Welke oven voor 4 broden?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik81
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 17:59

Welke oven voor 4 broden?

Bericht door Frederik81 »

Hallo iedereen,

ik ben nét lid maar al even stiekeme gluurder op dit boeiende forum. Zoals zovelen ben ik ook technisch werkloos geworden door het virus, en ben ik aan het bakken geslagen. En dan smaakt naar meer.
Momenteel bak ik m'n brood in een AGA, maar die gaat niet heet genoeg en de enige oven die een hoge temperatuur haalt is net groot genoeg voor één (groot) brood.

Dus: ik wil uitbreiden, zodat ik minstens 4 broden tegelijk kan maken (voor vrienden, familie, de diepvries en wie weet...).
Jullie advies hier is duidelijk: de Rofco B40. Super ding en je ziet 'm echt overal opduiken online. Behalve in het magazijn van Rofco zelf dan, want er is een wachttijd van 6 maanden. ZES.

Het advies dat ik van jullie nodig heb: welke oven koop ik om die zes maanden te overbruggen? Wat is een goed tussenstapmodel tussen m'n huidige oven en de Rofco? Qua grootte dan. De Bartscher AT90? Een grotere? Een Rofco alternatief voor een kleiner budget? Wat zouden jullie kopen in mijn plaats? Dat ik die oven over zes maand moet verkopen met verlies neem ik er bij. Of ik hou 'm voor ernaast. Dat zie ik wel.

Groetjes en nu al superbedankt!!

Frederik
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Advies in afwachting

Bericht door lekkermelig »

Tja,

Dat is inderdaad lastig met Rofco, het duurt nogal lang.

Je bent net even te vroeg met je vraag. Ik heb hier zowel een Rofco B40 als een oude Manz 30/2 staan. Dat is nogal overkill voor een driepersoons huishouden, en ik heb uiteindelijk wel plannen met twee ovens, maar in corona tijd nog even niet. Ik ben die Manz momenteel uitgebreid aan het testen, en twijfel nog een beetje welke van de twee ik in de keuken laat staan. Die Rofco gaat zeker niet weg, maar die Manz is uiteindelijk misschien wel beschikbaar voor verkoop of een logeerbeurt. Maar zeker niet binnen een maand, ik wil hem eerst uitgebreid testen en het gevaar is dat ie uiteindelijk zo goed bevalt dat ie ook niet weg mag. De ovens bakken nogal verschillend vandaar dat ik nog aan het testen ben.
Maar stuur me anders maar eens een PM, wie weet valt er wat te regelen.

Een andere optie: een home Edition oven van bakkerijwereld.com. Jan Snippenberg verkoopt ze steeds vaker, vooral vanwege de lange levertijd bij Rofco. Maar een zo'n oven heeft een bakvloer van 40x40, dat is wel weinig vergeleken bij de drie maal 48x48 van Rofco. De prijs is dan ook wel wat anders, een B40 kost ook drie keer zoveel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Advies in afwachting

Bericht door Vitamine C »

Hmmm 4 broden tegelijk weet ik niet zo snel een oven voor.

Ik bak zelf in een inbouw AEG oven, maar daar gaan net 2 900 Gr broden in.

Ben ook aan het sparen voor de rofco, :)
Gebruikersavatar
Frederik81
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 17:59

Re: Advies in afwachting

Bericht door Frederik81 »

Dus wat je zegt, @lekkermelig, is dat ik drie BW ovens moet kopen en dan later eventueel nog een Rofco B40. Ok, ik geef het zo door aan mijn vrouw. Mogelijks neemt ze contact op. ;-)

Nee, maar bedankt voor het advies. Die BW Home Edition is inderdaad super interessant. Niet genoeg voor vier broden, maar wel een stapje verder dan waar ik nu sta. Heb een offerte opgevraagd.

Mochten er nog andere alternatieven zijn: graag! De Manz ziet er ook interessant uit. Ik heb nog zo veel te leren over deze hobby...
Blij dat ik hier ben ;-)

Groetjes,

Frederik
Gebruikersavatar
Frederik81
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 18 mar 2021, 17:59

Re: Advies in afwachting

Bericht door Frederik81 »

Vitamine C schreef: do 18 mar 2021, 18:57 Hmmm 4 broden tegelijk weet ik niet zo snel een oven voor.
Dat mogen er ook zes of acht zijn hoor. Maar dan kom ik budgetgewijs vermoedelijk erg dicht bij de Rofco...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Advies in afwachting

Bericht door Levinebaktbrood »

De oven van Bakkerijwereld is al genoemd, ik vind dat ook een goede tussenoplossing. Fijne oven om in te bakken. Je kunt er eventueel 2 boven op elkaar zetten, dan kan je 4 broden tegelijk bakken. Ben je nog goedkoper uit dan 1 Rofco B40.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Advies in afwachting

Bericht door lekkermelig »

Haha, dan heb ik nog wel een leuk advies voor als het eurobiljetten gaat regenen.

Voor een luttele vierduizend euro heb je een Manz met drie etages.
https://manz-backtechnik.de/produkte/?c ... roduct=291

Ik heb er ooit wel eens serieus naar zitten kijken, en ze hebben absoluut betere bouwkwaliteit en zijn handiger als je ze vergelijkt met een Rofco, maar of het beter bakt? Daar ben ik iig nog niet uit, een Rofco bakt echt geweldig.

Of je gaat voor de voordelige oplossing en bouwt even een houtoven van klei in je tuin :-). Kan je in de zomer meteen pizza's bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Advies in afwachting

Bericht door Melinda »

Haha, Wil, leuk idee, die euroregen en de Manz voor een luttele vierduizend. :lol:
Ik ben na jaren nog steeds heel erg blij met mijn Roffie. En dan maar een beetje gek, ik zeg altijd als die klaar is "Roffie, bedankt" en dan gaat hij uit. :lol:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Advies in afwachting

Bericht door Victory »

Ik durfde het eigenlijk niet te zeggen, omdat er met echte broodovens wordt geadviseerd, maar ik heb een groot onbekend merk fornuis waar in mijn oven 4 busbroden tegelijk passen. Het kost je geen fortuin, de oven bakt als een tierelier. Je kunt 2 grote broden of 3 batards van 750 gram mandjes of 3 ronde 500 gram mandjes tegelijk bakken.
En grotere fornuizen zijn gewild. Je moet er alleen tijdelijk plek voor hebben.

Als je meer wil weten hoor ik het wel..
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Advies in afwachting

Bericht door lekkermelig »

Voor alle duidelijkheid: ik adviseer helemaal geen dure broodbakovens hoor.
Als je een beetje behoorlijke 'gewone' oven hebt kan je daar prachtige broden in bakken. De sleutel tot goede broden is als eerste goede kennis van zaken voor het hele proces van deegbereiden en vormen, en daarna pas de oven.
Wat heel goed helpt in een oven: een broodbaksteen of andere heatsink, de mogelijkheid voor boven en onderwarmte plus de mogelijkheid om wat stoom te genereren met een bakje schroeven, desh bakje of iets dergelijks.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar sommige broodjes van levine, gewoon in haar thuisoven gebakken, en ze zien er prachtig uit.

De enige reden dat ik een Rofco heb staan is omdat er een ronduit droevige combi inbouw oven in mijn keuken zat. Dan kan je die vervangen en/of iets aanvullends kopen als je je dat kan veroorloven. En die Manz van mij is minstens 20 jaar oud en een leuk hobbyproject (en trouwens een keurige vervanger voor mijn sneue combi oven). Ik heb trouwens al heel veel plezier gehad van die Rofco met allerlei buurtfeestjes en andere evenementen waar ze veel brood tegelijk nodig hadden. Als je veel stoom nodig hebt (voor stokbroodjes vooral) is een Rofco redelijk onverslaanbaar, en het schiet heel makkelijk in.

Dus als je een goed oven hebt staan, gewoon gebruiken. En als ie dan nog extra breed is, is dat helemaal prachtig natuurlijk. Ik zo in ieder geval NOOIT 4000 euro uitgeven aan een nieuwe manz.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Advies in afwachting

Bericht door Koos de bakker »

Ik heb voor de lol buiten een houtoven gebouwd. Natuurlijk lang niet voor iedereen te realiseren maar met een bakoppervlak van een vierkante meter heb ik geen plaatsgebrek.

Voor het kleinere bakwerk heb ik een Stoves fornuis (90cm) in de keuken staan. Maar daar bak ik ook met gemak 4 bussen tegelijk in. Past ook nog eens in de keuken en je kan er ook nog op koken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Manprove
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 17:15

Re: Welke oven voor 4 broden?

Bericht door Manprove »

Ik gebruik een houtoven van Fontana

https://www.fontanaforni.com/manuali_in ... LINGUE.pdf

Je brengt die oven ( met drie baklagen) met weinig hout op baktemperatuur (300°C) na anderhalf uur ongeveer

De buiten ingebouwde thermometer gaat tot 5 , 600 °C .

Meet de binnentemperatuur met een infrarood thermometer.

Bij 300°C bak je stokbrood
Bij afnemende temperatuur bak je brood
en naarmate de temperatuur daalt bak je gebak , taarten en zo
Op de verschillende baklagen moet je zelf refractaire stenen plaatsen.

Je moet er leren mee werken , de vlammen gaan rond de oven , zeer bio dus

De oven weegt meer dan 200kg

Je kunt een handleiding vinden in het nederlands
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: Welke oven voor 4 broden?

Bericht door Hetwilmernielukke »

Het kan ook met een Rofco B5.
https://youtube.com/shorts/qHakCIUIP0s?feature=share
Ik bak in twee keer 4 broden.Voordeel is dat ik maar een klein oventje nodig heb.Nadeel is dat het iets langer duurt.
Gebruikersavatar
Manprove
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 17:15

Re: Welke oven voor 4 broden?

Bericht door Manprove »

Jij bereikt zeer mooi resultaat met je elektrische oven.
Mijn oven werkt met hout en afnemende temperatuur waarvan ik gebruik maak om
verschillende producten te bakken . het is meer ambachtelijk met risico van ook eens een mislukking.
Door scha en schande wordt men wijs .
Met de energiecrisis is hout voordeliger dan KWH.
Ik zie ook dat je Stretch and Fold toepast . De top .En diep insnijden na rijzen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke oven voor 4 broden?

Bericht door lekkermelig »

Manprove schreef: ma 26 sep 2022, 12:11 Met de energiecrisis is hout voordeliger dan KWH.
Lees de volkskrant van vandaag en je weet dat dat lang niet altijd waar is, in ieder geval niet in NL en zeker niet als je commerciële prijzen voor je hout moet betalen. Hout stoken is nogal smerig, en als je dagelijks gaat stoken maak je er al helemaal geen vrienden mee. Ik heb een pizza oven in de tuin staan, die gaat heel af en toe aan, tot groot ongenoegen van onze achterburen..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Manprove
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 sep 2022, 17:15

Re: Welke oven voor 4 broden?

Bericht door Manprove »

Ik gebruik aanmaakhout en dan "bio" geperste zagemeelblokken.
Ik doe dat éénmaal om de vierweken ( 4 broden voor mijn vrouw en ik )
Ik geef je zeker gelijk , behalve als je elektriciteit niet groen is.
Zo kunnen we nog uren doorgaan ...Ik schrijf van uit Belgie.
Plaats reactie