Smeg?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Smeg?

Bericht door Itslein »

Bakt hier iemand brood in een smeg-oven? Zo ja bevalt die goed? Ik zit eraan te denken een nieuw fornuis aan te schaffen omdat onze oven nu wel erg langzaam opwarmt en ik vind die brede Smeg-fornuizen wel heel erg mooi :)
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Smeg?

Bericht door TigerManZ »

Heb er geen ervaring mee maar misschien hebje iets aan dit linkje?

Wat ik er 1-2-3 gelezen heb is dat het 5-pits fornuis in het midden een grote wokbrander heeft.
Daar hebben wij bewust niet voor gekozen want als je naast de wok (die meestal nogal groot is) een andere pan wil zetten heb je weinig ruimte over en passen grote pannen niet meer. Het zal misschien niet vaak voorkomen maar dat is de reden geweest dat wij de wokbrander aan de zijkant wilden hebben. Bij ons zit deze wokbrander links zodat in ieder geval de 2 meest rechtse gaspitten prima bruikbaar zijn met grote pannen.

Zie maar eens of je iets aan deze tip hebt of niet.
Ohja... dit ff ter info, wij hebben geen fornuis maar een Atag kookplaat (op gas) en een inbouw Siemens oven.


Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Smeg?

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb een Smeg van 90 cm met 5 gaspitten en electro-oven, waar ik heel tevreden over ben.
Voor de vloer/desembroden heb ik er een pizzatent bij gekocht van ca. 60 x 30 cm. Maar met een steen is de opwarmtijd ca. 1 ½ uur, zonder steen ca. 15/20 minuten.
De wokpit zit in het midden en er passen toch soeppannen op de andere pitten.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Smeg?

Bericht door Itslein »

Bedankt voor jullie hulp en het linkje. We gaan rustig op zoek, er zijn zoveel types die allemaal net iets anders zijn! Wordt nog een heel gepuzzel :)
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Smeg?

Bericht door bakplaat »

CJ-Petra schreef:Ik heb een Smeg van 90 cm met 5 gaspitten en electro-oven, waar ik heel tevreden over ben.
De wokpit zit in het midden en er passen toch soeppannen op de andere pitten.
Mijn ARISTON HOTPOINT fornuis waarmee ik ook uiterst tevreden over ben :2th: ...
Afbeelding...Heeft ook een breedte van 90 cm. Met dezelfde eigenschappen zoals Petra die ook omschrijft, met ook voldoende ruimte voor grote en kleine pannen en ook in het midden een wokpit met een grote en kleine brander die gezamenlijk of apart gebruikt kunnen worden.
De binnenmaat van de oven (met hete lucht en grill) is 56 cm. en de bakplaten worden op een rooster geplaatst.
Heb bij het eerste gebruik de oventemperatuur nagemeten met de kernthermometer en deze gaf op alle temperaturen zo'n +10 % aan.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
RobiW

Re: Smeg?

Bericht door RobiW »

Mijn oog is ook gevallen op een 90 cm breed Smeg fornuis. Vraag me dan vooral af of deze de aangegeven maximale temperatuur bereikt, ik heb nu een gasoven in een fornuis die helaas voor mij niet warm genoeg wordt om goed brood te bakken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Smeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste RobiW, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze vragen gaan stellen en/of reageren. Wil je dat alsnog doen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Smeg?

Bericht door Hans0166 »

hier ook een smeg, prima om brood mee te bakken.

Op lagere temperaturen ( onder 150) heb ik echter het idee dat de thermostaat behoorlijk afwijkt en de temp niet haalt.
Bij sommige gebakssoorten moet ik dan bijna de dubbele tijd nemen dan het recept voorschrijft.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Smeg?

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb een 90 cm brede Smeg en de oventhermometer geeft dezelfde temperatuur aan als de oven doet. Ik gebruik hem inmiddels ruim 5 jaar met plezier. Enkele jaren geleden heb ik wel een Rofco gekocht, vooral omdat ik dan meer broden tegelijk kan bakken.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Plaats reactie