Rofco B40 tweedehands... doen?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Brood van de Haan »

Ik kan een tweedehands Rofco B40 kopen voor 1200,-
Hierbij zitten twee kleine schieters (stelt niet veel voor als je dit omrekent naar €) en 3 bakplaten met lichte roest erop. Ook is er een klein hoekje van een chammotsteen af.
Het achterste hoekje dat van de middelste steen kapot is, is groter langs de bovenkant dan langs onder. De afmeting langs boven is 4 cm x 4cm schuin, langs onder maar 1.5cm. Deze steen ligt nu in het midden, maar kan ook perfect langs onder liggen waardoor er geen probleem ontstaat voor verschil van stoom tussen de verschillende lagen.
Een aantal overwegingen om het wel te doen:
- ze zijn zeldzaam tweedehands
- B40 voor de prijs van een nieuwe B20
- ik zoek een B30 of een B40... perfect.
- oogt in prima staat, op de steen na.

Twijfels:
- hoeveel invloed zal het gebroken hoekje hebben op de stoom en warmte van de oven?
- de kosten: is dit een goede prijs voor een B40 in deze staat?
- moet een flink stuk naar belgie rijden: +50,- benzine

Graag advies van jullie ervaringsdeskundigen!
Wat zou een geschikte prijs zijn? Zou ik het überhaupt moeten overwegen met die kapotte steen? Weten jullie wat een steen zou kosten? (staat niet op de rofco site.)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door john-b-bak »

In Heusden bij Den Bosch is een bouwmaterialen groothandel welke chamotte steen platen van ca 60 x40 verkoopt voor ca 25 - 30€ bij een dikte van 30 mm.Als je hem zelf kunt vervangen zit daar de prijs niet in.Kijk maar even op internet
succes John
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Ballie »

Je zou evt. ook bij Rofco na kunnen vragen wat een vervangende steen zou kosten. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat zo'n klein stukje heel veel effect zal hebben op het functioneren van de oven.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door lekkermelig »

Ik gebruik ook een B40. Ik denk dat ook dat dat hoekje niet zoveel uitmaakt, die steen houdt vooral warmte vast en die stoom komt toch wel overal in de oven. De ventielen zitten tenslotte ook allemaal bovenin de deur en niet op elk nivo.

Als je er toch al voor naar België moet zou je kunnen overwegen om dat ding door Rofco na te laten kijken, maar dat is waarschijnlijk nog wel een stukje verder Belgie in. Ik zou in ieder geval vragen naar de leeftijd van het apparaat. 1200 euro blijft nog steeds een hoop geld voor een tweedehands oven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Levinebaktbrood »

john-b-bak schreef:In Heusden bij Den Bosch is een bouwmaterialen groothandel welke chamotte steen platen van ca 60 x40 verkoopt voor ca 25 - 30€ bij een dikte van 30 mm.Als je hem zelf kunt vervangen zit daar de prijs niet in.Kijk maar even op internet
succes John
John, dat formaat past niet in een Rofco oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk ook dat het niet uitmaakt dat er een stukje van de steen af is.

Of € 1200,= een goede prijs is, hangt uiteraard ook af van hoe oud de oven is en hoe vaak hij is gebruikt. Een check bij Rofco is geen overbodige luxe als de oven al wat ouder is. Micha kan dan ook de steen vervangen als dat nodig is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door john-b-bak »

De maat van de steen is eenvoudig aan te passen met een slijpschijf.
De vraag is meer hoe de steen in de oven vervangen kan worden.Ligt deze los of zit hij opgesloten??
Bij mij ligt hij bijvoorbeeld los in een standaard inbouw hetelucht oventje ,hetgeen overigens prima werkt.
De bakaard en smaak van je producten zijn veel beter als op de plaat gebakken brood.
bak ze John
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door lekkermelig »

Stenen in een rofco zijn er vrij makkelijk uit te halen. Anders had ik hem bij ons nauwelijks te keuken in gekregen. Met stenen zijn ze zonder steekwagen vrijwel niet te hanteren: te zwaar en nauwelijks grip

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Brood van de Haan »

Bedankt voor de reacties.

Als ik hem koop, zal ik de steen onderop neerleggen zodat er geen warmte verloren kan gaan tussen de onderste en de middelste verdieping. De steen is te overzien lijkt me.

De vraag hoe oud hij is, heb ik gesteld en ben in afwachting van reactie. Wat kan er zoal mis zijn met een oudere Rofco?
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door lekkermelig »

Een Rofco is best eenvoudige techniek, dus het zal waarschijnlijk nogal meevallen.
Er zit een lampje in, een thermostaat, vier verwarmingsspiralen en een ventilator. Die zouden wel eens kapot kunnen gaan, maar in de praktijk zal dat wel meevallen. En de deurrubbers kunnen aan vernieuwing toe zijn omdat ze niet meer goed sluiten.
De rest is vooral steen en RVS, en is hooguit erg vies. Ik heb in het verleden wel eens gehoord van iemand die een hele oude Rofco gekocht had. Die is toen ook door Micha nagekeken, maar die scheen wel iets anders in elkaar te zitten dan de huidige modellen. Ik zou gewoon naar de leeftijd van het apparaat kijken, en de vraag over kwetsbare onderdelen ook bij Rofco stellen. Het is een klein bedrijf, ze zijn behoorlijk toegankelijk. Een kleine revisie kan je wel een hoop gezeur schelen als je toch al in de buurt bent daar.
Micha heeft wel eens gewaarschuwd voor hele oude B40's die vrijwel continu gebruikt zijn door winkels in belgie. Het maakt natuurlijk wel uit of er een hobbyist eens in de x weken in gebakken heeft of een bedrijf elke dag.
Ik vind het wel wonderlijk dat de steen kapot is, dat betekent vrijwel zeker dat de steen er een keer uit geweest is. Wanneer haal je zo'n steen eruit? Bij verhuizingen en reparaties. Dus ogen open, en goed doorvragen.
Je zou ook kunnen bedingen dat je hem alleen wilt kopen na een inspectiebeurt door Rofco als je twijfelt.

Succes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Brood van de Haan »

Dank voor je uitgebreide reactie Wil,

Ik heb de oven afgeslagen. 1200 is echt een hoop geld en er was nog teveel onduidelijkheid over - had alleen vandaag de mogelijkheid om de 540km ervoor af te leggen... Daarbij vond ik het contact met de verkoper niet prettig en was er geen indicatie van de leeftijd v/d oven.

Ik heb besloten nog heel even te wachten met de aanschaf van een nieuwe oven en het uiterste uit mijn BEKO gasfornuis-oven te halen. Ik heb nu een pizzasteen van 30x40 die ik nét iets te klein vind. Enig idee waar ik een Chamotte steen kan bestellen van 38x40? Dat geeft me nét dat beetje extra voor 2 a 3 broden van 700 gram.

Het zou mooi zijn zo'n 6 broden per keer te kunnen bakken in de loop van komend jaar. Dat wordt wachten op een B20 of B30 tweedehands. Net iets kleiner formaatje en zal flink schelen in de portemonnee t.o.v. de B40. Andere tips qua ovens? ondanks hier bijna alleen maar Rofco fanaten zijn ;)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door Brood van de Haan »

John's berichtje over het hoofd gezien. Ze hebben 41x41. Dat wordt 3 cm afslijpen :2th:
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door lekkermelig »

Met een b30 of b40 bak je 9 of zelfs 12 broden per keer, met een b20 een stuk of 6. Ik bak heel vaak alleen met het bovenste bak vlak dus drie a vier broden per keer. Laat je vooral niet gek maken door de Rofco verhalen, ze bakken prachtig, maar voor 2 a 3 broden tegelijk. Werken veel goedkopere ovens ook prima.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco B40 tweedehands... doen?

Bericht door brood daar zit wat in »

Lees inmiddels dat je de Rofco toch niet gekocht hebt.
Ik heb jaren geleden mijn 2de hands B20 in Belgie gekocht. Op een kwartiertje afstand van Rofco zelf. Ik mocht op de vrije dag van Mischa even langs komen en dan kon hij even bekijken hoe de Rofco er voor stond.
Aan de mijne was geknutseld en Mischa heeft eea weer in orde gemaakt. Uiteindelijk was ik toen nog wel redelijk wat geld kwijt, maar doordat de belangrijkste dingen vervangen waren, was hij weer zo goed als nieuw.
Ik kreeg toen idd wel de waarschuwing dat ze in Belgie de B40 heel veel gebruiken en dat ze voor veel geld verkocht worden.
Mocht je toch een 2de hands Rofco overwegen, dan zou ik zeker een mailtje naar Mischa sturen. Succes ermee!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Plaats reactie