Brood in green egg

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Brood in green egg

Bericht door Eef »

Beste hulplijn(en)

Vandaag voor mijn zoon deeg gemaakt voor een vloerbrood, hij heeft pas een green egg en we wilden een vloerbrood proberen, hij had de temp op 230, pizzasteen lag er op en heeft het brood er 35 min op gelegd, brood zag er mooi uit, mooie korst, maar..onderkant was zwart, echt zwart!


Is er iemand die ervaring heeft met brood bakken op de green egg? Zoja, alle tips&tric’s zijn welkom.

We hebben op Google gezocht, maar zoveel verschillende temperaturen en baktijden, daar worden we niet wijzer van.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brood in green egg

Bericht door Victory »

Hallo Eef,

In mijn nieuwe oven heb ik ook vaker een te donkere onderkant. Mijn bakplaat was gewoon te heet. Als ik de temperatuur van de bakplaat controleer (ook hoger zet) en het brood er op tijd uit haal als het gaar is voorkom ik dat probleem.

Mijn gok is dus dat je pizzasteen gewoon veel te heet is. Controleer met een thermometer de temperatuur van de steen en controleer wat eerder of je brood gaar is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt☺️
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Brood in green egg

Bericht door hjeverts »

Op een green egg heb je door de plaatsing van de steen boven de kolen vooral onderwarmte. Zou dus vooral wat lager in temperatuur gaan zitten of eventueel een extra hitte schild (metalen plaat) met een beetje afstand tussen zowel de kolen alsook de steen plaatsen om de hitte wat te reguleren.

Voor pizza's is door de kortere baktijd de onderwarmte wat minder een probleem.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Brood in green egg

Bericht door Eef »

Bedankt victorie en Hans voor het meedenken,

een gewone oven werkt toch heel wat anders dan een green egg op kolen, we hebben gisterenavond internet afgestruind en verschillende opties bekeken, het meest voor de hand liggend is, denk ik, de pizzasteen hoger leggen en eerst een andere plaat met daarop het rooster met de pizzasteen er op, klinkt logisch dus gaan we dat eerst maar eens proberen. Verder was het brood gewoon prima, op de onderkant na dan dus denk je eerst wel aan te veel directe hitte.

Op naar het volgende brood dus.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood in green egg

Bericht door lekkermelig »

Ik heb niet zo veel verstand van green eggs, maar wel van houtovens.
In een houtoven stook je de boel stevig op, en als ie door en door heet is veeg je hem schoon en laat hem een tijdje afkoelen, anders wordt je brood hardstikke zwart.
Ik kan me voorstellen dat een steen op een green egg ook heel heet wordt. Je kan de temperatuur in een green egg wel goed regelen, maar ik weet niet hoe lang je hem op temperatuur kan houden. Ik kan me levendig voorstellen dat je hem eerst heter opgestookt heb, daarna direct naar de lucht temperatuur gekeken hebt en dan bent gaan bakken. Als je hem langer constant op 230 houdt zal je steen vast ook wel wat minder heet worden en moet het beter gaan. Ik zie ook in dit recept
http://www.greeneggrecepten.nl/recept/s ... ak-recept/
dat ze na twintig minuten de steen eruit halen.

Er staan ook nog wat instructies voor het inrichten van je green egg voor brood bakken.
====
Richt de Big Green Egg voor het bakken van brood en pizza’s als volgt in: Leg de Plate Setter met de pootjes omhoog op de binnenring, en plaats hier eventueel een waterbakje op (dit is onder andere handig voor de laatste rijs van brood op de Flat Baking Stone). Plaat hierop het RVS grillrooster en leg hier vervolgens de Flat Baking Stone op.Pizza kan eventueel ook worden gebakken wanneer de Plate Setter met de pootjes naar beneden op de binnenring staat, en de Flat Baking Stone hier direct bovenop ligt. Beide manieren werken uitstekend.
Bij bakken op hogere temperaturen is het aan te raden om de Flat Baking Stone tien minuten voordat u het brooddeeg of de pizza op de steen legt in de EGG te plaatsen. De steen komt hierdoor goed op temperatuur waardoor de onderzijde van het brood of de pizza niet snel zal verbranden.
====

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Brood in green egg

Bericht door Eef »

Dank je wil, hier kunnen we wat mee, heb zelf ook een houtoven, maar weer een heel andere dan die van jou, hij staat sinds vorig jaar ivm verhuizing nog in een opslag, maar als de overkapping klaar is wil ik het brood er ook eens in gaan bakken.
Maar leg het dan ook maar niet op de bodem, maar leg dan om te beginnen een losse pizzasteen op een rooster iets hoger, op safe spelen dus😉
Gebruikersavatar
Coert
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 11:55

Re: Brood in green egg

Bericht door Coert »

Hi,
Voor de green egg geld dat je de convector met pootjes omhoog plaatst, hierop het rooster en daarop de pizza steen. Zo creeer je een boven ruimte die indirect rustig op 220 - 250 gestookt kan worden zonder dat je brrod aan de ondekant te donker wordt

groet van een mede egger
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Brood in green egg

Bericht door Eef »

Coert, bedankt, we zijn het idd op deze manier van plan, mijn zoon had nog een berichtje op GE geplaatst en ook dit antwoord gekregen, heb er het volste vertrouwen in.
Plaats reactie