B10 of B20

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miel
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 00:04

B10 of B20

Bericht door Miel »

Hallo!

Ik ben aan het kijken voor een rofco te kopen, nu was mijn enigste twijfel of ik een b10 of b20 zou kopen.
Ik kneed momenteel met een kenwood km770, waar ik tot een max deegcapaciteit van 2 kg ga.
De b10 heeft een max deegcapaciteit van 4 kg, dus dat zou 2 keer kneden zijn en de oven zit VOL ( ik veronderstel dat je dan niet veel plaats over hebt? ) langs de andere kant heeft de b20 een capaciteit van 6 kg, dat wil zeggen, meer plaats en ook makkelijker om brood erin schuiven. Langs de andere kant moet je ook meteen je 3 lagen verwarmen.
Ik ben niet van plan om op termijn een kneder aan te kopen, in het slechtste geval een bear ( voor als de kenwood het begeeft ofzo ), dus ik denk niet dat mijn capaciteit veel zou vergroten.

Iemand een advies?
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: B10 of B20

Bericht door freggel33 »

Pieter, leuke vraag, maar weinig info. Wat voor oven heb je nu?
Hoeveel bak je tegenwoordig, en in hoeveel porties of dagen.
Wat zijn de toekomstplannen qua bakken.
Mocht er een bear komen, Echt helemaal geen fout idee, dan kan je de B20 in twee gangen vol kneden. (6 broden)
De bulkrijs van gang a is dan tien minuten eerder klaar. Eventueel kan je dan gang b wat warmer kneden of warmer wegzetten.
Zelf merk ik dat ik het prettig vind om 6 broden tegelijk te bakken, maar als er behoeft is aan 2 dan gebruik ik de B5.
Mocht ik nog eens een nieuw type kn4 tegen een leuke prijs vinden, dan kan ik twee keer 5, is 10 kilo deeg aan, en wordt een B30 interessant voor me. Dit is eigenlijk alleen omdat ik voor meerdere gezinnen het brood mag bakken. Voor mezelf heb ik aan twee broden in de week genoeg :G

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
Miel
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 00:04

Re: B10 of B20

Bericht door Miel »

Momenteel heb ik een combi magnetron van Brandt, op zicht niet zo'n slecht toestel,maar ik heb enkel convectie dus ik bak 1 brood per keer in een dutch oven!
Ik bak meestal in mijn weekend ( ik ben zelf kok en mijn weekend is de maandag en dinsdag ), ik bak er dan ook wel enkele broden na elkaar voor de hele week, soms geef ik er ook een paar weg, maar veel heb ik er niet over met mijn klein oventje :)
Ik ben wat wantrouwig dat de b10 te klein zou zijn om gemakkelijk te kunnen werken, daar zit men enigste probleem.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B10 of B20

Bericht door lekkermelig »

Miel,

Het is maar net hoeveel je wil bakken. Met een B10 kan je nog steeds prima behoorlijke hoeveelheden bakken, namelijk vier grote broden tegelijk. Met een B20 zijn dat er zes. En met een B30 heb je meer ruimte en meer planken, en met de B40 nog het voordeel dat je meer continu kan bakken vanwege de grotere afstanden tussen de planken.

Ik zie niet zoveel voordelen voor een B20 tov een B10. Je kan natuurlijk ook twee ladingen bakken op een dag, dan heb je al 8 broden. Ik heb zelf een B40, bak meestal een stuk of 10 a 12 broden op een zaterdag, maar heel vaak heb ik maar een plank aanstaan en bak ik drie keer achter elkaar, omdat ik bijvoorbeeld maar een mixer heb met een capaciteit van 2,5 kg. Als ik snel klaar wil zijn of veel broodjes of stokbroden tegelijk wil maken gebruik ik wel eens meerdere planken. Als je voor een feestje pizza wil bakken is drie grote bakvlakken ook wel handig. Maar eigenlijk is het pure luxe, met een kleinere oven had ik ook wel aardig kunnen bakken. Neemt niet weg dat ik er erg blij mee ben, maar als je zuinig met je geld wil zijn dan is het verschil tussen de modellen best behoorlijk groot. Als je twijfelt en het geld niet uit de lucht komt vallen zou je ook nu een B10 kunnen aanschaffen en als je dan echt ooit een weeshuis van brood wil voorzien de B10 weer verkopen en een grotere aanschaffen. Rofco's zijn tweedehands ook best nog veel waard. Realiseer je ook dat je met een B30 of B40 echt bespottelijke hoeveelheden brood kan bakken, namelijk een stuk of twaalf in een keer, vooral leuk als je voor de hele straat wil bakken....

Succes met de keuze, denk vooral eerst goed na hoe fanatiek je wil bakken, en niet minder belangrijk, hoeveel geld je er voor over hebt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Miel
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 00:04

Re: B10 of B20

Bericht door Miel »

Passen er 3 broden ( 600 tot 700gr ) op 1 plank van de b10, want dat is de grootte dat ik meestal bak?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B10 of B20

Bericht door lekkermelig »

Een bakvlak van 30 bij 48, dus reken maar uit..
Ik heb zelf geen ervaring met de B10 of B20, maar ik denk dat het alleen past als je heel precies in kan schieten, maar krap is het dan wel. Volgens de specs zou het wel moeten kunnen. Dat is wel een van de kleine nadelen van een B10 of B20, dat je een lang smal bakvlak hebt, dat eist iets meer handigheid bij inschieten en uithalen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: B10 of B20

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb een B20, waarin ik meestal 6 broden van ca. 700 gram bak. Dat gaat heel goed.
Maar stokbroden en pistolets nemen verhoudingsgewijs meer ruimte in, dan dan ik 6 stokbroden of ca. 20 pistolets kwijt.

Succes met je keuze!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Plaats reactie