Hoelang Rofco voorverwarmen?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Pomponnetje »

Graag zou ik weten hoelang een Rofco b20 moet voorverwarmd worden. volgens Micha van Rofco 1 uur maar ik lees hier in verschillende draadjes dat dit oploopt tot 2 uur! Wie heeft ervaring met de b20 en kan mij uitsluitsel geven?
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door lekkermelig »

Nou, ik neem aan dat Micha dat het beste kan vertellen. Tenslotte maakt ie die dingen en demonstreert hij ze ook.
Ik heb zelf een B40, maar die verwarm ik meestal 2 uur voor. Van Levine begreep ik dat het in dat geval ook wel korter kan, vooral als je maar een plankje opwarmt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Wil, als je alleen het bovenste bakblik wil gebruiken dan volstaat inderdaad 1 uur voorverwarmen. Bij gebruik van de hele oven hou ik 2 uur voorverwarmen aan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Pomponnetje »

Ben gisteren in de toonzaal van Rofco bij Micha een b20 oven en een KN4 kneder gaan bestellen :DB2:
Heb hem ineens mijn vraag over hoelang voorverwarmen voorgelegd en dit was zijn antwoord :

1 uur voorverwarmen en dan nog een half uur wachten alvorens te beginnen bakken.
Na dat uur voorverwarmen is de oven op temperatuur en springt de thermostaat uit , het half uur extra alvorens te beginnen bakken dient om de oven te stabiliseren, m.a.w. de stenen absorberen de warmte en de warmte word mooi verdeeld over de oven zodat er een gelijkaardige bakaard ontstaat.
Eens de thermostaat uit springt zou het elektriciteitsverbruik ook miniem zijn volgens Micha.
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door lekkermelig »

Om eerlijk te zijn denk ik dat Micha sprookjes verkondigt qua energieverbruik. Ik heb zelf ook een Rofco, een B40 weliswaar dus die verbruikt misschien wat meer, maar Rofco's zijn energievreters, en dat gaat gewoon door als het ding op temperatuur is. Dat is ook niet zo heel verwonderlijk, want je kan je aardig verbranden aan sommige onderdelen van de Rofco en je keuken wordt ook lekker warm, dus het valt nog wel mee met die geweldige isolatie. We hebben wel eens wat ovens vergeleken hier op het forum, en daar heb ik een jaar of drie geleden wat over geschreven.
https://www.lekkermelig.nl/bakken-vol-energie/

Maar niet getreurd, het zijn geweldige ovens om in te bakken, ik wordt alleen een beetje moe van dat geklets van Rofco over die zuinigheid.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Pomponnetje »

Ik heb Rofco leren kennen op een beurs en daar heb ik mogen ervaren dat ze loeiheet worden aan de buitenkant. Aangezien Micha toen sprak over een voorverwarmtijd van 1 uur en ik hier op het forum veel langere voorverwarmtijden las begon ik mezelf toch vragen te stellen.
Het verslag over het verbruik van de Rofco was zeker interessant maar zal me toch niet tegenhouden om veel plezier te beleven aan de Rofco. Des te meer omdat de capaciteit van de Rofco zoveel hoger ligt dan de compacte Miele oven waar ik nu slechts 2 broden tegelijkertijd in kan bakken . Ik lees ook overal alleen maar lovende commentaren van mensen die in een Rofco bakken.
Dat de keuken ook lekker warm word vind ik alleen maar een pluspunt want ik ben een echte koukleum ^)^
En praktisch ook goed meegenomen voor het rijzen van het brood want voor een rijskast was geen plaats meer ... en geen budget :lol:
Om te besparen hoef je zeker niet zelf je brood te bakken, ik zie het meer als een leuke en lekkere hobby en hobby's zijn nu eenmaal zelden gratis
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door lekkermelig »

Ik verwarm mijn oven meestal twee uur voor.
Gisteren was ik wat aan het experimenteren, en had ik nog maar een uur om mijn oven voor te verwarmen, een plankje dus van mijn B40. Na een uur was ik nog geen 230 °C, maar net boven de 200. Dat is natuurlijk vrij onnauwkeurig gemeten, maar de thermostaat ging pas uit toen ik de knop terugdraaide tot ongeveer 200. Daar kan je mee bakken, maar het is niet echt ideaal. Wat me vooral opviel was dat mijn stoombak nog nauwelijks functioneerde, dus die was zeker nog niet echt heet.
Volgende keer toch maar een half uurtje langer. Een uurtje later de hele boel naar 270 gedraaid, en toen kwamen er wel smakelijke pizza's uit :kwijl:

Energievreters of niet, het is wel een prachtige oven, en erg geschikt voor heel veel brood. Ik vergelijk nog wel eens met mijn duitse broodbakclubje, en er is er eigenlijk maar een die ook van die mooie broden bakt in fikse hoeveelheden, en die heeft een houtoven....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Br00dd00s »

Zijn er geen Manz-broodbakkers in je Duitse kluppie, Wil? Of zijn de resultaten met een Manz niet zo goed als met een Rofco?

Von meinem Handy gesendet

Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door lekkermelig »

Ik vind Manz prachtige ovens, maar ze zijn gruwelijk duur. Ben er van overtuigd dat je er ook prima mee kan bakken, alhoewel het net ff wat anders werkt dan een Rofco. De duitse bakvrienden hebben geen van allen een Manz.
Denk trouwens dat prijs prestatie van een gewone oven met steen en stoom misschien nog wel het beste is, behalve als je hobbyist bent en af en toe echt veel brood wil bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Erik- »

Ik hou het verbruik ook een beetje bij, maar het blijft lastig om er echt een getal aan te hangen, voorverwarmen doe ik anderhalf á 2 uur en als ik alleen de bovenste laag nodig heb, verwarm ik meestal de onderste lagen tot een graad of 100. Zo blijft de bovenste laag net wat warmer met aflopend bakken.

Mijn B30 verbruikt al met al ongeveer 0,35 kWh tot 0,70 kWh per brood. Ik reken dan 4 broden per laag. De laagste waarde is met meerdere keren achter elkaar bakken en alle lagen warm (maar niet helemaal vol telkens), de hoogste waarde is voor 1 keer 4 broden bakken, dus 1 laag opwarmen en 1 keer bakken. Misschien dat 0,25-0,3 kWh/brood ook wel moet lukken als je telkens 12 broden per keer bakt 5+ keer achter elkaar.
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Pomponnetje »

De voorverwarm tijden die ik hier lees zijn in alle reacties zowat gelijklopend, daarmee kan ik alvast aan de slag.
Heeft iemand trouwens ervaring met stoofpotjes in de Rofco? Ergens op het forum las ik dat het perfect kan, alleen vraag ik mij af of je de pot direct na het bakken van brood rechtstreeks op de steen kunt zetten of dat je best eerst wat laat afkoelen ivm met aanbranden ;B
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Hoelang Rofco voorverwarmen?

Bericht door Erik- »

Heb ik nu een paar keer gedaan, met succes. Ik gebruik een grote, goede gietijzeren pan en die heb ik vrij snel na het bakken erin gezet. Steen een graad of 200 schat ik. Let erop dat er niks uit kan spatten dat zou alleen maar aanbranden op de steen, maar was bij mij geen probleem. Ook het aanbranden op de bodem bleef gelukkig uit, want me verbaasde. Uur of 5 later was de pan nog steeds lekker warm. Ik zou wel de oven op 50 graden laten staan zodat de koeling actief blijft, althans als je de deur dicht doet.
Plaats reactie