Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Zo, net binnen van een ritje ver voorbij Brussel, de heenweg was 7 km korter dan de terugweg, maar was wel 45 minuten langer (file ring Anvers), werden vriendelijk ontvangen en hebben deze mooie oven mee genomen, de maten ongeveer, 60 diep x 49 breed x 38 hoog, inwendig, 46 diep x 38 breed x 19 hoog op de steen, steen is 30 mm dik, een mooi versierde ovendeur maakt het plaatje compleet. Vermogen is 1750 watt.

PS er zit geen verlichting in, dat was de flitser ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Hierbij nog het typeschildje van waar ik uit opmaak dat de oven van de 4e dag 3e maand 91 het jaar is, dit ook gezien de geschiedenis van overnames.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Troela »

Ziet er imposant uit, ook al mee gebakken?
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Daar ga ik morgen mee beginnen, vandaag bijna 6 uur in de auto gezeten en had er geen puf meer voor, ik heb een roggedesem klaar staan aangevuld met verse gist en hoop zo wat meer lucht in m'n rogge-tarwe brood te geven, de smaak van de broden is al erg lekker zonder het zurige van sommige roggebroden, doe deze dan ook met donkere basterd aanzoeten, ben wel zuinig met het zeezout.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Soepkipje »

Leuk oventje die Soupart. :2th: Succes ermee!!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Bioloogje »

Leuke oven inderdaad! Ben benieuwd naar je ervaringen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Ronny »

Bijzondere oven heb je op de kop kunnen tikken.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

De oven staat voor te verwarmen binnen 25 minuten op 270, laat hem nog maar even aanmodderen, dan weet ik zeker dat de Chamot ook goed doorgewarmd is, er gaat een Rogge zuurdesem 275 gram met een hulpje van 15 gram verse gist in

275 roggedesem
15 fijn zeezout
50 donkere basterdsuiker
375 lauw water
125 roggemeel semigrof eigen maalsel
Dit door elkaar roeren tot alles opgelost is en 20 minuten laten staan
Daarna wordt het volgende beetje bij beetje doorgeroert
250 roggemeel
250 volkoren tarwemeel
175 tarwebloem
Alles in de Kitchenaid Professional op de laagste stand, ongeveer 7 minuten kneden, rozijnen wellen en 20 minuten doorheen kneden en dan een korte rijs (warm weggezet) daarna verdelen in bollen en in de rijsbakjes op een rooster even bovenop de oven, (rijskast is nog niet klaar) af en toe even gluren, dan op de bakplaat en de oven in, ik heb nog geen schieter (schieters zat alleen van een ander kaliber)

270 voor
230 na het plaatsen en dan na 20 minuten uit, dan nog zo'n 25 a 30 minuten doorgaren


Uiteraard wordt er een bakje water geplaatst
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Werkt perfect, zal alleen de deurafsluitrubbers moeten vervangen, brood lijkt goed gelukt!

Foto's uploaden gaat nu even niet, zal ze even bij Picr.de parkeren.


Afbeelding
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Beelden staan in puzzelvolgorde ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Ben er nu achter dat de thermostaat van oven een flinke afwijking heeft, die is wel bepalend voor het resultaat! Straks meer daarover.


Even een wit brood met bakkersgist 20 gram, 650 tarwemeel, 50 volkoren, 40 gram opgewarmde appelstroop, 420 water gemixt met de superhaak in de Kitchenaid voor 3 minuten, warm weggezet en na een uur 8 minuten gekneed, weggezet voor 45 minuten rees de pan uit, teruggeneed op de plank, voorvorm met vochtige doek en na een uur gevormd en geblikt, na weer een uur in de oven, ben er sinds vandaag achter dat de thermostaat een flinke afwijking heeft, ga even uitzoeken hoe er een PID regeling in te zetten zonder de hele oven te ontmantelen, ga nu voorlopig maar met een vaste temperatuur werken.

Oven kan officieel 270 graden maar gaat door tot 330+
200 = 227
225 = 258
250 = 290+
Dit zijn de uitschakelwaarden, na gemiddeld 20 graden afval schakelde die weer het element in.

De oven zou v.a. 35 graden moeten kunnen aanvangen, alleen gaat die dan door naar rond de 80 graden, dus een ovenrijs zit er dan niet in, het deeg begint dan zowat te koken.

Uiteraard digitaal gemeten, bij de hoogste meting klapte het glas van de in de oven geplaatste ovenmeter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Ballie »

Is de oven wel in te stellen op een vaste waarde? Of is de eindtemperatuur steeds anders wanneer je 'm wel op dezelfde temperatuur instelt...

Zoals je het nu noteert is de afwijking rond de 15%. Dus als de eindtemperatuur wel redelijk voorspelbaar is, kun je overwegen om de oven 15% lager in te stellen.

Een PID zal denk ik wel mogelijk zijn. Die hoeft alleen de stroom te schakelen en de temperatuursensor uit te lezen. Je zult er uiteraard wel op moeten letten of 'ie met de huidige sensor overweg kan. En nu ik het daarover heb, heb je er al aan gedacht dat die sensor misschien de boosdoener zou kunnen zijn? Dan zou je kunnen volstaan door die te vervangen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door @3aan »

Er zitten 2 sensors in de linkerwand van de oven gemonteerd, ik denk dat op dezelfde plaats prima 1 of 2 sensors PT of een K type kunnen worden gemonteerd, oven zal toch even worden ontleed, is allemaal heel symplistisch in elkaar gezet, moet alleen eerst even op de mogelijk plaatsen de kasttemperatuur moeten meten, om de pid niet te beschadigen. Voor het gebruik van nu heb ik een 210 gaden punt gevonden en daar vanuit werken.

De Sensoren is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan heb ik hem toch open, dan maar gelijk die PID?!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Ballie »

Je zou kunnen overwegen om de PID extern te plaatsen. Dus niet in de oven inbouwen, maar in een apart kastje. Dan komt 'ie op zeker niet in aanraking met de hoge temperaturen.

Hoewel de bedrading van de oven hier ook mee in aanraking komen. Dus misschien eerst eens meten hoeveel warmte er in het inwendige van de oven terecht komt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mooie nieuwe/oude oven op de kop getikt

Bericht door Ballie »

Da's een aparte. Maar op de foto lijkt hij toch niet zo groot.

Was misschien wel leuk geweest bij de (nationale ;)) knedertest vorige week...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie