machine

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

machine

Bericht door Peetje »

Beste forumleden,

na heel veel oefenen lukt het me om een fatsoenlijk rozijnenbrood te produceren met mijn maxima planeetmenger met spiraalkneedhaak. Met goede bloem van mijn nieuwe molen en een goed recept van Levine (dank!), prima.
Alleeen volkorenbrood lukt minder goed. is echt wel lekker hoor, maar niet zo goed als ik zou willen, een echt sterk vliesje is er niet van te trekken. Brood blijft vrij compact.
Is dit toch ervaring, meer oefenen en bakken of is dit ook een verkeerde (lees minder goede) machine?

het lijkt me vrij vervelend als ik een dure machine aanschaf en het lag toch eigenlijk aan mijn bakkunsten....

Ik snap dat jullie hier geen bindende uitspraken over kunnen doen...., maar meedenken zou fijn zijn!

Groet, Petra
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: machine

Bericht door bakplaat »

Peetje schreef: za 09 mar 2019, 13:35 Beste forumleden,

na heel veel oefenen lukt het me om een fatsoenlijk rozijnenbrood te produceren met mijn maxima planeetmenger.
Is dit toch ervaring, meer oefenen en bakken of is dit ook een verkeerde (lees minder goede) machine?
het lijkt me vrij vervelend als ik een dure machine aanschaf en het lag toch eigenlijk aan mijn bakkunsten....

Hallo Petra...
Om welke MAXIMA planeetmenger gaat het? Zelf heb ik alweer ruim twee jaar de MAXIMA MPM 10 liter planeetmenger
Heb hier bewust voor gekozen, omdat ik toe was aan een vervanger voor mijn, (na acht jaar intensief gebruik) overleden Kenwood en niet wil investeren in twee machines, dus niet een aparte Spiraalkneder erbij. In mijn professionele bakkerstijd, heb wel heel veel met de spiraalkneder gewerkt.

Heb er een tijd geleden een Fotoalbum van het broodbakken met deze machine gemaakt, waarbij enkele broodsoorten.

Hier zie je vervolgens mijn Fotoalbum met een ruim assortiment broodsoorten, waarvan er ook veel gebakken zijn, voordat de Maxima kwam.

Zelf vind ik dit:

Afbeelding ...een heel mooi vloerbrood geworden.

Ook een krente/rozijnenbrood (jouw vraag) kun je er uitstekend mee bakken:

Afbeelding

De machine is ook uitstekend geschikt voor allerlei, banketwerk, zoals o.a het opkloppen van eieren voor taart-en cake beslagen, eiwitten voor diverse schuimsoorten en ook slagroom en boter crèmes. Dit alles is met alleen een spiraalkneder onmogelijk en ik gebruik mijn 'Planeetje' :G toch best wel veel, voor mijn Banketbakkerij .Om er maar eens wat van te laten zien:

Afbeelding

Tenslotte hoop ik dat jij ook net zo enthousiast als ik wordt van jouw Maxima Planeetmenger en wens je er veel succes mee en plezier van. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: machine

Bericht door KeesR »

Het is altijd weer een combi van ingredienten kneden en techniek.
Ik gebruik een Ankarsrum en wil niet anders maar met andere kneders moet het ook lukken.

De praktijk leert dat het vaker de techniek van de ambachtsman of -vrouw (in dit geval de bakker) is dan de apparatuur.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: machine

Bericht door papagena »

Petra,

Maak even een nieuw topic aan in 'Wat gaat er mis?' Laat dan even een foto zien van je baksel en zet het exacte recept erbij en je werkwijze. Dan is er vast wel iemand die je verder kan helpen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: machine

Bericht door Levinebaktbrood »

Wellicht heb je iets aan dit recept voor volkorenbrood. In het artikel staat ook een filmpje van vliesje trekken van dit deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: machine

Bericht door Peetje »

Dank Levine!
Ik ga het proberen zodra ik mijn nieuwe machine heb.
Want ja, mijn Maxima is gisteren overleden. Misschien dat hij nog te reanimeren is, mijn echtgenoot gaat er naar kijken.
Maar in ieder geval heb ik besloten voor het echte werk te gaan en een Bakkerswereld machien BW SM5 of zoiets te gaan kopen. Tenminste ik ga zaterdag langs in Ede!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: machine

Bericht door Levinebaktbrood »

Zal je geen spijt van krijgen als je een machine bij Jan koopt. Doe hem de groeten van mij :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: machine

Bericht door Peetje »

De groeten terug!
Alleen beetje jammer, zit in een vakantiehuisje zonder oven. Moet dus nog even geduld betrachten....
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: machine

Bericht door Peetje »

Fantastisch zo'n machine! Prachtige broden. Ben alleen aan het stoeien met kneedtijden. Echt lang aan het kneden. 20 soms 25 minuten. Maar de resultaten mogen er zijn!
Plaats reactie