Rofco B40, verbrande onderkant

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door edwin »

Rofco b40
Ik las al eerder op dit forum ervaringen van Rofco B40 bezitters over het fenomeen verbrande onderkant, zonder de juiste oplossing hiervoor.
Mijn probleem was dat mijn broden op het onderste bakvlak steeds een verbrande onderkant kregen. Ik heb ook begrepen dat Rofco B40 gebruikers zelden het onderste bakvlak gebruiken en vrijwel uitsluitend op de bovenste 2 bakvlakken bakken. Jammer van een Rofco B40 met 3 bakvlakken toch? Navraag bij Micha van Rofco leverde ook geen bevredigende oplossing. Exprerimenteren met de temperatuurregeling voor het onderste bakvlak gaf ook geen resultaat.
De oplossing: ik heb de onderste steen ingekort tot 45 x 45 cm (i.p.v. 48 x 48 cm) en de steen 5 centimeter verhoogd door ijzeren steuntjes van 5 cm tussen het verwarmingsspiraal te plaatsen. De warmte van de onderste verwarmingsspiraal gaat nu langs de steen direct de bakruimte in en bereikt zodoende de voeler van de thermostaat. Voorheen bleef de onderste verwarmingsspiraal veel langer branden doordat de voeler van de thermostaat dacht dat de warmte in de onderste bakruimte nog te laag was en dus veel te land actief bleef, met het gevolg van de verbrande onderkant. Is dit een constructiefout van Rofco? Ik weet het niet zeker maar ik ben erg blij dat mijn oplossing goed werkt: geen verbrande onderkant meer!
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door brood daar zit wat in »

Wauw, dat vind ik nou eens fijn om te lezen!!
Het is nl niet alleen bij de B40, want ik heb het ook altijd bij mijn B20. Dus ik gebruik altijd maar 2 vlakken en kan dan dan "maar" 4 broden bakken...

Hoe heb je de steen in gekort?

Super dat je nu alle lagen kunt gebruiken! veel bakplezier.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door edwin »

Ik heb de steen ingekort met een professionele zaagtafel om steen mee te zagen
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door edwin »

Ik vergat te melden dat ik dit probleem met mijn B20 niet heb, rarara?
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik herken je verhaal helemaal niet.

Ik heb eerst een B30 gehad en bak nu in 2 B40's. Ik gebruik wel altijd alle drie de bakvlakken en heb echt nog nooit een verbrande onderkant gehad. De broden die op de onderste bakvlakken zijn gebakken, zijn juist altijd het lichts van kleur.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door lekkermelig »

Ik heb ook een B40, heb dit ook nog nooit gezien. Bij mij wordt het middelste vak juist meestal het donkerst geloof ik. Maar ik bak veel vaker met maar een bakvlak. Vooral omdat ik toch geen 10 kilo deeg in een keer kan mixen en vaak meerdere soorten brood achter elkaar aan bak.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Ik herken je verhaal helemaal niet.

Ik heb eerst een B30 gehad en bak nu in 2 B40's. Ik gebruik wel altijd alle drie de bakvlakken en heb echt nog nooit een verbrande onderkant gehad. De broden die op de onderste bakvlakken zijn gebakken, zijn juist altijd het lichts van kleur.
Met mijn B40 heb ik dezelfde ervaring. Geen verbrande onderkant. Ik bak regelmatig met 3 vlakken. De bovenste bakt bij mij het donkerst. Daar houd ik rekening mee. Ik doe de bovenste temperatuur meestal 10 graden lager dan de middelste en onderste. Gaat prima. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door edwin »

Ik heb inmiddels mijn bevindingen ook naar Micha gemaild, misschien ligt het toch aan de thermostaat of de verwarmingsspiraal van het onderste bakvlak. Ik heb het probleem gelukkig niet meer. Het is goed te horen dat andere Rofco B40 gebruikers dit probleem niet hebben. Dit forum is toch om allerlei informatie met elkaar te delen ?
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door brood daar zit wat in »

Vind het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Wij hebben ook al iets onder de steen gelegd, maar tot nu toe dus nog niet het gewenste resultaat.
Misschien toch maar eens kijken of we een stukje van de steen af kunnen halen...

Bedankt voor de tip!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door lekkermelig »

edwin schreef:Ik heb inmiddels mijn bevindingen ook naar Micha gemaild, misschien ligt het toch aan de thermostaat of de verwarmingsspiraal van het onderste bakvlak. Ik heb het probleem gelukkig niet meer. Het is goed te horen dat andere Rofco B40 gebruikers dit probleem niet hebben. Dit forum is toch om allerlei informatie met elkaar te delen ?
Jazeker, altijd interessant om verschillende ervaringen te horen, en zeker ook om de nukken van een Rofco eens te horen.De Rofco's worden hier op het forum toch vooral de hemel in geprezen, dan is een tegengeluid ook wel eens aardig. Je kunt er fantastische broden mee bakken, maar de temperatuuraanduiding zal mij altijd een raadsel blijven. Ik geloof niet dat ooit iemand de temperatuur gemeten heeft die de thermostaat aangaf, maar altijd zo'n 20 a 30 graden hoger. En niet alle bakvlakken zijn even warm. Dat is bij het bovenste vlak eenvoudig te compenseren, maar tussen vlak 2 en 3 wordt het wat lastiger. En volgens mij slurpen ze energie, ook al zegt Rofco dat ze heel zuinig zijn. Ze zijn aan de buitenkant wel heel erg heet.
Je kan er wel prachtige broden mee bakken, als je het apparaat eenmaal snapt, en in verhouding tot andere broodovens zijn ze relatief goedkoop (oef, zei ik dat echt :) ) En je kan er enorme hoeveelheden mee bakken. Heb al meerdere malen een hele stapel pizza uitgetoverd voor een flink feestje, of alle broden op ons jaarlijkse buurtfeest.
Dus ik hou mijn Rofco wel :-) Maar als je niet zo heel veel brood bakt en wel een goede standaardoven hebt kan je daar (met pizzasteen erin) volgens mij ook prima resultaten krijgen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
anton
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 00:13

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door anton »

Met de Rofco B40 begin ik bij broodbakken ,zowel groot- als kleinbrood, afhankelijk van het kleurend vermogen van het product (suikergehalte)
met in-ovenen bij 250gr C.
Daarna de thermostaten terugdraaien naar 150gr C en afhankelijk van de gewenste baktijd (bv volkorenbrood,800 gram-45 minuten),de thermostaten
weer terug naar 250 gr C na ongv 30 minuten baktijd.
Bij kleinbrood ligt dat natuurlijk weer anders, dat zal je proefondervindelijk te weten moeten komen.
Vooral bij meerdere charges achter elkaar te bakken product is het belangrijk tijdig weer te gaan bij-verwarmen, dus gedurende de laatste bak-minuten
van het op dat moment in de oven bakkende product.

Succes.
Gebruikersavatar
reinthco
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 12:53
Locatie: Lent

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door reinthco »

Ik ben in het bezit van een rofco b10 en heb ook een probleem met het onderste vak, van de week stokbrood gebakken en 2 stuks in het bovenste vak waren goed van leur en gaarheid, maar in het onderste vak lag een bijna gecremeerd 3e stokbrood blijkt de temperatuur dus minimaal 20 graden warmer te zijn dan het bovenste vak. Wie heeft deze ervaring ook en weet misschien de oplossing hiervoor?
:2th: Hobby bakker.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door Levinebaktbrood »

Sowieso is het beter om om elk bakvlak dezelfde hoeveelheid deeg af te bakken. Als je minder deeg op de onderste steen bakt dan wordt dat deeg sneller bruin.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B40, verbrande onderkant

Bericht door lekkermelig »

Het gaat hier wel om een B10 natuurlijk, met veel kleinere bakvlakken, bij 3 stokbroodjes valt er niet zo veel anders te verdelen.... En je kan ook niet met de temperatuur spelen omdat de vlakken op dezelfde thermostaat reageren.
Ik zou ook eens bij Rofco informeren met je probleem. Je mag toch wel verwachten dat het verschil niet heel erg groot zou zijn.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie