SM-15 op verrijdbaar rek.

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door De Broodvirtuoos »

Afbeelding

In 2019 had ik bij Bakkerijwereld in Ede (Jan van Snippenberg) een SM-15 met variabele snelheid gekocht en daar ook zwenkwieltjes onder laten zetten. Toch met bijkrabben en vullingen doordraaien was ik genoodzaakt om op knietjes te gaan.
Gisteren heeft Jan -bij mijn thuis- deze op een RVS verrijdbaar rek gezet. Zo blij mee!! :D
En een ergonomisch goede beslissing te laten doen! :D
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door lekkermelig »

Mooi hoor.
Ik weet dat Jan niet zo'n fan is van die variable snelheid, dus ik vroeg me af waarom jij wel? (ik zie ook wel toepassingen hoor, gewoon nieuwsgierig vanwege alle verhalen over mengen/kneden)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door De Broodvirtuoos »

De keuze voor de variabele snelheid had ik gauw gemaakt. Dit omdat ik een groot voorstander ben om mijn degen goed af te kneden. En dat bereik je niet met een knedertje op 1 snelheid.
Een nadeel is dat, zowel de kneedarm, als de kuip op één motor lopen. Wanneer je dus de snelheid opvoert gaan zowel de kuip, als de arm gelijk op.
Hierdoor heb je dus minder wrijvingswarmte, en wordt er dus minder energie in je deeg gebracht.
Maar wanneer er uiteindelijk genoeg deegontwikkeling is ontstaan, geeft het deeg wat meer weerstand, en wordt er alsnog energie in je deeg gebracht.
Dit merk ik zodra het deeg bijna is afgekneed, meet ik de deegtemperatuur, en nogmaals meet wanneer het deeg volledig is afgekneed.

Mijn variabele kneder heeft een oploop-temperatuur van 5 graden, terwijl de 2 laatste minuten het deeg ca. 2 graden oploopt. Dit geeft dus aan dat juist de laatste minuten -in verhouding- de meeste energie wordt ingebracht.

(mengtemperatuur + oplooptemperatuur = deegtemperatuur) Oplooptemperatuur wordt ook wel eens Delta-T genoemd!

Ik ben geen idee waarom Jan de variabele knedertjes zou afraden?? Ik raad juist wél een variabele kneder aan te schaffen!
Wanneer Jan de theorie van Issa Niemeijer aanhangt, dan had ik hem daar gisteren op kunnen aanspreken, dat hij in de theorielessen beter had moeten opletten :lol: Verwijzend naar de TNO-onderzoekrapporten ir. P.Sluimer.
Laatst gewijzigd door De Broodvirtuoos op wo 14 dec 2022, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door lekkermelig »

Haha mooie uitleg.
De reden dat Jan variabel toerental niet nodig vond was omdat kuip en spiraal inderdaad beide dezelfde snelheid houden. BIj mijn cursus hebben ze Kemper kneders staan met maar een motor, maar daar zien we toch ook dat mengen plus goed afkneden prima deeg oplevert. Jan zegt dat het vooral snelheidswinst is, geen winst in kneed intensiteit.
Maar goed, ik zaag hem er nog wel eens over door als ik hem zie. Overigens snap ik nu ook dat je in kleine oventjes met afzonderlijke onder en bovenwarmte regeling beter brood kan bakken dan in een Rofco.. Of misschien moet ik gewoon zeggen gecontroleerder. Een B40 is niet echt subtiel, maar je bakt er toch best leuk in zonder al die controle.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door De Broodvirtuoos »

geen winst in kneed intensiteit.... Wel, maar pas op het moment dat het deeg zicht heeft ontwikkeld.

Overigens snap ik nu ook dat je in kleine oventjes met afzonderlijke onder en bovenwarmte regeling beter brood kan bakken dan in een Rofco.. Of misschien moet ik gewoon zeggen gecontroleerder. Een B40 is niet echt subtiel, maar je bakt er toch best leuk in zonder al die controle.

Dat bedoel ik met amateur-niveau. Neemt niet weg dat ik reuze blij ben met mijn Rofcootje!!
We moesten wel ff aan elkaar wennen. Maar nu ken ik de B-40 als mijn broekzak.
Wanneer je bij B.I. Tim van Dalen tegen het lijf loopt, die had er drie B-40's staan (puur in de schuur). Tegenwoordig bakt hij ook met ovens die zowel onder- als bovenwarmte apart in te regelen zijn.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door lekkermelig »

Ja, Tim is twee dagen per week mijn docent, als ik tenminste weer klaar ben met corona.
We hebben het al uitgebreid over zijn ovens gehad 😀
Volens hem bakken we bij de cursus met de Rolls onder de ovens en heeft hij een Opel, die doen het ook goed.
Ik denk dat veel kleine schuurbakkers beginnen met een paar Rofco’s en als de zaken goed gaan ze inwisselen voor wat beters. Ik ben dol op mijn Rofco maar ze verslinden wel energie.

Groeten, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door De Broodvirtuoos »

Ik ben dol op mijn Rofco maar ze verslinden wel energie. Ja dat klopt, betere isolatie is wel gewenst. Glaswol doet wonderen, zou Rofco moeten weten.
Daar werden vroeger ook de ovens mee geïsoleerd. Wanneer je 's ochtends in de bakkerij kwam, was ie nog 150 graden! (goed om Gelderse roggebrood te bakken. :D )
Gelukkig heb ik zonnepanelen, en zolang de salderingsregeling nog van kracht is, word ik daar niet zo gauw zenuwachtig van!

Vanaf zondag staat ie bij mij 3 dagen aan voor de weihnachtsstollen te bakken. En dan ook blij met mijn verrijdbare verhoging, met al die vullingen doordraaien! :clap:
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door lekkermelig »

Kijk, mijn Rofco. binnenste buiten:
AfbeeldingRofco geopend by Lekker Melig, on Flickr

Lampje vervangen :D
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ed72
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 23:18

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door Ed72 »

Dat ziet er goed uit, zelf heb ik een Famag grilletta, staat op het aanrecht, maar met schoonmaken moet ik soms op mijn tenen :angel:
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door De Broodvirtuoos »

lekkermelig schreef: do 15 dec 2022, 12:50 Ja, Tim is twee dagen per week mijn docent,
Hoewel B.I. fantastische dingen doet, zoals het opleiden van zij-instromers, en het geven van cursussen op maat, waardoor ze "een gat in de markt" vullen, die de ROC's laten liggen, verbaasd het me nog steeds dat de cursusleiders van het B.I. "docenten" worden genoemd.
Ik heb dit al eens bij Tamara Hoogerwaard ten sprake gebracht...
Bij mijn weten heeft alleen Hans Heiloo een onderwijsbevoegdheid. Gerard Blaauw is er wel aan begonnen, maar uiteindelijk toch afgehaakt.

Ook bij ROC's worden onbevoegden ingezet voor (praktijk)lessen, en worden dan niet met "docent", maar als "praktijkopleider" aangeduid.
Neemt niet weg dat de kwaliteit van de praktijklessen minder zouden zijn, want een goede bakker, hoeft nog géén goede docent te zijn. En een goede docent, hoeft nog géén goede bakker te zijn. Beide disciplines staan voor totaal verschillende competenties.

Nogmaals alle lof voor Bakery Institute!! :thumbup:
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: SM-15 op verrijdbaar rek.

Bericht door lekkermelig »

Mmm, ik weet niet of de term docent echt beschermd is, bevoegd docent in ieder geval wel.
Het kan me in dit geval ook niet zo veel schelen. De meeste lessen worden gegeven door hans. Verder heeft BI best wel een focus op onderwijs kunde maar het is natuurlijk ook een commercieel instituut.
Ik heb lang genoeg op een universiteit gewerkt om te weten dat daar heel vaak les gegeven werd zonder bevoegdheden. Eigenlijk wel bijzonder.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie