advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Bericht door Majka »

Hallo allen,
De oven van mijn vrijstaande gasfornuis (siemens HM41120NL) werkt niet meer naar behoren. De thermostaat wijkt teveel af. Nu is het al een oud beestje (17+ jaar) en is dus ook wel aan vervanging toe.

Ik gebruik mijn oven relatief veel. brood, quiches, pizza etc. Ik bak voor 1 persoon, dus geen grote hoeveelheden.

Ik heb me tot nu toe gericht op een gasfornuiscombi, want een gasplaat en losse oven moet ik apart iets voor verzinnen hoe ik dat ik mijn kleine keuken kwijt ga kunnen. Is een losse oven een veel betere optie?

Mijn huidige oven heeft een aantal standen, en deze wil ik graag weer:
- boven en onderwarmte gelijktijdig
- onderwamte enkel
- bovenwarmte met ventilator
- grote gril, kleine gril
- hetelucht (met boven en onderwarmte)
- ontdooien (ha nog noooooit gebruikt!)
- circulatiegril
De oven kan tot 225 graden volgens de thermostaatknop, maar door de afwijking wordt hij een stuk warmer.

MIjn buget ligt rond 750 euro.
Qua maat kan ik een 70 cm fornuis kwijt, maar ik zie dat die beginnen op 999 euro (smeg en M-System, beide merken zeggen mij niets). Die moet dan echt wel zn voordelen op de oven hebben wil ik daar voor gaan
Ik heb een beetje rondgekeken en kom op een SIemens uit, de HX74W5353N. Gek genoeg komt deze bij kieskeurig in een selectie niet naar boen omdat hij kennelijk het kenmerk hete lucht niet in de specificaties ziet. Andere merken zeggen mij niet veel. Wat zijn jullie ervaringen, kunnen jullie mij hierin raden?

Alvast bedankt!
Groetjes, Majka
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Bericht door lekkermelig »

Het door jou genoemde model bestaat volgens mij niet meer op de Siemens site.

Feitelijk kan je in elke oven goed brood bakken, zeker als je er een broodbak steen in kwijt kan en een bakje water om te stomen. Zo'n oven moet er dus wel tegen kunnen dat er gestoomd wordt. Nou verliest elk gerecht wel wat vocht, dus dat zou geen probleem mogen zijn, maar je hoort toch wel eens dat het niet altijd goed uitpakt.
Maar waar je op moet letten
- in ieder geval boven en onderwarmte
- een beetje handig rack waar je een broodbaksteen op kwijt kan.
- je moet hem loeiheet kunnen stoken dus bijvoorkeur tot 230-250 C. Bij combi-ovens zie je vaak dat ze maar tot 200 kunnen, dat wil je echt niet.....
- voldoende ruimte onder je steen zodat je daar een bakje kwijt kan voor het stomen.
- hetelucht is handig als je er andere dingen mee wil bakken, voor brood is het meestal niet echt nodig.
- Groot genoeg. Dat lijkt me geen probleem met een vrijstaand fornuis, maar sommige inbouwgevallen zijn nogal krapjes.

Alle andere toeters en bellen zijn leuk, maar niet keihard nodig. Je hebt leuke dingen zoals pyrolitische reiniging (vind ik wel nuttig, maar niet voor brood bakken), en minder noodzakelijke zaken als ingebouwde kernthermometers en hele uitgebreide ovenprogramma's waar je zelfs recepten kan bewaren of de oven van afstand aanzetten. Allemaal zinloos voor brood. De echt duurdere ovens hebben vaak ook een stoomfunctie. Dat kan handig zijn, maar met een bakje heet water kom je ook een eind.

Tja, en het merk? Er zijn waanzinnige verschillen in prijs tussen bijvoorbeeld een Ikea (=meestal Whirlpool) oven en bijvoorbeeld een Miele. Ik vermoed dat het gebruikersgemak wat groter is, maar hij moet wel heel veel degelijker zijn wil je de kosten eruit halen.

Succes met je keuze
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Re: advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Bericht door Majka »

Hoi Wil,
Dank voor je reactie.
Ik zie dat ik een verkeerd modelnummer heb genoemd. ;S Het gaat om de siemens HX74W535N.

http://www.siemens-home.bsh-group.com/n ... /HX745535N

Hij lijkt goed te voldoen aan de punten die jij noemt.

Hij heeft onder- en bovenwarmte en kan de onderwarmte ook apart doen

Deze oven gaat volgens de handleiding tot 270 graden.

Een van de bijbehorende nog aan te schaffen accessoires is een "kooksteen" met schietplank. (€129, pyrolysebestendige keramische steen van 37x33x2,5cm). Ik heb zelf ooit bij de lidl een ernesto pizzasteen gekocht maar deze eigenlijk nog nooit voor brood gebruikt. Zou toch ook moeten werken? Deze gebruik je wel met een bijgeleverde bakplaat erop.

Je schrijft - voldoende ruimte onder je steen zodat je daar een bakje kwijt kan voor het stomen.
Hoe moet ik dat zien? De steen op een rack op de onderste stand en daar nog een bakje onder kunnen zetten?

Een handig rack...er wordt een rooster meegeleverd, maar wat zie jij als handig? Ik zie dat in deze oven ook een uitschuifrack kan, maar die moet je los kopen (€162). Klinkt wel handig, maar prijzig.

Inhoud oven, 71 liter. Lijkt me niet klein.

Enige wat ik dan nog niet weet van deze oven is of ie er tegen kan dat er gestoomd wordt. Zal een vraag uitzetten bij Siemens.
Het lijkt in ieder geval wel een goede keus.

Groet, Majka
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Bericht door lekkermelig »

Ik ben natuurlijk geen oven expert, maar het lijkt me een prima oven om in te bakken. Zelf heb ik een combi-oven met glazen plaat die maar tot 200C gaat, dat is nou net een ongeschikte oven!
Waar het mij vooral om ging: sommige mensen denken dat je perse een Rofco of een oven met stoomfunctie nodig hebt om hele mooie broden te kunnen bakken.
Maar elke gewone oven zonder toeters en bellen is al geschikt. Dat stomen kan je zelf wel improviseren.
Een pizza steen voldoet prima: als je een niet al te dikke steen neemt hoef je minder lang voor te verwarmen. Omdat de steen als een soort warmtebuffer werkt kan je dan vlak voor het bakken de oven even open doen om de broden er in te schuiven en voor het stomen zonder dat de temperatuur meteen keldert. Stomen kan met een metalen braadslee van een paar euro (kosten vrijwel niets bij bv Ikea) waar je wat oud ijzer in mikt (oude schroeven of bijv een oude fietsketting). Als je daar wat water opspuit verdampt het meteen.

Wat betreft dat stomen: vrijwel alle ovens kunnen er wel tegen hoor, zeker als je het niet al te bont maakt. Het wordt wel in heel wat broodboeken als waarschuwing genoemd, maar ze noemen er dan weer geen merken bij :-)

Succes,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: advies: gasfornuisoven aan het overlijden, gasfornuis of losse oven

Bericht door henkverhaar »

129 euri voor een baksteen lijkt me wat veel (beter gezegd, afzetterij). Een beetje chamotte steen die in een normale oven past hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes. In mijn huidige huistuinenkeukenoven gebrukte ik tot volle tevredenheid gewoon eenstuk gezaagd uit een afgekeurd stuk aanrechtgraniet. Dat kun je vaak gratis, of vor heel weinig bij (kleinere) keukenboeren scoren.

Ik heb tegenwoordig een Rofco maar dat heeft te maken met een aanstaande verhuizing naar Noorwegen. Anders was ik gewoon in mijn 90 cm Semg blijven bakken.
Plaats reactie