Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

Ik heb een houtgestookte pizzaoven in de tuin. In de winter pizza bakken is geen doen; te koud, te donker, ongezellig.

De pizza's die onze Samsung hetelucht-combi-oven bakt ben ik niet tevreden over. Dat noem ik een broodje tomatensaus.

Om binnen pizza te kunnen bakken is mijn oog gevallen op een GGF Micro A. Dit is een Italiaans product met een stenen bodem, maximale temperatuur 500 graden. Ik denk dat daar een beste pizza mee te bakken is. Het ding kost 500 a 600 euro. Verkrijgbaar in Duitsland op ebay en in Italie.

AfbeeldingAfbeelding

Maar eigenljk wil ik daar ook brood in bakken. En taart.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Erik- »

Neem aan dat ie boven- en onderwarmte heeft en instelbaar is op zo'n 10 graden? Of zijn de stappen te groot en is echt bedoeld om zo heet mogelijk te worden? Ik heb er geen ervaring mee maar dan moet brood wel lukken lijkt me. Taart is weer een ander verhaal, maar die gaan vaak prima in een normale oven toch?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door papagena »

Tja, 600 euro is veel geld. Misschien is zo'n Ferrari pizzaoven ook iets? Ik ben er erg tevreden mee en bak het andere spul in een gewone oven.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

600 Euro is een hoop geld, maar dat kun je wegredeneren als je 10 jaar met een oven gaat doen en goedkoper aan je brood komt dan bij de bakker. Tien keer tanken is ook bijna 600 euro. Sommigen geven 600 euro aan een jas uit. Het is vooral een hobby en dat mag best wat kosten. Vraag is vooral of het apparaat aan de verwachtingen gaat voldoen.

Een Ferrari hebben we gehad. Is helaas kapot gegaan. Lekkere pizza's kun je er wel mee bakken. Maar minder lekker dan uit een grote oven. En brood lukt zeker niet.

Ik twijfel niet aan de GGF Micro wanneer het op pizza aankomt. Brood twijfel ik wel aan.

Boven en onder zijn apart instelbaar. De streepjes staan om de 50 graden. Met een beetje oefening kun je het wellicht op 10 graden precies krijgen. De thermometer heeft iedere 5 graden een streepje. Zowel boven als onder zit een element van 1100 Watt. Onder zit het onder de steen, die warmte zal zich wel verspreiden. Boven zit het verwarmingselement direct boven je brood en werkt het als een soort grill, dat kan nooit goed gaan. Misschien verstandig om boven uit te zetten zodra het brood in de oven gaat.

Maar geen GGF Micro bakkers hier begrijp ik. Gelijksoortige oven misschien, iemand? Inhoud van de oven is 40 x 40 x 22 cm en het ding weegt 30 kg, om een beetje een idee te geven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Levinebaktbrood »

Zou dit systeem niet te vergelijken zijn met een Rofco oven, daar zitten ook spiralen in die de warmte afgeven, boven het brood en onder de steen. Dat gaat prima.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door lekkermelig »

Rofco's zijn wel een stukje duurder. Maar je kan er op 300 graden hele leuke pizza's mee bakken alhoewel het niet te vergelijken is met een houtovenpizza.

Wat betreft dat wegredeneren van die kosten: zelfgebakken brood is echt niet heel veel goedkoper dan dat van de bakker.
Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel dat zelfgebakken brood nou kost
Stel dat je 5 broden per week bakt, 5 jaar lang, kom je ongeveer op 1250 euro. Als je een goede oven en mixer speciaal voor dat doel koopt en dat over 5 jaar afschrijft kost dat brood je zo 1 euro per stuk bovenop je meel en energie kosten.
Natuurlijk hoop je dat een oven langer meegaat en je mixer ook, maar je hebt ook nog eens rijsmandjes, kommen en allerlei andere zooi die je alleen bij het bakken gebruikt. Energiekosten zijn ook niet te verwaarlozen.
Als je al een mixer en een oven hebt staan voor andere doeleinden is het een iets ander verhaal, maar het blijft een dure hobby. En dat is precies wat het is, een hobby die wat mag kosten.! Dat argument is beter :-)


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

Na een jaar een update:

Uiteindelijk heb ik online een Duitse "Beeketal" pizzaoven gekocht. Beeketal is een handel in keukenapparaten en geen fabrikant. De oven komt naar mijn idee uit China, helemaal zeker ben ik niet.

Ik heb de oven nu een jaar en bak er wekelijks pizza in en soms brood. Naar volle tevredenheid! De oven gaat tot 350 graden en boven en onder zijn apart regelbaar. Voorverwarmen doe ik op 325 onder en 275 boven, anders heeft de eerste pizza veel zwarte vlekken, zo intens is de hitte van de steen. Meteen als de eerste pizza er in gaat schroef ik de temperatuur op naar maximaal. Na 3 minuten is de eerste klaar en dan bak ik gelijk door. De pizza komt keurig omhoog doordat zich stoom vormt in het deeg. Mijn deeg bestaat uit bloem, water en een beetje zout. Verder niets. De bolletjes een nacht koel zetten voor het beste resultaat. Uitrollen met een deegroller mocht ik eerst niet van mezelf, maar doe ik nu altijd en het resultaat is hetzelfde als met de hand gevormd. Er zit nauwelijks lucht in het deeg omdat het zonder gist gemaakt is, dus is er ook geen sprake van dat de luchtbellen er door de roller uitgedrukt worden.

Brood bakken op een hete steen werkt ook lekker, toch heel anders dan een inbouwoven. De hoogte is 22 cm binnenin, dus er kan echt een brood in. Veel andere pizzaovens zijn maar half zo hoog, wat prima is voor pizza maar niet voor brood.

Deze oven heeft me 260 euro gekost inclusief bezorgkosten en na een jaar nog als nieuw.

Beeketal Pizzaofen Pizza BPO35-1
Catocci indirect houtgestookte steenoven
Kenwood Major Titanium keukenmachine met spiraalhaak
Siemens alles en nog wat oven
Ikea Trofast bak voor de pizzadeegbollen
Ikea Samla bak als rijskast
Hema bakvorm
Rijsmandjes
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Koos de bakker »

Ook ik heb een grote houtoven in de tuin staan. Deze staat onder een verlichte houten overkapping zodat ik hem 's winters ook gebruiken kan. Maar de oven is groot waardoor het niet handig is om hem voor 1 broodje of 6 bolletjes op te stoken. Heel stiekem kijk ik ook wel eens naar een elektrische oven voor een kleine baksessie. De door jouw gekochte oven is prijstechnisch een interessante oven. Broodbakken doe je pakweg tussen de 180 en 250 graden. Is de temperatuur van deze oven goed te regelen tussen deze waarden?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

Je kunt geen stoom maken in deze oven. Die ontsnapt vrijwel meteen. Verder mis ik er niets aan. Je hebt boven en onder 1250 watt en dat laat zich apart instellen met 2 thermostaten en een lampje laat zien of een element aan of uit is. Je hebt dus goed zicht op wat zich afspeelt. Binnen een half uur zit je op 350 graden.
Een vloerbrood start ik op 250 graden en dan laat ik de temperatuur dalen, dus beide thermostaten naar nul. Voor klein brood heb je dan ruim voldoende warmte. Heel groot brood moet je misschien een beetje bijwarmen en dan kun je kiezen of je dat boven of onder doet, al naar hoe het gaat. Een houtbakker is gewend om er bij te blijven en dat vind ik nog steeds leuk; kijken hoe het bakt.
Catocci indirect houtgestookte steenoven
Kenwood Major Titanium keukenmachine met spiraalhaak
Siemens alles en nog wat oven
Ikea Trofast bak voor de pizzadeegbollen
Ikea Samla bak als rijskast
Hema bakvorm
Rijsmandjes
Gebruikersavatar
Dekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:03

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Dekker »

Arjan [brood+pizza] schreef: di 25 dec 2018, 17:57 Na een jaar een update:

Uiteindelijk heb ik online een Duitse "Beeketal" pizzaoven gekocht. Beeketal is een handel in keukenapparaten en geen fabrikant. De oven komt naar mijn idee uit China, helemaal zeker ben ik niet.

Ik heb de oven nu een jaar en bak er wekelijks pizza in en soms brood. Naar volle tevredenheid! De oven gaat tot 350 graden en boven en onder zijn apart regelbaar. Voorverwarmen doe ik op 325 onder en 275 boven, anders heeft de eerste pizza veel zwarte vlekken, zo intens is de hitte van de steen. Meteen als de eerste pizza er in gaat schroef ik de temperatuur op naar maximaal. Na 3 minuten is de eerste klaar en dan bak ik gelijk door. De pizza komt keurig omhoog doordat zich stoom vormt in het deeg. Mijn deeg bestaat uit bloem, water en een beetje zout. Verder niets. De bolletjes een nacht koel zetten voor het beste resultaat. Uitrollen met een deegroller mocht ik eerst niet van mezelf, maar doe ik nu altijd en het resultaat is hetzelfde als met de hand gevormd. Er zit nauwelijks lucht in het deeg omdat het zonder gist gemaakt is, dus is er ook geen sprake van dat de luchtbellen er door de roller uitgedrukt worden.

Brood bakken op een hete steen werkt ook lekker, toch heel anders dan een inbouwoven. De hoogte is 22 cm binnenin, dus er kan echt een brood in. Veel andere pizzaovens zijn maar half zo hoog, wat prima is voor pizza maar niet voor brood.

Deze oven heeft me 260 euro gekost inclusief bezorgkosten en na een jaar nog als nieuw.

Beeketal Pizzaofen Pizza BPO35-1
Ik ben toevallig ook naar deze beeketal aan het kijken, maar hij lijkt mij vrij klein. de maten zijn: ca. L 355 xB 360 xH 200 mm hoeveel broden kun je hierin kwijt? 3 blikken naast elkaar lijkt me erg krap namelijk. Wat is jullie idee hierbij?

Ik zoek namelijk zelf een oven die groter is dan mijn combi magnetron hetelucht oven, maar voor een rofco krijg ik hier de handen niet op elkaar. Ik wil ook een famag van 5kg spiraal kneder kneder dus volgens mij zijn 3 a 4 broden dan een beetje wat ik in 1x kan gaan maken.
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

Het is primair een pizzaoven, zo staan ze in de winkel. Incidenteel een brood bakken gaat prima, een mooi vloerbrood bijvoorbeeld. Maar productie draaien met 3 broden tegelijk is wel ff wat anders. Ik weet het niet, gevoel zegt niet doen.
Catocci indirect houtgestookte steenoven
Kenwood Major Titanium keukenmachine met spiraalhaak
Siemens alles en nog wat oven
Ikea Trofast bak voor de pizzadeegbollen
Ikea Samla bak als rijskast
Hema bakvorm
Rijsmandjes
Gebruikersavatar
Arjan [brood+pizza]
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 00:24

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Arjan [brood+pizza] »

Als je voor de mooiste broden gaat zou ik een broodoven nemen. Als je wat wilt experimenteren kom je met de pizzaoven ook een eind. De pizzaoven is heet en droog. Je brood zit dicht op het verwarmingselement, prima om met dalende temperatuur te bakken. De oven is ook niet lekdicht, damp is zo weg.

Ik bak pizza in de Beeketal, wekelijks, daar kan geen pizzeria meer tegenop. Een enkele keer een vloerbrood. Al het andere brood gaat in de Siemens inbouw combi oven, geen stoom, wel makkelijk en prima resultaat.
Catocci indirect houtgestookte steenoven
Kenwood Major Titanium keukenmachine met spiraalhaak
Siemens alles en nog wat oven
Ikea Trofast bak voor de pizzadeegbollen
Ikea Samla bak als rijskast
Hema bakvorm
Rijsmandjes
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door PePo »

lekkermelig schreef: do 28 sep 2017, 09:07 Rofco's zijn wel een stukje duurder. Maar je kan er op 300 graden hele leuke pizza's mee bakken alhoewel het niet te vergelijken is met een houtovenpizza.

Wat betreft dat wegredeneren van die kosten: zelfgebakken brood is echt niet heel veel goedkoper dan dat van de bakker.
Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel dat zelfgebakken brood nou kost
Stel dat je 5 broden per week bakt, 5 jaar lang, kom je ongeveer op 1250 euro. Als je een goede oven en mixer speciaal voor dat doel koopt en dat over 5 jaar afschrijft kost dat brood je zo 1 euro per stuk bovenop je meel en energie kosten.
Natuurlijk hoop je dat een oven langer meegaat en je mixer ook, maar je hebt ook nog eens rijsmandjes, kommen en allerlei andere zooi die je alleen bij het bakken gebruikt. Energiekosten zijn ook niet te verwaarlozen.
Als je al een mixer en een oven hebt staan voor andere doeleinden is het een iets ander verhaal, maar het blijft een dure hobby. En dat is precies wat het is, een hobby die wat mag kosten.! Dat argument is beter :-)


Wil
En als je vijf goede broden per week koopt gedurende 5 jaar, reken 2,50 per brood, dan ben je 3.500 euro verder...
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet meer precies hoe ik een paar jaar op die 1250 euro kwam voor vijf broden per week. Denk eerder dat dat 1250 broden moesten zijn.
Dus 1250 broden (wij eten thuis trouwens minder). Elk brood kost je minimaal 1 a 1,5 euro aan grondstoffen en energie (vergis je vooral niet in dat laatste). Als je 1250 euro aan kneder, oven enzovoorts uitgeeft kost elk brood je dus minimaal 2 a 2,5 euro als je dat in 5 jaar afschrijft (dus een euro extra per brood voor al die apparatuur).
Nou ben ik een nogal fanatieke bakker en kosten mijn Rofco, kneder en stapels rijsmandjes wel meer dan die 1250 euro, maar zelfs met 1250 euro is het niet zinvol als je alleen zou willen bakken om kosten te besparen.
Tenzij je in je bestaande oven bakt, met de hand kneedt en heel erg veel tijd over hebt, want je moet er ook nog eens tijd in stoppen.
Nou gaan de meeste van die spullen wel langer mee dan vijf jaar, maar ik blijf erbij dat je het alleen moet doen omdat het leuk is, niet omdat het voordelig is. En een hobby mag best wat kosten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Brood en taart in een "goedkope" pizzaoven (GGF Micro A)

Bericht door Joannes »

lekkermelig schreef: vr 09 apr 2021, 10:18
Nou gaan de meeste van die spullen wel langer mee dan vijf jaar, maar ik blijf erbij dat je het alleen moet doen omdat het leuk is, niet omdat het voordelig is. En een hobby mag best wat kosten.

Wil
Daar ben ik het mee eens Wil. Ik zie het ook als hobby. Recentelijk heb ik een nieuwe oven en kneedmachine aangeschaft. Met het erbij behorende hulpgereedschap kom ik al gauw aan de € 1700,-. Rendabel op mijn leeftijd? Zeker niet, maar zoals jij ook al aangaf, het is een hobby. Maar het allerbelangrijkste is omdat het nu financieel kan. Dit in tegenstelling tot 40 jaar geleden toen er ook wekelijks gebakken werd voor een gezin van vijf personen. Het was niet alleen leuk, maar vooral als alleenverdiener vaak bittere noodzaak. Een nieuwe oven en een mengmachine daar was gewoon het geld niet voor. Deeg mengen gebeurde op de keukentafel en het afbakken gebeurde in een gasfornuis waar een electrische oven in zat. Na afloop werden er nog een tot twee vlaaien gebakken. Toen viel er best wel wat te besparen want het graan werd spotgoedkoop bij een lokale boer aangeschaft, honderd kilo voor 15 gulden. De grootste uitgave toen was dan ook het laten maken van een setje molenstenen. Voor die tijd, 75 gulden, was al een rib uit mijn lijf.
Plaats reactie