Nieuwe oven nodig

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bubblewrap
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 18:24

Nieuwe oven nodig

Bericht door Bubblewrap »

Ik ben nu een tijdje brood aan het bakken in een combimagnetron. Het brood wordt wel gaar, maar het krijgt niet echt een mooi krokant korstje. Ook blijft het brood volgens mij wat erg compact (ik weet niet helemaal zeker of dat aan de oven of aan mij ligt :roll: ).
Het is een redelijk eenvoudige oven met enkel hete lucht, die de laatste tijd wat kuren begint te vertonen. Bijvoorbeeld niet warmer dan 170C willen worden. Het wordt dus tijd voor een nieuwe, maar wat is nou een beetje redelijke oven die bij onze situatie past? Ik zoek ondertussen al even maar kom er niet helemaal uit.
Is er echt een groot verschil tussen inbouwovens en losstaande ovens? Ik vind het prijsverschil wel erg groot, maar zijn inbouwovens ook beter? Ik ontdek namelijk niet echt veel verschil behalve wat functies die ik toch niet nodig heb. Daarbij komt, ik zou niet weten waar ik zo'n grote inbouwoven kwijt moet. Ik wil best een kastje opofferen, maar onze kastjes zijn max 50cm diep. Een beetje oven is al snel dieper. Los geplaatst nemen in verhouding met de ruimte die ze van binnen bieden veel plek in.
Een losstaande oven die ik naast brood ook voor andere dingen kan gebruiken lijkt me voor ons wat praktischer, en beter te betalen. Als die tot 230C (of wat hoger) kan en als er boven- en onderwarmte zonder hete lucht ingesteld kan worden zou deze toch prima geschikt moeten zijn om brood in te bakken? Bij voorkeur een wat grotere zodat ik een paar broodjes tegelijk kan bakken. Maar dat is gedacht met mijn beperkte ovenervaring.

Wat is jullie ervaring met losstaande ovens? Ik zit o.a. te denken aan een van de volgende ovens (of iets vergelijkbaars):
SteinmijerGermany SG-S50L Alleen boven en onderwarmte, geen hete lucht, tot 330C, 1600Watt, 50 liter
Trebs TEO-42LCR50Boven en onderwarmte, hete lucht wel of niet te gebruiken, tot 230C,1800Watt, 42L

Is daar wat mee te doen? Of hebben jullie een aanrader dat een veel beter alternatief is?
Plaats reactie