Houtgestookte broodoven, welke?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Goedemorgen broodaholics,

In mijn voorsteltopic heb ik al iets verteld over mijn achtergrond als kok en de wens om bij het restaurant zelf brood te bakken.

Mijn andere passie is vuur, afgelopen acht jaar uitsluitend gecaterd met houtgestookte barbecues.

Nu wil ik deze twee graag combineren in de vorm van mooi desembrood uit de houtgestookte oven. Mooi streven lijkt me!

Bij deze mijn vraag:

Welke oven?

Ik ben niet iemand die in het wilde weg vragen neergooit, heb zelf al terdegen gezocht maar ik kom er niet uit...

Een traditionele "pizza"oven heeft mijnsinziens teveel tijd/brandstof nodig voor de 10 broden per dag die ik zou willen bakken.

Het zou het mooiste zijn als de oven enigszins mobiel zou zijn, niet draagbaar en hoeft ook niet in een fiat panda te passen maar bijvoorbeeld met een palletwagen over het terrein te verplaatsen.

Ik weet niet iemand bekend is met dit ontwerp?

http://www.firespeaking.com/products/barrel-oven/

Mijn excuses voor de lange en chaotische post.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!


Groet, Pieter
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb een leemoven. Goedkope constructie, maar niet erg mobiel. Je kan ze wel bouwen op een zwaar onderstel met wielen, en steenovens op een aanhanger zijn er ook. Simpele pizza ovens zijn minder geschikt voor brood omdat je warmte moet kunnen opslaan in de oven. Dat betekent meteen dat het langer duurt voor hij warm is.
Voor tien broden heb je of een hele grote oven nodig of een die langzaam opwarmt en warmte afgeeft omdat je twee keer gaat bakken.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Bedankt Wil!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door lekkermelig »

Als je meer wilt weten, mag altijd!
Ik was destijds vastbesloten om een steenoven te bouwen maar je bent best een smak geld kwijt en de vraag is dan vooral hoe vaak je bakt. Ik vind het wel leuk, maar het kost veel tijd en het is best moeilijk om goed te bakken in een houtoven. Met mijn Rofco bak ik veel betere broden, dus de houtoven wordt nu vooral voor overheerlijke pizza gebruikt en een incidenteel broodje. Binnenkort ga ik met een mobiele oven pizza bakken op een buurtfeest, ben wel benieuwd hoe dat gaat.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Dankjewel Wil!

Waarschijnlijk bak ik inderdaad ook betere broden in een Rofco maar bij het restaurant gaat het gedeeltelijk ook om "show"....

Een traditionele steenoven wordt het sowieso niet, té veel massa om op te warmen.

De barreloven uit de link in het eerste berichtje spreekt me het meeste aan. Dan uiteraard uitvoeren met 1 á 2 dikke chamotte bakstenen.

Het voordeel van deze oven lijkt me dat het sneller en efficiënter opwarmen is.
Ook kan ik deze voor andere bereidingen gebruiken.

En daarnaast ben ik natuurlijk erg eigenwijs, waarom kiezen voor een beproeft systeem dat al eeuwen gebruikt wordt?

Oh ja, vandaag in Orvelte geweest. Daar was een man die net zelf een grote steenoven voor zijn bakkerijtje gebouwd had, erg leuk gepraat!

Hij heeft een oven gemaakt waarin je onder de bakvloer stookt en de rookgassen op 2 manieren door de ovenkamer kan leiden.
1 groot blok bakstenen! Kost hem evengoed maar 2 uur om op te warmen, wel met erg veel hout....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb net eens gekeken naar de barreloven. Mooi idee maar het bakt toch wel anders dan een traditionele houtoven. Als je op steen bakt krijg je echt andere resultaten, dus je moet je racks wel voorzien van stenen platen. Ik merk zelf ook groot verschil tussen de pizza uit de Rofco of uit de houtoven. Allebei lekker maar zeker niet hetzelfde. Die opwarmtijd staat me wel aan :D . Mijn buurman kan toveren met staal, dus als ik niet al een oven had.... ze lijken me niet erg mobiel maar wel erg fraai. Je laat het natuurlijk wel hier zien als je er een gaat bouwen :)
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Uiteraard laat ik het zien!

In de afgelopen jaren heb ik gelukkug leren lassen en metaalbewerken, erg handig als je een eigen zaak hebt!

Vanavond weer eens het web opgedoken en daar kwam ik een australische site tegen welke degelijke ovens bouwt met een vergelijkbaar systeem.

http://www.aromaticembers.com/index.html

Ik heb weer inspiratie om mee te werken!
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat wat ik wil niet op dit continent verkrijgbaar is. Zelfbouw moet het dan maar worden!

Nou zal ik moeten beginnen met de juiste vloermaat te beredeneren. Dus eerst de vraag hoeveel ik zal willen bakken. Per dag zullen er 2x 6 broden gebakken worden van elk 1200gram, ferme jongens!

Deze kunnen na elkaar, 2 verschillende degen.

Eventueel nog hetnodige kleinbrood er na.

Durft iemand een afmeting te roepen? Ik heb echt geen flauw idee...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door Anna »

Als je 1200 gram aan deeggewicht bedoelt, ik heb net 2 van dat soort reuzen (batards) in een gewone oven gebakken. Dat past precies naast elkaar op een steen van 40x30cm. Misschien heb je hier iets aan?
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Houtgestookte broodoven, welke?

Bericht door PWD »

Dankjewel Anna, dit is bruikbare info!
Plaats reactie