Bear laten repareren?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Bear laten repareren?

Bericht door Anna »

Was ik vol goede moed weer begonnen om weer eens wat bakken, begeeft mijn Bear het.. Iets in de kop loopt niet meer zoals zou moeten. Hij heeft het best lang volgehouden, ik kocht hem eind 2014 bij Beko. Garantie zal er vast niet meer op zitten. Ik las in oudere topics dat de reparatie zo'n 5 jaar geleden rond de 266 euro koste. Zou een reparatie het nog waard zijn? Wat denken jullie?
Heeft iemand de Bear ook wel eens door iemand anders laten repareren dan de producent uit Denemarken?
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Bear laten repareren?

Bericht door De Broodvirtuoos »

Ik had ook een Bear. Deze had ik écht nog weinig gebruikt, en liep vast. Omdat ik een reparateur van bakkerijmachines persoonlijk heel goed ken, ben ik naar hem toegegaan, en stond er zelf bij om te zien dat de kop helemaal was vastgelopen. Kon de gelijk de kliko in.
De constructie was zo bevestigd, dat het wél open gemaakt kon worden, maar met geen mogelijkheid meer dicht.
Ik kan het niet meer checken, maar ik dacht dat ik toen ca. €800,- betaald. (nog altijd de helft goedkoper dan een Hobart)
Omdat hier niet elke dag een planeetmengertje staat te hobbelen, heb ik een Maxima planeetmengertje gekocht, en ik moet zeggen, hier kan géén Bear of Hobart tegenaan!!

Ik ben zelf naar de showroom in Mijdrecht geweest, om daar de doorsnede van de kop te bekijken.
Namelijk in de goedkope planeetmengers zitten kunststof tandwielen. In de Maxima zitten gietijzeren tandwielen, wat deze een stuk solidere maakt.
Ook de bevestigingspin voor haak, vin en garde is solide, zoals ik dat (alleen) van de Hobart ken.
Ik kon deze niet gelijk meenemen, omdat het magazijn niet bij de showroom zit. Aldaar online betaald, en de volgende dag bezorgd!

P.S. Ik gebruik deze niet voor mijn brooddegen, maar met een beetje beleid (niet overladen), durf ik hier ook wel een klein brooddeeg in te draaien. Zeker omdat mijn desems een hoge hydratatie hebben, en dus weinig weerstand zal ondervinden.
Wat mij betreft een aanrader. (Zie onderstaande link incl. video)

Wanneer je wat geduld met de aanschaf hebt, kon je ook de aanbiedingen afwachten. Dat scheelt vaak een slok op de borrel!
Ik had hem toen (25-11-2021) kunnen kopen voor € 326,69

https://maxima.com/nl/maxima-planeetmenger-mpm-7l.html
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Bear laten repareren?

Bericht door De Broodvirtuoos »

Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Bear laten repareren?

Bericht door Anna »

Dank voor de tip! Wat versta je onder een kleine hoeveelheid deeg die je in de MPM7 zou durven kneden?
Ik wil eigenlijk voornamelijk brooddeeg kneden, dat deed ik met de Bear ook. Een spiraalkneder is wat prijziger, vandaar de overweging om de Bear te laten repareren. Ik ga er nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Bear laten repareren?

Bericht door De Broodvirtuoos »

500 tot 750 gram bloem/meel zou moeten kunnen. Zeker bij een hoge hydratie.
Door de solide aandrijf-constructie zal deze niet gauw op "tilt" slaan!
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Bear laten repareren?

Bericht door Anna »

Jammer, dat is voor mij net wat te weinig. Voor een brood ga ik de oven niet aanzetten en twee keer kneden is ook twee keer afweegwerk. Voorlopig ga ik maar even over niet knedenmethodes.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bear laten repareren?

Bericht door Melinda »

En, Anna, wat is het geworden? Heb je de Bear nog laten repareren?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie