Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Jim »

Hallo,

Binnenkort plaatsen we in onze keuken een extra kookeiland met daarin een 'echte' oven in plaats van de huidige combi magnetron-heteluchtoven.
Ben nu wat aan het rondkijken en vroeg me af of het zinvol is meer uit te geven aan een oven met stoominjectie (vb Siemens HS636GDS1).
Of is een gewone oven met het bekende bakje water voldoende om een goede ovenrijs te krijgen?

Alle tips/info welkom!
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Melinda »

Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken, maar zelf vind ik de functie van de stoominjectie wel heel fijn. Of je het nu wel of niet voor brood gebruikt. Ook voor andere gerechten is het heel handig. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik ben er in elk geval wel blij mee.
Laatst gewijzigd door Ballie op za 10 dec 2016, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door brood daar zit wat in »

Ziet er mooi uit! Ik heb ook een siemens oven (bakoven met magnetron functie) maar daar mag ik (eigenlijk) geen water in gebruiken. Ik doe het soms wel, maar dan hoor je een hele harde knal uit de oven komen.
Bij deze oven weet je in elk geval dat je er dus wel water in mag gebruiken :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
AnneMarie63
Jongste bediende
Berichten: 38
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:32

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door AnneMarie63 »

Ik heb al een zestal jaren o.a. een Miele H5681B. Een geweldige oven waar ik veel plezier van heb, maar ik kook en bak ( ook patisserie) behoorlijk veel. De functie stoominjectie gebruik ik veel o.a. Ook bij vleesbereidingen e.d.. Over je portemonnee, daar ga je uiteraard zelf over, maar als het kan: met stoominjecties! Ben je gelijk van dat gedoe met bakjes water af hetgeen ik eigenlijk altijd wel een beetje link heb gevonden met de kans op verbranden en zo
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Jim »

Verdorie, nu zie ik dat die oven met stoominjectie maar tot 250°C gaat.
En het gewone model tot 300°, wat toch ideaal is voor pizza's...
Toch nog even alles op een rijtje zetten. ;K ;K
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Melinda »

Maar gebruik je voor pizza dan de stoominjectie? Voor een gemiddeld brood is de baktemperatuur meestal rond de 230 graden.
Mijn oven gaat trouwens tot 300 graden en heeft de stoomfunctie. (H 6860 BP)
Een oven is natuurlijk een flinke investering en daar doe je ook wel heel lang mee. Goed dus om een bewuste keuze te maken.
Succes met het wikken en wegen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Jim »

Melinda schreef:Maar gebruik je voor pizza dan de stoominjectie?
Nee, maar wel die 300° en het model met stoominjectie (van Siemens) gaat 'maar' tot 250° wat voor brood zeker genoeg is maar voor pizza mag het zeker hoger.
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Melinda »

Ach ja, natuurlijk.
Dan wordt het misschien een Miele? ;-) (Ik heb geen aandelen hoor, ben gewoon heel tevreden)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Nieuwe huishoudoven : stoominjectie zinvol?

Bericht door Jim »

Melinda schreef:Ach ja, natuurlijk.
Dan wordt het misschien een Miele? ;-) (Ik heb geen aandelen hoor, ben gewoon heel tevreden)
Even die Miele opgezocht.... Die is vér boven ons budget :o
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Plaats reactie