, misschien ook wel een deel van de charme, trouwens :D .

@ Ballie: Maak je geen zorgen, ik pin je nergens op vast. Het enige wat ik zeg is dat ik het eens ben met jouw rekensommetje: 280 = 1,12 x 250. Neem alstjeblieft die zekerheid niet ook nog bij me weg. :cry: . Ik moet ook al leren omgaan met Belgische graden celsius die per stuk warmer zijn dan de Nederlandse. Ik ga binnenkort een weekendje naar Brussel, en ik heb de hele nacht liggen woelen en worstelen met de vraag: Als de weerman op België 1 zegt dat het dat weekend 20 graden wordt, moet ik dan op 22 graden rekenen , of loop ik het risico dat zijn knop verkeerd op zijn as is gemonteerd, en krijg ik een allesverzengende 50 graden voor mijn kiezen :G

Over het weer gesproken, de gemiddelde Nederlander is al boos op het KNMI als ze er 3 graden naast zitten, en die mensen regelen het weer niet, die voorspellen het alleen maar! :roll:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Melinda »

Wat een heerlijk "draadje". Ik geniet. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Jean »

Pfff......
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

@ Melinda. Mooi zo, volgens mij moet een forum een beetje 'ter leringhe ende vermaeck' zijn

@ Jean. Is het zo warm daar, klopt het dan toch dat Belgische graden celsius warmer zijn dan Nederlandse? :B:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

haha, ik ga meteen een meivakantie in de ardennen plannen, ik begrijp nu dat het daar veel warmer is, dus ik hoef ook niet naar kreta in de meivakantie ;-)
Maar zijn de regenbuien in belgie dan ook droger?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

@Bakkerdick:
De enige manier om zeker te weten wat de afwijking van de oven is, is door het te meten. Niet door er naar te raden of door aannames te doen. Gewoon eens kijken bij verschillende temperaturen. Stel 'm in op 100 graden, en meet de werkelijke waarde. Verhoog de temperatuur in stappen van 25 graden, en meet steeds opnieuw de temperatuur.

Alleen dan kun je zien wat de afwijking is. OF dit een vast aantal graden is, of een percentage. Of dat er geen touw aan vast te knopen is. Dan zou ik ook zeker de meting nog eens een paar keer herhalen. Wanneer de afwijking steeds anders is, dus elke keer wanneer deze op bijv. 100 graden is ingesteld, een andere afwijking geeft, en bij de andere temperaturen ook steeds een andere afwijking geeft, dan is zeer waarschijnlijk de thermostaat gammel.

Daarnaast kunnen eventueel 1 of meerdere verwarmingselementen niet goed werken, of de aansluiting van de elementen op de elektronica niet goed zijn.

Het kan so-wie-so geen kwaad om contact op te nemen met Micha van Rofco...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door mayken »

CJ-Petra schreef:tijdens een gesprek met een keukenverkoopster vertelde zij dat A-merk ovens voor particulier gebruik (o.a. Miele) een afwijking van max. 40 graden mogen hebben.
Ik heb dus zo'n oven, en raar maar waar:

voor brood kan ik de temperatuur aanhouden die is voorgeschreven in het recept, maar voor cake/muffins/brownies moet ik hem 20 graden lager zetten.
Voor shortbread/boterkoek 10 graden lager.
(Alles op onder- en bovenwarmte!)

Voor soesjes en bijvoorbeeld een rijsttaart moet ik het nog uitvogelen (Nog niet in deze oven gemaakt en niet echt lijkend op bovenstaande baksels).


Verder een prima oven, hoor :G

Een oventhermometer heb ik er nog nooit ingezet, trouwens ;K
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Maar hoe ga je de temperatuur meten in de Rofco? Het heeft geen zin om de thermometer op de stenen te zetten. Je moet de luchttemperatuur meten, niet de temperatuur van de stenen .......

Ik vind het wel curieus. Er bakken al vele jaren en vele mensen in een Rofco oven en nu opeens wordt er getwijfeld aan de caoaciteiten van de oven.

Op advies van Micha verwarm ik mijn Rofco nooit hoger dan 230 graden. Ik zal aan hem instructies vragen voor de B40 als die afgeleverd is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Ballie »

Dam zal er een rooster in de oven moeten worden geplaatst waar een thermometer aan gehangen kan worden...

Overigens twijfel ik niet aan de Rofco, maar reageer ik op berichten dat de temperatuur zou afwijken. De enige manier of een afwijking te controleren is door te meten. Niet door te gissen... En dat geldt voor alles, niet alleen voor ovens...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

@ Ballie; Dat is precies wat ik van plan ben en waarvoor ik die oventhermometer heb gekocht. Eerst maar eens wat meten bij verschillende temperaturen om een compleet beeld te krijgen. En onder het motto: 'Niets is zeker, en zelfs dat niet' ;K ( denk daar maar eens over na) heb ik vandaag mijn oventhermometer voor de temperaturen tot 100 graden eens tegelijkertijd met mijn vleesthermometer (die gaat maar tot net boven de 100 graden) in de keukenoven gelegd waar Bakkerdicksvrouw vandaag ( zonder pizzasteen, een reële meting,want zo is de oven ook geleverd) wat in ging maken. Ik heb de keukenoven dus lang van tevoren aangezet en met tussenpozen van ca 10 minuten de temperaturen van oventhermometer en vleesthermometer vergeleken, en ook vergeleken met het 'schakelmoment' van de thermostaat. De thermometers geven in elk geval tot 100 graden dezelfde temperatuur aan, de schakelmomenten van de oven wijken zijn bij het opwarmen niet heel zuiver vast te stellen. Je kan wat met de thermostaatknop friemelen om het ' aan/uitklikmoment' te bepalen, maar 'aanklikken' gaat niet op precies dezelfde temperatuur als 'uitklikken', daar zit een bandbreedte tussen. Aan temperaturen boven de 100 graden heb ik de vleesthermometer maar niet meer blootgesteld, de oventhermostaat en de oventhermometer bleven 'onderweg' nog steeds een beetje onregelmatig van elkaar afwijken, maar éénmaal gestabiliseerd op de 190 graden waarop Bakkerdicksvrouw wilde werken kwamen de metingen weer overeen. Met dit alles word ik gesterkt in het vermoeden dat mijn oventhermometer redelijk accuraat is. Bij de volgende 'Rofco sessies' ga ik dus een beetje verder meten. Ook dingen die in dit draadje eerder aan bod kwamen ( zit de thermostaatvoeler vrij van de wand bv) heb ik al even nagelopen, natuurlijk.
Ik zie het maar als een nieuwe dimensie van het broodbakken, het houdt me van de straat, en weg van de verderfelijke invloeden van het internet, waar Merlijn in een ander draadje voor waarschuwt! :G

@ Mayken: Jij hebt in elk geval een deel van het mysterie van jouw oven al ontrafeld! :2th:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Ha mooi,
Bakkerdick gaat voor de wetenschappelijke benadering. Daar hou ik wel van als voormalig onderzoeker, meten is weten. Maar omdat dit dus allemaal al keurig onderzocht wordt hoef ik dat dus allemaal niet zelf te doen als mijn Rofco vrijdag arriveert. Het heeft tenslotte al lang genoeg geduurd ^)^
Ga ik gewoon lekker meteen broden erin schuiven bij 230 C en bijtijds temperen, en als het dan klachten regent bij het proefpanel vanwege onvoldoende of teveel bruining kan ik altijd nog met de thermostaat gaan stoeien. Maar vergeleken met de houtoven denk ik wel dat de broden er straks op vooruit gaan, qua reproduceerbaarheid vooral, want lekker is het meestal wel.
Nou ja Bakkerdick, als je er een betrouwbare belgische Celsius omrekenfactor op los wil laten: ik denk dat ik dat hetzelfde model oven krijg, dus dat moeten we dan na vergelijkbare metingen uiteindelijk statistisch relevantere resultaten kunnen krijgen. Misschien ook nog een modelletje in Voorburg meenemen om te corrigeren voor mogelijke klimaatsverschillen in Nederland :rofl2:
En als we dan aan het meten zijn kan ik misschien ook nog een analyse loslaten op de ovenvloer van mijn houtoven. Daar zag ik denk ik wel 50 C verschil als ik met een infrorood thermometer 25 cm verderop op de ovenvloer aan het meten was. Zal je maar een stokbrood van 50 cm willen bakken...

In de tussentijd ga ik me weer verder bekwamen in de meelwetenschap. Drie biologische meelsoorten, van de Zandhaas, de Vlijt en de Zuidmolen en een enorm verschil in bakresultaten. Maar dat is een heel ander topic.

Veel plezier met bakken!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

@ Levine. Ik was even drie dingen tegelijk aan het doen, dat kunnen mannen niet, multitasken, en zo ben ik met mijn vorige mailtje begonnen ver vóór jouw reactie hierboven, en heb ik hem erna afgemaakt en geplaatst. Goede opmerking over het meten van de warmte, bij de oventhermostaat zie je waar de voeler zit, bij mijn oventhermometertje heb ik geen idee waar dat voelertje zit, maar hij is helemaal van metaal, dus zal die flink wat contactwarmte uit de steen oppakken als ik daar niet iets tussen leg. Jouw enthousiasme voor en/of loyaliteit aan Rofco is prijzenswaardig, maar dat neemt niet weg dat ik hier een oven heb die niet doet wat ik ervan verwacht.
Ik twijfel niet aan de capaciteiten van de Rofco, maar hij lijkt mij nu bijvoorbeeld andere temperaturen te geven dan hij zegt te bieden. Dat deel ik hier op het forum en daar krijg ik nuttige reacties op, niet meer en niet minder. Ik ga meten wat de Rofco werkelijk doet in de temperatuurnotering waar ik mee ben opgegroeid en mee kan omgaan, graden celsius. Als daar een regelmatige, werkbare afwijking uit blijkt kan ik besluiten die in mijn werkwijze mee te nemen. Maar dan moet ik dat eerst weten, toch?

@ lekkermelig. ik woon niet ver van de Bilt, dus daar kan ik eens een paar uitgebreide klimaattabellen gaan ophalen. Relatieve of absolute luchtvochtigheid speelt ook vast een rol, ga ik ze ook mee lastig vallen, dan kan ik meteen navraag doen naar die droge regen in de Ardennen. Dat van die lange stokbroden had je nou niet moeten zeggen, dat wordt weer een slapeloze nacht :(

Succes met de meelwetenschap!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Oei, Bakkerdick! Slapeloze nachten, dat wil ik je niet aandoen. Ik zal je nog wat nuttige details geven van mijn ovenvloer meting.
Infrarood thermometer is in Hong Kong besteld (zonder verzendkosten, ongeveer een derde wat ie hier kost, maar wel vijf weken wachten). Maar hij is al stuk, waarschijnlijk omdat ik hem te lang in een gloeiend hete houtoven gehouden heb met ovenwantjes aan :( en ik heb geen zin om weer vijf weken te wachten op een nieuwe :( Dus of die stokbroden nu echt zo krom werden door die ovenvloer, tja oei, er zijn natuurlijk sterke aanwijzingen dat er met de metingen geknoeid is, omdat het vermoedelijk HongKong Celsius is.
Dit irriteerde mij zo, dat ik bij van plan was om een paar thermokoppels in de klei oven in te bouwen, bij voorkeur met een draadloos meetstation, zodat ik dan vanaf de bank met mijn notebook grafieken kan bekijken over het temperatuurverloop in zomer en winter van mijn houtoven. Maar waar bevestig je dan de sensoren, en hoeveel heb je er nodig. Dat zijn toch weer serieuze vragen :rofl: En het kost minder dan een Rofco, maar toch al bijna meer dan mijn hele houtoven, dus ik moet nog ergens een subsidiepotje aanboren..

Wat betreft je temperatuurmeting ben ik echt wel nieuwsgierig. Misschien een stukje vuurvast isolatiemateriaal onder je thermometer leggen? Of gewoon een ijzeren roostertje op een paar steentjes? Dan zal je vast dichter bij de luchttemperatuur komen dan bij de steen temperatuur.

Als wetenschapper moet je trouwens ook kunnen multitasken hoor, je hebt zelfs mannen die denken dat ze dat kunnen.

Ik heb net Hamelman er nog even op nageslagen, die roept meestal 460 Fahrenheit als ideale temperatuur voor veel broden, dat is 237,777778 Celsius. Behalve dan een aantal roggebroden, die bakt ie de eerste 10 minuten zelf op 250 Celsius, en daarna op 210.

Veel succes met meten!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie